AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
559.290

hur många 324td i landet?

Sida 133 av 151
Ke
114
Kenna

324 TD (tävlingsbil)
324 TD -90
324 D -86
324 D -87
315 E21 -82
535 -89 (motorlös)
524 TD -86 (motorlös)
Helgonet: Har du kombin kvar? Pris? Du kan mejla till Kenneth_forsman@hotmail.com
Den jag köpte går fortfarande perfekt men har ju massa delar liggandes så jag vill gärna ha en bil som jag har reservdelar till , men behöver en kombi bil till jobbet så jag tänkte skaffa en nu. Den röda sedan:en blir nog ändå kvar i min ägo för alltid iaf.
jepp den är kvar och du har mail nu.

Livet börjar vid 3bar
min bmw 324td hemsida Länk
Th
126
Thunderbolt
324 TDA Touring -91
324 TD -88

Till er, som mot alla odds ;-) , kör med den elstyrda dieselpumpen som jag, kan jag säga att om man flyttar tempsensorn som sitter i insuget till snorkeln på luftburken så ger det en märkbar effektökning i högre hastigheter, kanske sitter det samma typ av sensor på 325/525td/s också, så det funkar på dem också.
Givetvis frestar det väl på motorn lite extra, men håller det med en påställd mekanpump så är nog detta rätt lindrigt.
vilken menar du???
sitter inte tempsensorn i topplocket dvs nr 33 och 35 Länk

eller menade du denna?: nr 22 : Länk

och hur menade du att man skulle flytta den till "snorkeln"??
vad är snorkeln??
alla tips är bra att veta.

förklara gärna med www.realoem.com

Vad gäller den extra påfrestning på motorn det skulle ge så är det ingenting att bry sig om. Däremot får väl pumpen arbeta lite lite mer.

Livet börjar vid 3bar
ja då har jag bytt si batterierna i instrumenteringen och det är skönt att se att allt fungerar igen till en kostnad av endast 90 kr.
så nu återstår besiktningen så får kombin sin annons utlagd sen.

Livet börjar vid 3bar
Th
126
Thunderbolt
324 TDA Touring -91
324 TD -88

Ja nr 22, sitter i underkant på insugets plenum, flyttade den till "luftintagsröret" på luftburken, precis bakom strålkastarna.
men borde den inte då gå ännu fetare om man bara kopplar bort den helt enkelt???, dvs den tror att det är kallt hela tiden?

så då skarvade du sladden vidare dit och borrade ett hål i plaströret eller har jag tolkat det hela rätt?

Livet börjar vid 3bar
Th
126
Thunderbolt
324 TDA Touring -91
324 TD -88

Helt urkopplad blev tomgången svajig å konstig, å den gick inte märkbart bättre än nu, fast jag har funderat på en potentiometer i serie med givaren för att kunna prova lite. Rätt uppfattat om hur jag gjort.
ok, då ska jag koppla bort den nu ikväll och testa, återkommer senare idag.

Livet börjar vid 3bar
Testade att köra med den urkopplad igår och det blev ingen skillnad alls. Men om den börjar pendla på tomgång för dig så kanske inte din pump klarar av att ge extrabränsle vid just tomgång om den nu skulle gå fetare då med kontakten borta?????

Skumt iallafall men din teori är ju bra och måste vidare undersökas, för billig effekthöjning är alltid välkommet.

Livet börjar vid 3bar
mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
E34 525 2,8L E85 Touring -94
lådan rasade ju lagom till besiktningen så ställde av den, och rev ner och renoverade lådan och hadde ner tråget och svetsade det, för de va olje läck. han precis att sätta ihop den innan ja va tvungen att åka iväg på jobb som jag är på nu.. och kommer ligga borta i 2 månader så de står ganska stilla.. och sen är jag nog inte hemma i mer än typ 1 och en halv månad innan jag drar ner till schweiz igen i 6-7 månader så den kommer nog tyvärr bli ståendes..

