AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
559.308

hur många 324td i landet?

Sida 135 av 151
ok då förstår jag. Nu gick ju bakaxeln till mixmaster då han var snabbast och jag hoppas han blir nöjd.

Gör det nå om jag lägger upp dina bilder på min hemsida om olika 324td projekt?

Livet börjar vid 3bar
min bmw 324td hemsida Länk
Nu har jag lagt upp dig så om du vill att jag tar bort det så e de okej.
Länk

Skicka gärna fler bilder så kanske vi blir fler och fler som upptäcker 324:ans potential

Livet börjar vid 3bar
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
329iS Turbo (E30 M-Tech2) -90
Det är ju klockrent...

ska försöka att komma ihåg kameran bara =)

man blir ju så inne i skruvandet att man inte hinner fota någe =)

körde en sväng idag med budget hjul bak och det var kul.. =)

tyvärr kände jag att höger spindel led var ihjäl... och det blev inte bättre när man buskörde... =D så det blir till att åka till biltema imorgon och köpa ny... :P

// Fredro
Tack Helgonet, bakaxeln anländer under morgondagen...sista pusselbiten innan kärran är hel och redo för trimmning!

Angående tidigare frågor som jag hade angående växellådor så kan jag tala om att jag nu tagit växellådan från min reservdelsbil 324d och monterat istället för den 320i låda som satt på bilen. Hade m20 svänghjul och m20 koppling(228mm) sedan tidigare på bilen. Både diesellamellen på 215mm och den från bensinaren hade likadana splines så det passade. Kollar man på realoem så såg man även att ingående axel på växellådorna var desamma.

Det som skiljde dieseln från bensinaren var att dubbelmasse svänghjulet var ca 1cm tjockare men dieselns tryckplatta till kopplingen var då ungefär motsvarande mått tunnare så det blir samma avstånd till kopplingen. Sedan såg jag iofs att slavcylindern var av en tjockare dimension till diesellådan än till bensinaren så jag vet inte om det skilljer i "utväxlingen" på denna också...jag behöll bensinarens slavcylinder i alla fall.

Innan jag vågade mig på bytet så sökte jag lite på växellådsnumret på 324d lådan på bildelsbasen och ebay. Jag blev lite förvånad när jag fick många träffar att det var en låda som kom från 320i/520i -88. Tänkte att är det så borde den ju passa...och det gjorde den ju! Fungerar hur bra som helst.

Mitt projekt: Länk Har just plockat isär den gamla lådan på ett våldsamt sätt för att se vad det var som levde om så in i bomben.

Nu med nya lådan blev kärran lite väl tyst och mjuk...nu måste här trimmas.

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
fasen vad skumt det där med kopplingen!!!! Vad i helsike har jag haft för växellåda/koppling innan jag bytte till m20 växellådan????

Livet börjar vid 3bar
Ke
114
Kenna

324 TD (tävlingsbil)
324 TD -90
324 D -86
324 D -87
315 E21 -82
535 -89 (motorlös)
524 TD -86 (motorlös)
Antar att ni redan vet om att lådan från 325 är längre än lådorna från dom andra modellerna. Torde åxå vara mer hållbar. För rally å banracingbruk är det endast den "stora" lådan som duger enligt expertisen här :). Byter man från automat till manuell borde längden bli lagom om man byter till stora lådan. byter man till lilla som jag gjorde först så måste man ha långa kardan åxå.
Tråkigt att köra touring med automat Blir frustrerad varje gång.. Ska nog sälja bort touringen å sätta den vinröda i trafik igen. Fast på ett vis synd för bättre iskick varande 324 td än touringen lär nog inte finnas. i princip varenda liten detalj man kan byta i hjulupphängning är bytt (vilket märks) samt massa andra saker åxå. men men... passar inte min körstil :) å för jobbet skulle den vara perfekt , men man kan ju inte ha hur ,många bilar som hellst även om man skulle vilja :)
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
Svårt att få någon vidare koll på det här med koppling och växellåda :D

hittade på waarwests hemsida en tryckplatta som tydligen ska passa på våra nu oxå...

det var styrleden som var ihjäl... och den byttes enkelt igår morse...

så nu väntar bara en framvängsinställning förutom alla andra 1000 projekt man har på gång på bilen... :D

// Fredro
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
inget som gjort något kul...

själv håller jag på och lackar bakre kofångaren helt i samma färg som bilen... fått på lilla läppen fram lackad i samma färg som bilen... och lackar ner den bak samt kåpan runt skylten bak...

var på swedol i västerås och köpte industiklämmor... mina rostfri vanliga slangklämmor höll inte i någonting när jag höjde laddtrycket...

köpte först 2 st på industripartner... betalade 125:- ex moms med firma rabatt...

sedan köpte jag 6st på swedol och betalde 199 ink moms för alla 6...

annars så pajade min låsmutterhylsa så när jag skulle kränga av mina sladddäck (14") för att göra framvangsinställning så får det vänta i ca 2 veckor... surt... och ändå så köpte jag den dyraste låssatsen...

