|
Sida 140 av 151
|
|
|---|---|
|
ok... men om jag nu inte var helt ute å cyklade såg det ut som om det var samma motor fästen från min motor... som att det var samma fästen i båda blocken... men kan ju ha fel. vad skulle du vela ha för dom grejerna? ska bara ta å besikta så jag kan köra ett år på bensin skatten... joo den kan bli trevlig... har alltig varit svag för e28 men inte haft någon förut... jo sugen på turbo så smånigom men nu förs bara få det å funka då det även är min bruks bil... har ju 10 mil om dagen till jobbet oxå... därimot så undrar jag hur man ser skilnad på turbo pumpen å den vanliga då en polare åt mig trodde att det satt en tubo pump på min motor... |
|
|
Det ær en likadan pump men skillnaden ær att det øversta locket till pumpen saknar en ventil før øvertrycksstyrning av tillskottsbrænsle. men det går lætt att fixa.. och om du tænker pendla så långt som 10mil om dagen så ska du definitivt skaffa turbo till den .før då den kommer dra betydligt mindre brænsle tack vare effektiviteten. ca 0.5-0.6liter milen ska den ligga på i førbrukning utan problem landsvægskørning Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
| mycke jobb med att bygga turbo på den? är det nå kolv byte osv? | |
|
Det skiljer lite inuti motorn också, tror bara det är veven som skiljer, eventuellt är sugdieselkammen lite vassare också. Samma komp säger en snabb googling att det är iaf. Men även om något nu är sämre så håller det ändå, finns ett flertal turbokonverterade 324d. Fredros tex, och är inte din en 324d från början också helgonet? Ang motorfästen så kan du ha rätt, men tråget är ja säker på att det skiljer. Hade inte tänkt några större summor, nån hundring eller 2 kanske, det ligger bara och skräpar. Har haft en 524td och det är en mkt trevlig bil, mer komfortabel än e30 och det passar mkt bra med m21 motorn :D |
|
| Puhh... För några sekunder hann jag tro att min 324 skulle brinna upp.. men som tur var släckte det sig själv när jag bröt strömmen. Undras varför ingen säkring gick innan lite elkabel hade smällt till en glödande massa. Nåjaa... vindrutetårkarna stannade å all innerbelysning laa av + en del övrigt som tex. cigg uttaget osv. Röklukten försvann dock väldigt snabbt trots att hela kupe`n var rökfylld ett tag. :) Nåjaa... Dags för lite reparation imårn då :) Ska vel slänga dämparn å bygga rakt rör när jag ändå är igång då :) + att sänkfjädrarna ska väck då jag inte vill använda den som "vägsladd" | |
| Någon som vet vad det är för fel när det låter illa just i dragläge när man släpper kopplingen (speciellt vid belastning) som typ om man har i 1:an å håller in bromsen samtidigt som man lättar kopplingen. Hur förhar det sig när dubbelmassehjulet ger upp? Slutar det "dra" på en gång eller kan det vara så att det typ "slirar" lite först? kan det vara urtrampningslagret som e "torrt" å håller på ge upp? Annat? Märks ingenting när man kör annars utan bara just i dragläge. | |
|
Kenna: Jag skulle nog kunna tänka mig att dubbelmassesvänghjulet skulle kunna slira, det gjorde det på min brors A6:a när den gav upp. Urtrampningslagret borde väl låta när du kopplar och inte tvärt om.. Är det någon som har ett E28 524 grenrör liggandes till salu? Länk "Diesel är inget för veklingar" |
|
| Okej. janå nångång måste vel jag åxå få problem med svänghjulet. har haft hur många sådana bilar som hellst snart å har ALDRIG haft problem med det innan (fastän typ alla andra klagar att det är en "svaghet") Hmm... vilket "enkelmasse" svänghjul passar då? eller är det alls något som passar direkt utan att byta annat? | |
| är de ingen som tänkt starta en 324:a klubb???? | |
|
Kenna: Bara du tar tryckplatta från en t.ex 325:a samt svänghjul från den samma så ska det väl funka. Detta har varit på tal förut, jag tror det kom fram så men rätta mig om jag har fel. Vore asfränt med en 324 klubb.. :) Länk "Diesel är inget för veklingar" |
|
| Måste söka genom lite gamla "trådar" då :) Tack! | |
|
Kenna: Svänghjulet från en e28 524td passar och har pinnarna som ska sticka ut för givaren också. |
|
|
