|
Sida 145 av 151
|
|
|---|---|
|
Nu har även jag en pigg gammeldiesel, har äntligen gjort det som var tanken med kärran när jag skaffade den för snart exakt två år sedan. Lite annat pyssel kom emellan, som jag tidigare sagt men de är ju så trevliga som de är de här e30 ändå. IC bygget är nu klart, pumpen påställd max och turbotrycket inställt på peak 1.2 - 1.3 bar. Det är klart en helt annan karaktär på motorn med de här inställningarna kan man lugnt säga :-) Enda problemet som jag tycker finns nu är att jag når toppladdet rätt sent. Laddtrycket klättrar stadigt upp till strax under 1 bar upp till uppskattningsvis 3000 rpm och stannar där för att sedan över 4000 rpm dra vidare över mot 1.3. Kan ju bero på att det sitter en T3:a utbytestyrbo som väl är en standard Volvo 740 bensinarturbo? Hur funkar det med er andras laddtryck? Nu letar jag efter en VNT20 eller motsvarande snurra för att få mycket ladd tidigt! / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
Hej gubbar.. Snabb fraga fran mekgaraget, vad har m21d24 for slag? Maste berakna kompression.. Mvh Klang |
|
|
Ja om datat stämmer så är det 80mm borrning och 81mm slag. MVH |
|
|
Det tackar vi for! (ps. var hittade du den infon?) Mvh |
|
| GETE motordelskatalog! | |
|
Ah! Det var ett fint tips! Tack! |
|
|
Finns här också! Länk |
|
|
hmm okej okej.. får prova mig lite fram vad gäller handpumpen verkar det som.. BMW,för dig som älskar att skruva |
|
|
Någon som är sugen på en BMW 324td -89a? mer info kan ges vid intresse. (Ingen skrothög) BMW,för dig som älskar att skruva |
|
|
E. Jansson Allt beror väl på prisbild & skick? hehe I övrigt ligger mitt moddade block i garaget och håller på att sättas ihop... blir mumma :) Bara pengarna räcker, blir så jävulskt mycket runt omkring hela tiden. =( Ser om jag någon gång orkar skapa en projekttråd nånstans.. heh Mvh klang |
|
|
5k. maila mig på erikjanss@hotmail.com så berättar jag mer.. BMW,för dig som älskar att skruva |
|
|
You got mail... själv har jag kommit ganska långt... kopplingen och växellådan sitter på plats... med 4-puckad sinter och resten orginal... silentblocken är urknackade ur karossen och nu ska jag bara snickra ihop en avdragare : Länk och sedan när nya powerflexbustningarna är på plats ska nya lamelldiffen med 2.65 i utväxling dit... se om det blir segt... =) med då borde hon göra över 200 iafl... =) |
|
|
Fredro Blir nog inte så tokigt alls med 2.65 med trimmad kärra, orginal hade nog blitt lite väl segt:-) Kul att höra hur det blir sedan! / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
| med tanke att hur mycket jag än ställde på pumpen så dog han runt 170 i vilket fall... kändes lite surt och om jag nu ändå har en jäkla massa vrid är det ju dumt att inte utnyttja det... | |
|
Tjenare! Har en bmw 324 td med elektronisk pump som spökar.. har lokaliserat felet till gas historien i pumpen. Köpte då en mekanisk pump från en 524td och monterade denna.. men fick inte fram någon diesel i spridarrören. luftade och pumpade fram diesel till pumpen och skruvade sedan av samtliga dieselrören till spridarna men får inte ut en droppe i någon av rören. provade då att byta tillbaka till den elektriska pumpen då farsan hade mixtrat med den och han trodde att det borde funka.. men samma visa där. kommer inte fram någon diesel där heller.. dock så hör till saken att bilen startade innan men gasen fungerade lite som den ville.. Har läst att man ska skruva ur skruven i mitten bak på pumpen och ställa in den vilket jag inte har gjort men kan en felinställning där göra att det inte kommer fram diesel alls? Står nu och kliar mig i huvudet och funderar starkt på att sälja bilen ist:( HJÄLP!! MVH Erik BMW,för dig som älskar att skruva |
|
| Här sitter jag bara och leker vidare med mitt block =) | |
|
e. jansson. om du bytt pump så kan det vara så enkelt som vanligt att du måste ha bränsle i slangen för att den ska kunna suga in i pumpen pg a att 324:an saknar förpump . när du har bytt pump så e det bara att pumpa med handpumpen så ger du huvudpumpen nog med bränsle för att starta och resten sköter den själv när den går igång. Vad tror ni om skiftet ifrån 2.73 till 4.1 i utväxling på svarten??? kompisarna har busat med den i luleå och rejsat mot både porsche 911 och m3 or med gott resultat men nu ska jag hälsa på de och se hur den fungerar och bidra med mer pengar till objektet. fan vad skoj det verkar, synd att jag själv inte får vara delaktig i testerna ,men men jag måste hem till Thailand igen den 1 september. Jobb jobb tyvärr men framtiden skall säkras, tjingeling Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Hej är det någon som vill skilja sig från sin 324td å sälja den till mig |
|
|
hmm okej okej.. får prova mig lite fram vad gäller handpumpen verkar det som.. BMW,för dig som älskar att skruva |
|
|
Helgonet: tackar för tipset.. var dock solenoiden för avstängning som spökade men har nu en annan fråga.. hur noga är det med inställning av pumpen (vrida den från eller mot motorn) och finns det någon som har eller vet var man får tag på verktyg till detta? MVH BMW,för dig som älskar att skruva |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.