AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
559.251

hur många 324td i landet?

Sida 136 av 151
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
329iS Turbo (E30 M-Tech2) -90
Nu är en Getrag 260 låda plus svänghjul inhandlat från en 325

nästa steg är att köpa tryckplatta och sinterlamell

kanske svarva svänghjulet oxå...

// Fredro
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
Powerflex silentblock
Z3M Diffbustning

beställda

Svänghjul ska svarvas

Bromsarna genomgångna

Framvagns inställning bokad

Letar diffbroms...

kan man ta en 323 diff med stora huset och stoppa i innehållet från en t.ex. E34 525tds?

Så man får en "hög" utväxling...

// Fredro
Ma
20
Mac99
324td Touring -92
Tjena boys, nu är man tillbaka med nytaget körkort :)
Förra helgen slutade den där satans kupé fläkten att fungera, så jag har rivit loss den idag och ska hämta en ny på måndag..

Sen är det också lite andra problem. När man svänger vänster så låter det riktigt illa ifrån höger framhjul, betyder det att hjullagret är slut? Isåfall borde man väll kunna känna glapp på hjulet när man har lyft upp bilen?

Sen undrar jag en till sak.. Mi tomgång ligger på 1000 varv så jag antar att någon har meckat med min pump, laddtrycket ligger på 1bar och den svartrycker en del så jag tycker det inte ska vara något problem att ställa upp lite till.

Men när jag ska göra det är det bara att man justerar pinnen till weastgaten så den blir längre? eller är det kortare?

Det är en 324td -92a
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
Om du bara lyfter upp däcket och "ruckar" det med olika tag så märker man nästan alltid var glappet kommer ifrån... ta gärna i lite...

att tomgången ligger på 1000 rpm går "lätt" att justera ner med hjälp av en skruv på pumpen...

Länk

förutsatt att du har en mekanisk pump så justerar du tomgången på den gängade stången precis bakom den stora "spaken"

om den svart ryker betyder det att den får mer sås än luft...
dvs att du kan justera upp laddtrycket... till en viss gräns...
sen måste du montera en IC för att toppen inte ska gå för varm och spricka...

den justeras genom att spänna pinnen...

// Fredro
Ma
20
Mac99
324td Touring -92
Har ju elektronisk pump så tror inte det är så lätt?

Hur mycket kan vara ett hyffsat "säkert" laddtryck då? Har inte bestämmt mig än om jag ska investera i IC.

Jo det med glappet, har försökt med det precis som du säger, men de känns då ingenting.. Och det är inte att jag har kännt efter försiktigt så jag funderar på ifall det kan vara något annat? eller tror ni på att byta det ändå?

Tack för svaret om justeringen på laddtrycket.. :)

//Mac
*B
535
*Bumse*
324td -88
Härligt värre, precis fått hem en mekanisk pump, 810:- inkl frakt.

Kan va bra att ha ifall man sätter i mek. pump i kombin, fast man vet ju inte hur bra den funkar..

Länk
"Diesel är inget för veklingar"
Ma
20
Mac99
324td Touring -92
ojojoj nu kan jag kasta ur stereon.. satte in öppet luftfilter och gud så mysigt det blir när man hör turbon!

Ni som inte redan har bytt utt den gammle burken rekomenderar jag att göra det snarast :)
*B
535
*Bumse*
324td -88
Kan ju ha med saken att göra att BMW själva namnger den som "insugsljuddämpare" ;)

Länk
"Diesel är inget för veklingar"
Ma
20
Mac99
324td Touring -92
alternativt "glädjedödare" :)
Ma
20
Mac99
324td Touring -92
Min kupéfläkt har ju pajjat som jag tidigare sagt. Så jag plockade loss den och köpte en ny (antog att det var motorn som var trasig eftersom den gick jätte trögt). Så idag skulle jag montera den nya, och det fungerade fortfarande inte. Då mätte jag på sladdarna och insåg att det inte kommer någon ström fram..

Någon som vet om det är något relä (isåfall vilket) som fläkten är kopplad via? Ingen säkring som är trasig iaf. Men skulle ändå vara bra att veta vilken säkring som är till flälten, min manual är på tyska :)

Tack på förhand.. /Mac
Ma
20
Mac99
324td Touring -92
Såg via helgons hemsida att det inte är kopplat via nått relä, får mäta mig fram till vilken säkring det är tänkte jag.
Ke
114
Kenna

324 TD (tävlingsbil)
324 TD -90
324 D -86
324 D -87
315 E21 -82
535 -89 (motorlös)
524 TD -86 (motorlös)
Hmm... Vad ska man göra åt bakvagnen ? med mitt "rallykörande" på diverse dåliga grusvägar så blir bakvagnen "slakkrig" som en trasdocka juh.. dom stora klumparna i sidorna håller någotsånär men allt det andra, som tex. bussningar å dämpare blir helt slut på ett par månader. Är powerflex BRA ? hållbarhet? ska ju framförallt köra på grusvägar så... BRA dämpare / fjädrar ? Hmm... någon som krökt ett hjulnav ? tror jag lyckats nu! nyballanserade däck å Compomotiv rallyfälgar som inte kan bli sneda men ändå skak i ratten. Nya skivor , men ändå speciellt skak i ratten vid inbromsning.
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
Jag har precis varit och hämtat powerflex silentblock och en Z3M diffhusbustning, fast det får vi ju inte se om det styvar upp förens till i vår förmodligen...

vad händer i folks garage?? vinterplaner?

// Fredro
cl
157
clew_e30
325ik m50 turbo -87
324td Touring -92
318is -90
Kenna: Skaket i ratten beror nog på bussningarna i de främre länkarmarna.