Jag har ett 524td svänghjul om det skulle behövas! För övrigt så funderar jag sorgligt nog på att sälja av bilen... Det är tyvärr bra mkt roligare att få ihop bensinturbo-projektet. (Är det som att svära i kyrkan här?) Och tid för båda har jag inte... Och 324an är för rolig för att bara ha som brukis, man vill ju börja pilla å sen står man där med 2 projekt helt plötsligt... Om nån är sugen är det bara att höra av sig, det är en 324td Touring -92. Gått sisådär 21-22k mil om jag minns rätt. Står som det är just nu utan turbo och grenrör då jag tog bort det för att para ihop den med en lite mysigare turbo. Både 524 och 324 grenrör medföljer, och en halvtaskig 524 turbo. Mekanisk pump sitter på och inställd rätt, funkar bra. En extra mekanisk pump medföljer (att bygga om?). Ventilkåps och oljetrågspackningar bytta, läcker inget. Drivlinan är bra, inga missljud å lådan eller så. Karossen är hyffsad, en fram skärm har en bula, och det har bubblat lite längst ner på framskärmarna, inget genomgående. Bakluckan dålig, men en extra som är grundlackad medföljer. Bilen har sportinredning, och den är lastbilsreggad. Mkt utrustning såsom färddator, elhissar runtom, eltaklucka, farthållare (funkar ej med mek. pump). Har haft AC också men det ligger vid sidan om nu. Ja det är väl enklare att maila om det är nån som tycker det låter intressant. lars@lengstrand.com Finns i Eskilstuna |
|
|
Kom på att man kanske inte bör använda forumet som en säljesavdelning? Ja eftersom det inte går att ändra eller ta bort inlägget så får vi väl se det som en intressekoll helt enkelt :) |
|
|
Ingen som gjort någe skoj med pärlan?? jag har inte hunnit med så värst mycket har iafl hunnit införskaffa getrag 260 låda m20 svänghjul Sach 618 tryckplatta 228mm 4puckad sinterlamell ska börja riva så fort jag får lite tid över och se om man kan få ihop varvtals givaren på något vänster... någon som gjort det? har hittat en meck i stan med möjlighet att bygga om soppa pumpen... och sen har så smått börjat jaga en lamelldiff.. |
|
|
Mekarlusten börjar just krypa fram här med så jag har börjat med lite småpyssel, länkarmsbussningar och stödlager. Jag har ju m20 svänghjul på min och i somras då jag bytte koppling så tittade jag på om man kunde få dit några pinnar till varvtalsgivaren men det såg ut som att m20 svänghjulet satt någon cm närmare motorn så där rymdes inga. Har klurat på det här ett tag och jag flyttade nyligen givaren till servopumpens remhjul då det verkade vara 1:1 drivning på denna och limmade på sex små magneter där istället. Varvräknaren fungerar men den visar lite för lite, ju mer desto högre varven blir. Vet inte om det beror på att hjulet är mindre eller att magneterna är för svaga...ska experimentera lite mer sedan. / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
Appropå LSD diffar så finns det till vettiga priser i USA på ebay.com, som denna t.ex.: Länk Jag har en kontakt som tar hem prylar till bra pris i container och nästa stoppdatum är 20 februari. Skulle tippa på en dryg femhundring för frakt till sverige och sedan motsvarande inom sverige med bussgods så då landar man på ca 3000:- totalt för ovanstående om man får den för utgångsbudet. Om du vill ha en med så låg (eller säger man hög?) utväxling. Svårt att hitta sådana med diff härikring! Jag kan förmedla kontakt med containerkillen om det är intressant, har använt hans tjänster själv tidigare. / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
Jag har en fundering, kan man få för mycket olja till turbon så att den "läcker ut" genom lagren ut så det kommer ut i kompressorhuset/avgashuset? Jag har monterat dit en 524:a turbo på min 324 Touring, en duktig stor pressad slang har jag till tillförseln av olja. Får för mig att den ryker lite väl mycket nu när den är igång, fast det är lite svårt att säga.. Länk "Diesel är inget för veklingar" |
|
| Hmm.... måste svänghjulet / tryckplatta vara från 325 eller är det samma från 320 323 åxå ? BTW: det var INTE svänghjulet... Det var "värre" än så... det var vevaxeln som var förstörd... Någongång tidigare har bulten till remskivan varit lös å då har kilen som hå¨ller remskiva/kamhjul gått av vilket har gjort att kilspåret (i vevaxeln) har förstörts så för att få det å bra så ska vevaxeln bort å så måste man fräsa nytt spår för en bredare kil.. + att det ska vara ny remskiva för ´hålet har blivit större på den. Nåjaa... bygger "ny" motor nu av den som var i bilen från början , så detdär blir ett senare projekt. Något ni tycker att jag borde se över eller tänka på nu när jag ändå har bort cyl. locket å byter kolvringar mm.. | |
|
hej. är det någon här som kan ha en reservdels motor som jag kan få köpa fästet till dieselpumpen ifrån? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.