|
Sida 134 av 151
|
|
|---|---|
|
Kommer du ihåg vad det var för någon? till M20 lådan?? och hur mycket får man pröjsa ungefär?? |
|
|
ppf:s sinterlamell:BMW 228mm 6-pucks + Sachs ...618 Länk Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
ps, 1600kr + 2900kr = 4500kr Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Nu har det klarnat en del, det sitter ett M20 svänghjul och låda från bensinare på min kärra. Inte konstigt att varvräknaren inte riktigt funkar som den ska! Om jag vill använda 324d lådan måste jag alltså då byta tillbaka till dubbelmassehjulet? Känns den mycket slöare då? / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
Från 0-100 blev den snabbare då jag bytte svänghjul till m20:ons och även vidare eftersom växlingarna går i snabbare tack vare att motorn varvar ned lite snabbare än innan vilket underlättar växlingarna. Men varför vill du få motorn segare??? För 6.5 kg extra gör skillnad. Det finns varvräknare att montera separat, eller så tar du lös svänghjulet och borrar hål i det och monterar dit stift likvärdigt det med dubbelmassesvänghjulet så funkar det lika bra. Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Vill ju helst inte tillbaka med dubbelmassehjulet och få den segare, varvräknare kan man ju köpa billigt på Biltema. Men om jag skulle använda mig av diesellådan som jag nu har liggandes måste jag då inte byta tillbaks till det för att få lådan att passa? För du skriver att diesellådan inte passar bensinarens koppling. Man kan väl inte montera kopplingen från dieseln på M20 svänghjulet? Hur skiljer sig förresten kopplingen mellan bensin/diesel, är kopplingspaketet tunnare på dieseln för att svänghjulet är tjockare eller hur funkar det egentligen. Såg på realoem att bensinarens koppling är 228mm medans dieselns 215mm, förutom en svensk version av diesel som ska vara 228mm precis som bensinarens? / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
Jag har haft en diskussion med motornord om detta idag då det är påfrestande psykiskt att inte kunna gasa fullt utan att kopplingen slirar... Som mixmaster_atv säger så är bensinaren(M20) 228mm och M21 215mm(förövrigt samma som 316 E36) finns att köpa 4- eller 6-puckad sinter därifrån till M21 för ca 1500:- som ska hålla för 30% mer vrid än orginal men tyvärr ingen annan tryckplatta... Passar kardan från M21 på en M20 låda eller måste den oxå bytas?? // Fredro |
|
| M21 lådan är något längre, så ja du behöver byta kardan. | |
|
Lugna ner er nu grabbar.. finns flertalet eftermarknadkopplingar både organiska samt sinter + div. tryckplattor. www.dixner.se Flippra med bensindelar, skämmes tamefan. ;) tjohej ! |
|
|
Är det ingen som har provat med 525tds ZF-lådan?? den passar på M20 motorn vet jag men med lite annan lutning så man får bygga om spakstället... // Fredro |
|
|
Nu är bilen sänkt med en väghållningssats 60/40 från GE Motorsport... Så nu ska bilen börja användas lite oxå... letar efter en is frontläpp om det är någon som har en liggandes till vettigt pris... // Fredro |
|
|
ja då är kombin på väg till lycksele,buhuhuhu. Men men jag kanske köper tillbaks den sen om jag får ändrat jobbförhållande. Klang: lustigt de där att kopplingen till 524:an håller för 455nm medans den till 324:an bara klarar av 380nm trots samma motor???? Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
När nu kärran antligen börjar bli körduglig så upptäcker jag då jag har lös bakre kåpan på diffen för bussningsbyte att diffen som sitter på kärran är sprucken på precis samma ställe som den jag snodde från reservdelskärran. Vanligt på dessa eller? Inte konstigt att den låter lite illa. Blir nog till att leta reda på en med stora huset, men svårt att hitta med låg utväxling. Ingen som råkar ha medbringare och kåpa från stora huset till e30 för e28 klumpar med lagom utväxling finns det ju gott om och diffspärr är inget krav än så länge. Hade också problem med att kärran var svårstartad pga luft i dieseln. Kom inga luftbubblor vid körning men då man stängde av kärran bubblade det upp från pumpen. Kom mig för att kolla tankarmaturen och jojjomensan den var rätt täppt i bottensilen och efter att jag bytt denna kommer det ingen luft bakvägen längre och kärran startar lätt även varm! Blir det nån form av baksug då det var täppt eller vad? Lite skumt men glad att det funkade! / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
Jag sitter också och kollar på det här med utväxling... och har börjat fundera på om man ska köra med en E34 bakklump då det är lätt att hitta lågt växlade diffar till dom... men frågan är ju bara hur man ska få till allt med medbringare och låda mm... får sitta och räkna här på autopowers lathund vad man behöver för utväxlingar... // Fredro |
|
|
jag har en diffad 325 eta bakaxel med 2.93i utväxling till övers för den som vill glida efter e4:an och spara bränsle. Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
En sådan skulle vara perfekt för min kärra, vad vill du ha för den? / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
du har mail Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Skicka gärna ett riktpris till mig oxå =) annars får det lov att bli en 525tds diffklump med 2.67 i utväxling nu har jag höjt laddtrycket och laddar 1,7bar :) bilen är sänk 60/40 (lägre än glocalnet... =) så nu måste jag bygga om mina raka 3" rör för att klara alla satans jä*la farthinder... håller för till fället på att lägga igen lite lister och ska lägga på lite mer lack på såna ställen där det inte fanns orginal... // Fredro |
|
|
fredro: Bakaxeln är såld redan. Jag blir lite avundsjuk på dig då du verkar ha tid för projektet, själv så har jag inte ens hunnit se mina föräldrar på 2månader tack vare jobbet och arbetsschemat. Lackeringen på svarten får bli nästa år och nu har jag bestämt mig för svart matt ala stealth fighter. Du säger MINA raka 3tums rör Har du 2st??? för då förstår jag att det blir trångt under bilen och framförallt förbi drivaxeln vänster sida Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Nej alltså jag har 3" ända från downpipen raka rör med en stor 3" fullflödesdämpare underbilen... som jag nu måste kapa isär och skala av på undersidan då jag endast har ca 7 cm markfrigång pga den satans burken... annars går det framåt... har ställt upp laddtrycket till ca. 1,7 Bar vilket i sin tur leder till att kopplingen slirar ännu mer :P och sen är jag på jakt efter ett 525tds diff hus med utväxling 2.65 =) så man inte behöver varva ihäj den stakars traktorn... lite bygg bilder: Länk Länk // Fredro |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.