AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
559.274

hur många 324td i landet?

Sida 144 av 151
Även jag bytte växellåda förra sommaren utan inga som helst problem. Inte svårt att komma åt några bultar heller som det brukar pratas om (som kräver långa förlängare m.m.), men det kanske gäller bensinarna?

Själv har jag precis börjat med det roliga, att skruva på pumpen. Börjar lite smått men måste skaffa en IC först innan jag vågar ta i ordentligt.

Någon annan som funderat på att byta till modernare VNT turbo som laddar tidigare? Har just skaffat en ny familjebuss, VW TDI 174hk och den börjar ladda på bra, och bra mycket tidigare. Laddstyrningen är ju omvänd med vakum men det går ju att bygga om!

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
Hej svejs i sverige. Vad gäller växellådan så kan det vara bökigt och det gäller den bulten som sitter längst in på startmotorn sett om ljudisoleringsmattorna är kvar men med att släppa på växellådans balk så tippar motorn bak och med hjälp av belysning och lite lirkande så går det utmärkt som mixmaster säger. Sen när växellådan är nere så kan du eliminera ljudmattan som förövrigt väger satan och stoppa dit en ny i ljuddämpningsmatta som väger lite och dämpar lika bra.

Mixmaster: så nu drar den väldigt lite bränsle med Usa bakaxeln???

Livet börjar vid 3bar
min bmw 324td hemsida Länk
Välkommen tillbaka till Sverige, helgonet!

Aha, jag saknar de där ljudisoleringsmattorna på min!

Helt ok med 0.60 l/milen, skillnaden från 3.15 axeln som jag hade på i vintras blev inte så stor men det tror jag beror på att jag vid 90 km/h hamnar just innan turbon får ordentligt snurr. Snittar jag 100 km/h drar den mindre! Vad den drog med axeln som satt på från början (3.46) kollade jag aldrig upp. Hursomhelst var den en riktig plåga på landsvägen. USA axeln är en riktig fröjd och passar kärran perfekt!

Därför funderar jag på en VNT snurra för att få bra vrid på de låga varven för att utnyttja axeln bättre, då skulle den kunna bli riktigt snål med.

Det var just det har jag skaffade kärran för, att experimentera med turbo och annat trim för snart två år sedan eftersom min dåvarande 320d inte var så trimvänlig...men det har kommit lite andra uppgraderingar emellan!

/ Micke

Nu har jag ställt upp pumpen lite, kallstartsanordningen är väck för att få ned tomgången och slutsatsen är att det är inga problem längre med att bakaxeln känns för högt utväxlad längre:-) Jäklar vad stark den blev och vad nålen på turbomätaren rör sig snabbare nu! Har bara ställt upp turbotrycket en aning eftersom jag inte har nån IC än. Undrar om förbrukningen påverkas mycket för det blir nog himla svårt att ställa ned den igen när man testat!

Rätt fett med rök blir det ju om man är för snabb med gasen men om man är lite försiktig tills turbon fått snurr så ryker det inte mer än min gamla 320d med kcr-box.

Nu vill jag än mer ha en ny VNT snurra!

/ Micke

Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
329iS Turbo (E30 M-Tech2) -90
den är tjurig, lådan...

övre bulten till startmotorn och den översta på lådan... =(

får se hur min beter sig med nya 2,65 lamell diffen...
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
Nu är både låda och koppling borta... ingen rolig överaskning....

i och med att min är en vanlig d från början så har jag 215mm lamell och tryckplatta istället för 228mm...

samt att mitt dubbel svänghjul är typ "fjädrat" aldrig sett förut...

så nu vette f*n hur man ska göra...

ni som har monterat 325 koppling och låda... när jag sätter dit det svänghjulet så funkar det inte ihop med startmotorn... någon som hittat en lösing till det eller passar det mot 324tdns?

vet att du mixmaster har suttit varvtalsgivaren på servon... lite surt...

annars kanske det bara blir en 215mm 4puckad sinterlamell...
Maste man inte byta startmotorn da for att det ska funka?

Mit knep med varvtalsgivaren pa servon funkar sa dar halvbra, nar man kommer upp i varv hoppar den lite men jag tror den funkar tillrackligt bra for en farthallare t.ex.

Halsningar fran Orlando...utan svenskt tangentbord! Skont med +40 grader men imorrn bar det av hemat!