// Fredro
Ke
114
Kenna

324 TD (tävlingsbil)
324 TD -90
324 D -86
324 D -87
315 E21 -82
535 -89 (motorlös)
524 TD -86 (motorlös)
Här har varit "dött" ett bra tag nu ! Är det dåligt med motivation eller ? :)
Har satt ut Touringen tll salu på nätet nu. Men knappast något som ni (i Sverige) är intresserade av eftersom vi har helt andra priser på bilar här i Finland. 2800 e begär jag , å då är det billigt jämfört med motsvarande här ska jag säga.
Mjo, håller på & drar igång mitt djävulsprojekt...
Blir inte gratis, men kommer gå utav h-vete..

Hoppas på att den kommer ut på gatan i vår...
Efter Thailands semestern så byggs svarten vidare i Oktober med ny bakvagn så att jag kanske?? får testa den fullt ut i år innan snön kommer.
Men tyvärr så har jobbet tagit all tid för mig eller som jag sa till tjejen Work ,eat sleep: thats life

Livet börjar vid 3bar
*B
535
*Bumse*
324td -88
Jag har fått lite gjort med på mina "pärlor"..

Sedanen har fått ett helt oljetråg på plats med ny packning, lite polerad kompressordel på turbon, början till "singelljus" i fram, m.m.

Svarta kombin har fått belyst "M" knopp i matt skinn, svarta hella framlampor + klarglasblinkisar. Samt att en 524-turbo till den ligger och väntar på ICA. ;)

Länk
"Diesel är inget för veklingar"
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
Länk

ursäkta bumse, använder din bild...

vad är nr 1 för givare??

min funkar klockrent trots att den inte är kopplad någon stans...

men min soppa förbruknings mätare funkar inte samt att bränsle tryckslampan lyser :D

är ju förmodligen den...

går det att koppla in den mot det elektriska systemet??

// Fredro
*B
535
*Bumse*
324td -88
Fredro: Om inte jag missminner mig så är det en kallstartsventilen, men den behöver man ju inte om man har ställt på pumpen lite.
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
och det är ju redan gjort :D

och den startar alltid direkt... (ta i trä)

// Fredro
Det är en hydralisk kallstarts anrikning som tidigarelägger insprutningen från 3 till 8 grader vid 1000varv för att få in mer soppa= lättare att starta.
Den förhöjer även trycket i pumpen med hjälp av tryckstyrventilen.
Men detta sker bara vid kall motor dvs under 17grader och det tar ju inte många sekunder innan den passerat detta. Och som Bumse säger så är det inga problem med kallstarten när du väl har ställt på pumpen

Livet börjar vid 3bar
Th
126
Thunderbolt
324 TDA Touring -91
324 TD -88

Är det någon som vet vilket moment man ska dra spridarna med, och är det nödvändigt att alltid byta kopparbrickan? (324 td -91)
AN
49
ANTE.
530im -02
320 -88
E28 diesel -82
Är det någon som byggt e21 diesel?
Funderar på att konventera en 323 För då passar väl lådan rakt av?
Möjligt att få lagligt?
Hur mycket vrid har en 524td?
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
Hej... nu har det varit dött i den här tråden alldeles för länge...

Själv har jag inte gjort mycket mer än slitit på kopplingen =D

pratade med någon som säljer eftermarknadskopplingar nyligen och han trodde att M3 (S14) hade samma koppling som 324...

någon som hört/sett något liknande?

annars ser det ut att bli ganska lugnt i garaget i vinter...

tanken är väl delrin bustningar till hela drivlinan...

ny starkare koppling och förhoppningsvis lättat svänghjul...

kanske bygga nytt insug som gör det lättare att komma åt pumpen= går att justera utan att behöva riva allt...

// Fredro
mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
E34 525 2,8L E85 Touring -94
ja.. det är det jag har funderat på, tycker man kan ta låda svänhjul till M3;an för den är ju byggd på lilla 6:an samt att enligt rykten så sak det finnas kopplingar till den som ska tåla 1000Nm.

sen bakaxeln från M5 borde ju tåla endel. får se när jag får tid över att fixa i ordning min lilla dieseldoris.. får bli nästa år för min del. lämnar sverigt i 8månader minst. om 1 veckas tid..

//Chippen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.