|
Sida 146 av 151
|
|
|---|---|
| Du måste ha indikatorklocka om du ska ställa pumpen. Det handlar om hundradelar! | |
| Du måste använda indikatorklocka för att ställa in pumpen. Det handlar om hundradelar! | |
|
jo jag har läst det men måste ha en adapter att skruva i hålet också.. och måste veta hur den ser ut.. (någon som har en sådan??) BMW,för dig som älskar att skruva |
|
|
Det är en plugg i bakkant på pumpen. I centrum mellan rörutgångarna, den tas bort. Tror det är M7 gänga? Då behöver du en adapter som är M7 gänga på (om det nu är det) som du gängar dit istället för pluggen. Andra änden av adaptern ska vara svarvad som ett rör där du kan sticka fast klockan. Förmodligen behövs en förlängning av klockans spets för att den ska nå in! Svårt att förklara utan en bra bild men här är en. Länk På sida 37 finns en mindre bild av hur det är tänkt. |
|
|
okej.. som jag misstänkte då men har du någon aning om vart man kan köpa en indiktatorklocka med extra lång "spets"? den jag har når säkerligen inte in.. BMW,för dig som älskar att skruva |
|
| Nä. Men jag antar att en vanlig järnaffär kan fixa fram en sån. Men de prylar jag sett är att man har en extra spets till klockan. Annars måste man ha massvis med olika klockor beroende på vilken pump man ska ställa in! | |
|
jag lyckades ställa min pump riktigt bra genom att använda en lång insektsbult som mellanbit... Länk lånar en bild från helgonet... du skall alltså vrida vevaxeln tills minsta möjliga värde och sedan nolla klockan därefter vrid vexaxeln till ÖD och fixera... efter det skall klockan visa 0,74 +-0,02 och gör den inte det så justerar du in det på klockan genom att vrida den... |
|
|
Hoppas det löste sig med soppapumpen... min börjar bli färdig för en första provkörning den här sommarn... uppfräschad orginal låda med 215mm 4puckad sinterlamell... stora lamelldiffen från 525tds med 2.65 i utv med en Z3M bussning powerflex silentblock samt diverser uppfräschning... så nu kommer bilen förhoppningsvis att rulla snart... och när den är färdig är den givetvis till salu... Länk om det är någon som är intresserad av att köpa en fin diesel med 13000 mil på mätaren med mycket pengar nerlagt så är ni välkommna att höra av er... bjorklund@gmail.com |
|
|
Har du fått fart på han än fredro? Skulle vilja se hur den går :P Själv har jag sålt min 324td, med en tår i ögat. Det var väl ingen pärla, men bättre vinterbil får man leta efter! För er som har allt isärplockat kommer lite inspiration som jag filmade innan jag sålde den: Länk |
|
|
Du clew_e30. Toppackningen måste ju har gått sönder på bilen din. Tur att du sålde den! Jag mena en diesel ska ju ryka svart inte vitt ;) |
|
|
tyvärr... ska bara i med ett bakre hjullager nav och drivaxel så är den klar sen... har köpt en bensin turbo som jag skulle vilja ha igång innan vintern bara... |
|
|
Hallå gubbar! Jag håller på å och bli tokig(!!!), bilen har blivit fruktansvärt svårstartad. Efter sisådär 4 startförsök börjar den blöddra igång, och efter ett tag gå på alla burkar.. Kan det bli så att glödstiften blir dåliga, men fortfarande fungerar? Jag får ju grönlampa när jag har "glött" klart.. Eller kan det ha att göra med dieseltillförseln, luft i systemet? Mina bilar, på garaget: Länk |
|
| Glödstiften är i princip bara hela eller trasiga, dock kan det ju vara ett rejält spänningsfall någonstans som gör att de inte blir tillräckligt varma tex. Åtminstone min 324:a har indikation på trasigt glödstift, den gröna lampan tänds inte då. | |
|
stezze: Haha :) Måste ju visa folk hur bilen ska användas! Bumse: Jag tror på luft i systemet, min var nästan exakt likadan. Kan du inte se några luftbubblor i slangen till pumpen? Har du handpump på filterhuset? Brukar kunna läcka in luft. Jag löste det genom att byta till filterhus utan handpump, och samtidigt byta alla oringar/kopparbrickor där. |
|
|
Thunderbolt: Okej, jo min gröna lampa tänds ju också, så dom är ju inte trasiga. clew_e30: Okej, ja då är det väl kanske luften som ställer till det då.. Jag har inte kollat så noga än, men jag tror inte jag har en genomskinlig slang så jag kan se om det finns luftbubblor. Det är redan bytt till filter utan handpump, men jag kanske ska gå över oringar/kopparbrickor som du gjorde då får vi se. Länk "Diesel är inget för veklingar" |
|
|
Nu är min rullande... besiktad och klar med turbo... Med enda komentaren: "Det är lite bättre drag i den här än i min gamla diesel." Den går kanon i hela chassit med bakvagnen helt nyrenoverad... funkar kalas fint med 2.65 i utväxling, 180km/h vid 4000rpm på 4ans växel... =) och den orkar fint... Nya sinter lamellen orkar även den utan problem... Så det är bara att ringa clew så drar vi ut och ritar lite =) // Fredro |
|
|
Nu är bilen körd i bromsbänk :) på vägen dit började bilen gå som skit... och känslan visades även på graferna från bänkningen... jag hade 375nm i motorn vid 2350rpm och sen bara rasar kurvan... typ 50nm vid 3500rpm och jag hade 135hk vid 2600rpm och sen går den som en "våg"/ ryckig hela vägen runt 100hk tråkigt... diesel filtret har börjat ta luft... ska bytas soppa pumpen mår tydligen inte som den ska... ska lämnas in... sen borde den gå bra... :) |
|
|
Gammeldieseln har plötsligt fått ett inbyggt antispinnsystem som löser ut då turbotrycket passerar 1 bar, tydligen har kraftökningen frestat på den nya Sachs orginalkopplingen jag monterade förra sommaren. Tog fyra månaders körning med ökat kraftuttag innan den började spöka. Vad är lösningen på detta, sinterlamell med orginal tryckplatta, orginal lamell med kraftigare tryckplatta eller hela paketet så att säga? Jag ska ju inte toktrimma med 400hk, vill ju bara inte ha en slirande koppling! Turligt nog har jag ju M20 svänghjul så "vanliga" e30 kopplingar passar. En nackdel med lättare svänghjul verkar dock vara att det får vxl-lådan att börja leva om betydligt snabbare från det ingående lagret. Bytte ju vxl-låda i samband med kopplingsbytet och den var tyst och fin i början men nu lever den verkligen rövare! Kanske frestar på mer? Först hördes det mest i friläget men nu tycker jag det skramlar när det driver på alla växlarna med så det blir nog ett till lådbyte med...tur att de är billiga och lätta att hitta! / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
Starmotorn gav upp på min 524 från 85. Någon som vet vilka andra som passar? Provade en från 520 85 men det gick inte! God jul |
|
|
det är bara diesel start som passar vad jag vet, jag skulle behöva lite hjälp. jag har en 520 e28 som jag lyft ner en motor från en 324d. dvs utan turbo, men jag har en komplätt trasig 524td motor som jag tänkte ta turbo/grenrör ifrån, men hur ska jag göra med olje tillförsel och olje retur, tacksam för snabba svar. mvh jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.