/ Micke

Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
måste man förmodligen...

blir nog en 4puckad sinter till slut... sparar nog min 325 koppling och bygger en bensinturbo as well....
E.
47
E.Jansson
525tds E39 -98
Hej, någon som har en mekanisk dieselpump till salu?
Har lite problen med min 324td, den suger en massa luft, finns det ngt vanligt ställe som det brukar läcka luft på eller har någon ett bra tips hur man kan söka läckor?, startgas kanske?

MVH
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
vad jag har förstått det som så brukar dieselpumpen kunna läcka genom en packning i framkant mot rem skivan... annars är det bara att följa slangarna... eller slangen... kolla även vid handpumpen/backventilen...

jag har nu även hittat en förstärkt tryckplatta till min... =) dock kostar den 3800:- men det får det väl anses som värt iom att jag kommer att kunna ha kvar allt annat...
E.
47
E.Jansson
525tds E39 -98
Okej tack för hjälpen. luften kommer mellan handpumpen och den elektriska dieselpumpen så det måste läcka i handpumpen eller mellan handpumpen och tanken, tidigare ägare spekulerar i att tanken läcker men det borde väl inte bilen suga luft för eller?

Alla tipps mottages gladeligen!:D

(om någon har en mekanisk dieselpump så höjta till, är sugen på att byta bort min elektroniska.)
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
att tanken läcker på en e30 är ganska sannolikt (sjukdom)

Länk

men som du ser på bilden så har bmwn ett ventilationssystem till tanken vilket förebygger undertryck (att tanken sugs ihop) så det är nog inte där felet är...

tror ni att 8mm bränsleledningar räcker eller vore det bättre med 10?
E.
47
E.Jansson
525tds E39 -98
Okej. finns det något speciellt ställe som tanken brukar läcka på också?
Jag ser luften i slangen mellan handpumpen och dieselpumpen.
Kan ett läckage på trycksidan göra att den suger diesel bakvägen på något vänster eller måste läckaget ligga innan dieselpumpen?

MVH
Själva handpumpen brukar väl annars kunna börja läcka, det gjorde min i alla fall.

/ Micke

E.
47
E.Jansson
525tds E39 -98
Okej, om så skulle vara även i mitt fall, kan jag då köra utan handpump eller finns det delar för att renovera den eller kan man montera en annan typ av pump? Mvh
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
min går bättre när jag vrider sjäva pumphandtaget ett 1/4 varv och låser den...
E.
47
E.Jansson
525tds E39 -98
hmm okej okej.. får prova mig lite fram vad gäller handpumpen verkar det som..

BMW,för dig som älskar att skruva
*B
535
*Bumse*
324td -88
Äntligen har jag fått tag på M3 E36 3,2 bärarmar till den silvriga för skapligt pris.
Nu har jag allt så jag kan bygga om till 5-bult i fram med e36 fjäderben, gött!

Länk
"Diesel är inget för veklingar"
e,jansson:
DIN handpump är den som suger in luft och orsakar all problem
jag hoppas du fått till det?
packningen mellan filtret och filterhuset orsakar detta.'
de syns inte när bilen står på tomgång pga att då kräver inte motorn diesel

simpel tanke men ikke för en nybörjare. så är det.
eller så är din dieselpump slut.
Original är på max 180hk
11mm kolv= ca 230 hk
12 kolv plus kolvfördelarhuvud= ja fyfan med mina mina kontakter i USA så levererar den ca 640hk plus minimum och det vill du inte¨
Tro mig
diesel sparken kommer som satan och sen matar den på så in i helvete när du får laddtryck
och då säger jag bara , fyfan. om du orkar och har råd. bygg till jänkarbakaxel. Jag gav nästa upp

Nu är projektet på leverering av dom som fick sm guld 2006 turbo så vi får se.

de du kan göra är att byta ut filterhuset mot vad fn som helst eller så byter du bränslefilter.
Vid ca 300 hk plus så behövs det en extra pump som du lätt kan montera via ledingen ifrån tanken.

Livet börjar vid 3bar
vad gäller insuget så fungerar allt som en plenumkammare pga att den saknar spjäll. men
så har du en 2.5 liters motor fungerar den perfekt med en 1 liters ic om du inte belastar måttligt

Livet börjar vid 3bar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.