//Chippen
Nu är del ett avklarad, att få kärran körklar.

Skulle fixa rosten och diverse annat men det blev många kvällar i garaget under vintern, det ena ledde till det andra som det brukar och plötsligt hade jag gjort bra mycket mer än jag tänkt med den här kärran från början: Länk

Nu får jag äntligen börja med det roliga, trimma den m.m.! Först ska jag flytta över lite delar från reservdelsbilen som är en 324d och då har jag en fråga om växellådan passar? Lådan som sitter i bilen är en 240 låda och hör nog till 320i karossen. Tror att svänghjulet är bytt till M20 men är inte hundra på det. Dubbelmassesvänghjulet är väl tjockare och är växellådan då kortare? Blir inte klok på hur det fungerar?

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
växellådan passar inte om det är ifrån en bensinare pga att splines i kopplingen( lamellen) inte är densamma som på dieseln.
Men om din varvräknare fungerar på reservdelsbilen 324d så borde de vara " original " alternativt om dom har borrat hål i svänghjulet och satt dit stift så att varvräknaren får signaler den vägen för det finns inga hål på m20 svänghjulet.

Det är väl bara att flytta över allting, dvs kardan /lådan och kopplingen??

Livet börjar vid 3bar
Reservdelsbilen, 324d'n är orginal. Det är den andra bilen som vart en bensinare som jag tror de behållt bensinarens vxl-låda.

Så om jag även tar med kopplingen från reservdelsbilen så passar det, funderade på om dieselns vxl-låda var kortare inuti kåpan pga dubbelmassesvänghjulet är tjockare.

Passar dieselns koppling på ett M20 svänghjul då om det nu också är bytt till detta?

/ Micke

Appropå difflumpar, plockade lös den från reservdelsbilen som jag tänkte flytta över. Hörde nåt som skramlade inuti, öppnade och så här såg den ut inuti:
Länk

Bara att slänga eller kan man laga med svetsen lite:-) ?. Den gick så tyst och fint.

/ Micke

Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
329iS Turbo (E30 M-Tech2) -90
Jag är oxå intresserad av hur man på enklast sätt löser det här med växellådan...

jag måste förstärka kopplingen på min och får inte tag på någon förstärkt till diseln...

men till M20 lådan finns ju massor förstärkningar bl.a. från PPF...

så om man tar:
*koppling
*svänghjul
*äxellåda
*samt kardan

från en M20 så borde det passa rakt av??

kan man då montera en diffklump från E28 528 genom att använda E30 diffkåpan med infästningarna???
(pga lätt att få tag på och förhållandevis billig)

jag har varit utan internet i ca 1 månad men nu är jag tillbaka...

fronten är färdig kapad nu..

nästa helg väntar en sänkningssats i garaget....

// Fredro
*B
535
*Bumse*
324td -88
Jag vet inte om jag kan hålla med där helgonet, jag köpte sinterlamell av dalhems som igentligen skulle sitta på bensinare, och den passade på diesellådans splines utan problem..

Länk
"Diesel är inget för veklingar"
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
329iS Turbo (E30 M-Tech2) -90
Det du menar Bumse är att Dalhems har en försärkt koppling till diesellådan??

lätt att montera dit??

// Fredro
*B
535
*Bumse*
324td -88
Det jag köpte var en 4-pucks sinterlamell enbart, och ersatte original med den.

Länk
"Diesel är inget för veklingar"
bumse: mycket skumt det där och jag tror vi har pratat om detta vidare på msn, I morgon är jag ledig och ska fara till garaget och ta bilder på kopplingarna mellan bensinaren och dieseln samt visa skillnaden.

För att för mig var det fysiologiskt omöjligt att få på diesellådan eftersom bensinarens splines var mindre än dieselns. Därför blev jag tvungen att montera dit en 320i låda.

Då är ju frågan. var min växellåda på dieseln en annan modell från början än original eller?????????

Livet börjar vid 3bar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.