Fredro: Nu är min snart klar iaf, det är inte så mycket vinterplaner för den, den är ju min vinterbil :) Ska dit med en 3,25:1 lammeldiffad klump snart sen ska det gå på bredden hela vintern :)
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
kul det var inte igår... =)

slå gärna en pling om det blir någe åka nu när snön är på g...
070 4567 121

själv åka jag bus 316 på vintern :D

ska även jag försöka hitta en diffklump...

// Fredro
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
En fråga...

vilket aggregat skulle ni rekomendera till dieseln
helst ett med inbyggd waestgate...
tanken är att den ska kunna lira ihop med en uppgraderad sopppump och ha en förhållandevis snabb spoolup samt kunna/orka hålla ladd runt 3-4Bar

Garrett gt47 (gt52)
med wg ar 1.27
utan wg ar 1.27

Garrett gt45
utan wg 1,33hus
utan wg 1,19hus

Garrett gt42
utan wg med 22 hus
utan wg (gammal modell ny)

Holset HX55
utan wg 25 hus
utan wg 22 hus

Holset HX40
med wg 17 hus t4
med wg 16 hus t3/t4
med wg 14 hus
med wg 19 hus t4

Holset HX35
Med wg 12 hus
med wg 14 hus

Holset H1E
med wg 14 hus

Holset HX52
utan wg 11 hus

KKK k29
utan wg 14 hus
med wg 14hus

// Fredro
Det var länge sedan en uppdate så här kommer en.

Det är lustigt, efter att ha följt den här tråden ett tag så för drygt ett år sedan skaffade jag min 324 som jag skulle fixa det viktigaste på så jag fick den körbar och sedan skulle det trimmas!

Renoveringen drog ut på tiden och blev något mer grundlig än vad som var tänkt från början men har nu haft den i körbart skick i tre månader men inte har jag kommit till trimmandet än:-) Hursomhelt så funkar den utmärkt som pendlingsbil som den var tänkt som, har t.o.m. tre barnstolar i den då jag skjutsar knattarna till dagis först. Den rullar nu 9 mil om dagen och har dragit 0.6 varje tank å det tycker jag inte är dåligt för en drygt 20 år gammal turbodieselsexa! Kör just nu med 3.15 utväxling på bakaxeln men ska byta till den 2.93 som jag köpte av helgonet när jag bytt tätningen vid ingående axeln så då drar den väl ännu mindre.

Saknar inte min andra 320d e46a som tjejen lagt beslag på speciellt mycket alls...ja stereon då förståss. Körmässigt så är e30in om inte roligare än e46an!

Sänkning och bussningsbyten och uppgradering av lysena plus trimmningen är på G men en husrenovering i höstas snodde alla pengarna så det får vänta lite...ändå trist och kallt i garaget just nu!

Några färska bilder på åket:
Länk
Länk
Länk

Hela historien:
Länk

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
Kul att se ännu en E30 som sköts om...

har följt hela åkturen =)

ang mitt turboagg...

Holset HX40 med inbyggd wg och 19 avgashusoch t4-fläns verkar som det kan funka...

// Fredro
Hej svejs, nu är jag hemma efter en härlig thailandsresa och till min glädje så ser jag att det finns roliga grabbar därute som vill och har upptäckt 324:ans grymma potential och postar dagligen.
typ mixmaster,fredro,clew,kenna,bumse,mac99,etc

Tackar.

Tänk att för något år sen då jag startade denna tråd så visste INGEN att bmw 324 existerade över huvudtaget då jag ställde frågor.
Nu så är vi den 2:e eller 3:e största tråden!!!!!!! sjukt

Tyvärr så har helvetes isen kommit på vägarna nu så testkörningarna uteblir. så det blir bara att sitta tappert och vänta i 6mån tills asvalten är torr igen.
Vem fan flyttade hit från första början igentligen????
djävla mupp till mammutjägare.

Liksom med Bumse så har barn kommit med i bilden för mig och då sidosätts projekten åt sidan tills allt lugnar sig.
Jag har stått i valet och kvalet att sälja bilen till någon seriös därute som vill fortsätta projektet men tänker nu fortsätta själv då det är så lite kvar.
Jag vill ju trots allt kunna köra EN repa med bilen från 0-250km/h med fullt laddtryck och fullt flöde på pumpen innan jag skickar den vidare.

förövrigt har jag byggt om insuget,avgassystemet,bakvagnen,laddtrycksstyrningen men bilder på det kommer först till våren innan jag ser att allt fungerar klockrent. Jag vill ju gå med gott exempel. Lite får jag väl hålla hemligt?????

Men återigen, har ni funderingar så ring Hedkvist diesel service. grabbarna är grymt trevliga och kan det mesta då har 30årig erfarenhet.

Livet börjar vid 3bar
min bmw 324td hemsida Länk
Ma
20
Mac99
324td Touring -92
I fredags meckade jag på nytt styrlager ifram samt satte snurr på nya kupéfläkten, kastade även på vintersulorna då jag och några polare skulle dra ner på party i vimmerby i lördags.

Gick hur bra som hällst laddar 1.2bar på trean nu, dock bara 1 på femman. Men efter vi passerat järna så blev det ett jäkla ojud och det slutade driva.. kastade i friläge och stängde av, sen hade vi så tur att det kom en avfart med en parkering staxt efter som vi kunde rulla in på.

Vi kunde dock inte missa partyt, så vi stack till närmaste mack och hyrde en bil. Så min bil fick stå kvar där på parkeringen över natten. Farsan hjälpte mig få hem den på söndagen..

Så nu står den här hemma, och jag hoppas på att det är växellådan som rasat (för jag har en till) När man drar in kopplingen så slutar ojudet (oavsett vilken eller om man har växel eller inte)

Ska ta tag i det nästa vecka då jag är ledig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.