|
Sida 147 av 151
|
|
|---|---|
| man kan borra ett hål i överkant på olje tråget och dra i en nippel för retur samt för tryck tar man en gren koppling på olje trycks kontaktens anslutnings ställe. | |
|
ok, vad jag funderade på var att jag har ju även oljefilter huset från 524td, den har ju två anslutningar för oljekylare, är det inte oljetryck där man kan köra förgrening ifrån? |
|
| det ska nog gå oxå, men jag hadde använt det huset och kopplat in en olje kylare. men tekniskt sett borde det gå att koppla in turbo trycket på den. men vilket som är bäst vet jag inte. | |
| har tänkt ha oljekylare hur som hällst, men tanken var typ att det kanske skulle gå på vägen om du förstår vad jag menar, dvs att oljan går från turbon genom kylaren och sedan in i motorn, | |
|
förstår va du menar, men har inte hört någon som gjort så förut så vet faktiskt inte. jag hadde inte kollat det så, för det gör ju att viss olja som inte får kylning samt att turbon får oljan när den är som varmast. Men kan ju alltid vara någon annan som har någon annan idé? |
|
| Det går inte att låta oljan gå igenom turbon på det sättet. | |
|
det enklaste om du ska ha en oljekylare är att använda dom uttagen som finns till det... sen gör du som mr bmw säger att du går på där orginal oljetryckskontakten sitter (m12*1,5) drar en slang därifrån upp till ett block vad som helst (t.ex. ett fyrkantsrör som är igensvetsat i ändarna) och gängar det antal hål man vill ha för givare samt olja in och olja till turbo... dra inte för grovt bara... tänk på att returen ska orka "sväjla allt" |
|
|
ok, då ska jag ta å börja pula med det till veckan, tackar å bockar |
|
|
Kul att det händer något i den här tråden igen efter fem månaders uppehåll, får väl hoppas TS kommer hem till Sverige snart och trimmar vidare! Själv har jag äntligen kommit till skott och bytt vanliga turbon mot en VNT-snurra som jag planerat. Funkar skitbra! En GT2052V som sitter på VAG 2.5TDI V6 och Volvo D5. Ger ordentligt med laddtryck från ca 1300rpm och kraft därtill. Med mek. pumpen på max syns kommer bara en knappt synbar rökkpuff, med gamla turbon blev det ju ett stort moln innan turbon drog igång. Lite pill med VNT-styrningen, men inget komplicerat. Bilen är riktigt trevlig att köra nu:-) Info: Länk / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
| har köpt mig en 324 i veckan. men tycker den känns slö innan men kommer upp till 2-3k varv är de normalt eller? | |
| en sug eller turbo? | |
| turbo. draget kommer ju vid 2-3 tusen varv när laddet kommer. | |
|
Tjena, Har en TD pump över om någon vill trimma =) 1500kr mvh |
|
|
har nyligen köpt mig en 324 touring och den står nu i luleå, kanske kan fixa nå bilder senare. jag får tag i 524 turbo och grenrör så funderar på att trimma aset lite. Är ic ett måste med dessa grejer och uppställd pump? och hur blir det på besiktnigen? hur mycket hästar får jag? kanske laddar kring 1-2bar. Nån som har nå tips vad jag kan göra på den för att få ett bättre bottenvrid? för nå är de jävligt seg tills man kommer över 2tusen varv. |
|
|
Uppställd pump ger ju mer kraft även innan turbon börjar ladda. Vill du ha fett bottenvrid byt till en VNT-snurra, eller vad sägs om 0.5 bar vid 1000rpm upp till fullt ladd redan vid 1500rpm? Blir en helt annan motor med en sådan snurra. Sedan får du ju en riktig miljöbil på köpet:-) IC är nog bra att ha vid sådana laddtryck, märks direkt på motortempen då man ligger och trycker på ett tag med fullt ladd. Annars gör du som jänkarna när de turbotrimmar sina kärror, använd kemisk IC d.v.s. vatteninsprutning som aktiveras över ett visst tryck. Kostar aningen mer än att bygga IC men enklare att montera. Förra veckan läste jag en intressant artikel om hur dieselmotorn blir effektivare och renare av vatteninblandning: Länk så vatteninsprutning är nog inte helt fel, både för mer drag, hållbarare motor och miljön:-) Sugen på att bygga ett sånt system själv men de där högtryckspumparna kostar en slant. Ska själv besikta kärran nu på fredag och ska bli spännande att se skillnaden på röken! / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
hur ställer jag upp pumpen? har bara tagit en snabb titt, men orkar inte börja pilla sönder. Kommer jag att måsta justera tändnigen nå om jag ställer upp pumpen? för har inte indikatorklockor och sånt skit. Laddar 1bar nu, hur mycke tror ni jag kan ställa upp pumpen utan att motor går varm(ingen IC). |
|
| Ska du ha någon koll på vad som händer så måste du in med en avgastempmätare! | |
| men jag ska inte ha allt för mycke koll. jag har el pumpen, och nån som är duktigare kan ju beskriva hur jag ställer upp den och hur mycket och om jag "måste justera tändigen? | |
|
Borde inte motorn blir ganska ledsen vid (STORA) effektuttag på låga varv? Stakarna lär ju lessna om det blir för mycket, för fort. Men karaktären lär vara ganska mysig =) När bottnar det agget? Mvh |
|
|
Det går inte att ställa upp el-pumpen. Man kan ändra läget för locket som reglaget sitter i. Det är mycket vanskligare att grejja med än justerskruven på en mekanisk. Tändning är inget du behöver bry dig om vid dessa effekter. Tror inte att stakarna från m21 kan ge upp. Har du sett dem? Inga småprylar som i Mercedes sexorna. Tror att det är en av de sista delarna som ger med sig i den motorn och då beror det nog först å främst på höga varvtal. Först å främst är det oríginaltermostaten som är begränsningen för hållbarheten. När man bytt till en riktig högflödes är det nog toppackningen som blir nästa stopp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.