|
Sida 132 av 151
|
|
|---|---|
|
1,5Bar nu... 0-100 klockad med mobil till 8,6 sek // Fredro |
|
|
inte illa från originalets 11.9sek= 3.3 sek snabbare för en billig peng. Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
och det är jag som körde oxå =P fast min var ju en sur diesel innan utan turbo så det var 0-100 på en förmiddag och den kom inte upp över 150 om det inte var väldigt mycket nerför... hur mycket vågar man ladda med en i övrigt orörd motor?? och vad krävs att man gör för jobb med motorn om man ska kunna ladda över 3bar? // Fredro |
|
|
2bar är inga som helst problem att köra med. det är inte laddtrycket i sig som havererar motorn utan värmen. i USA kör dom med upp till 18 bars laddtryck i tractorpulling så högt laddtryck i en diesel är inte så märkvärdigt. och där finns det gott om laddtrycksmätare upp till 4bar och vidare till 10bar. det gäller bara att få bort värmen på något sätt. större turbo/intercooler/avgassystem/grenrör/vatten/metanolinsprutning etc. Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Har en stor 3" IC 3" avgas samt en 524 turbo... så 2 Bar är lugnt... // Fredro |
|
|
jepp men än en gång så beror de på körsättet. om du kör hårt så måste du kolla in tempmätaren ofta samt låta den stå på tomgång ett tag efteråt. 9000mil har jag ju avverkat med svarten och de är inte snälla mil. som extra kylning så har jag även borrat hål i termostaten för bättre flöde vilket gjorde en mycket stor skillnad. Jag testade nämligen av en slump att ta bort termostaten då ja inte hade en ny och motortempen klev aldrig upp ens till de blå strecket. då insåg ja att begränsningen i kylningen sitter i termostaten, inte i kylaren.Så med olika tester så har ja funnit att 3st hål med 4mm/st är lämpligt för mig. Den ENDA nackdelen ja funnit är att de tar något längre för motorn att bli arbetsvarm och givetvis på vintern också men ja kör ju bara 3månader per år med den så!!! De har funkat kanon för mig och motorn håller då än trots våldsmatning med 3bar under en lång period.Och de komiska är tempen ligger precis på gränsen till att klara arbetstemp,så när ja vrider på värmereglaget till full värme så sjunker motortempen ned direkt. helt perfekt när ja ska slå av motorn och vill kyla ned den Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Jag ska kolla med en kompis som ska stoppa det i sin lätt ombyggda 635;a han har koll på det mesta.. lådan på min diesel doris rasade idag..:( men gör inte så mycket.. skulle ju ändå upp med nu låda så.. |
|
|
nu så har ja fått hem svarten efter ditmontering av förpumpen. Och det blev en grymt stor skillnad men de är inte så konstigt då pumpen går för fullt nu. dvs pumpar bränsle för 640hk. Vi testade även de eventuella mottrycket i avgassystemet och det låg på endast 0.13bar vid fullbellastning på femmans växel vid 3bar.= inget Så nu ska vi bara backa tändningen lite grann eftersom en del av förbränningen sker i förkammaren, dvs den låter vass. det blir nämligen ett annat ljud i motorn då. men men, tjingeling. ska på företagsfest nu så!!! ps. hoppas det inte finns några miljövänner där ute som läser detta forum,hehe Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
fått tag på en tryckmätare idag.. mäter mellan 0-12bar..:) ska väl räcka ett tag iaf.. hehe ska rycka ner lådan någon dag och bygga om till vanligt svänghjul m.m. sen ska de bli trimmning.. eftersom jag fått en annan bil att köra med nu så kan jag ha denna som lekbil..:P //CHippen |
|
|
en manometer?? till tryckluft antar jag, det funkar ju kanon det med om du kan fylla den med vätska, annars tenderar den till att vandra otroligt mycket. annars finns det en hel drös att beställa från USA som är mycket snyggare och billigare än dom svenska laddtrycksmätare. dessutom är dom graderade på ett manligt sätt, dvs mer än 2bar pris har ja hittat från 23dollar=138kr= svinbilligt. kanske man skulle ta hem en bunt och sälja här i Sverige med tanke på att det inte är så vanligt med mätare som går till 4bar eller uppåt. Nu har ja fått några värden om mottryck verifierade och när man hamnar på ett mottryck på 0.3bar och uppåt så bör man titta över avgassystemet men det är inget krav. Mottryck får man alltid i ett avgassystem och det säger ju sig självt, det finns ju inget som suger ut avgaserna utan dom måste ju tryckas ut. detta värde kollar man upp då montering av partikelfilter sker på dieselbilar som saknar partikelfilter.Och givetvis när man trimmar bilar seriöst. Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Nu så har jag justerat pumpen ytterligare och den är ju som bekant ruggigt känslig men jag tror jag har hittat rätt inställning nu, samt att jag har flyttat wastegate slangen som går från turbon till wastegaten till insuget istället vilket gjorde en enormt stor skillnad eftersom laddtrycket kommer tidigare nu. ca 500varv tidigare blev det. Men men ja höll på att få stroke efter jag var ute och testkörde den igen 0-200km/h efter en avsidesväg en bit bort från garaget. Ja ligger och kör i ca 180km/h och bromsar ned till ca 120km/h och svänger upp på en större väg (70 sträcka) och vad möter ja då????? Polisen så klart. Utan belysning har jag samt ingen registreringsplåt fram. När vi ligger jämsides så kollar dom som att de sett ett ufo. ca 400-500meter vidare efter det svänger jag av mot garaget samtidigt som jag ser i backspegeln hur polisen vänder om. garaget är placerad bland en massa radhus och snabbt som attans kör ja in i garaget och drar igen porten och knallar ut. Med en puls på ca 180slag och skakiga ben. Sedan kommer farbro blå och passerar förbi Så nu blir de inga fler testkörningar på ett bra tag,hehe ps. jo jag ska köpa en trisslott Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
kombin e nu till salu, pga familj. tempmätarna fungerar inte på höger sida, dvs batteri byte. resten e komplett. den e grymt pålitlig. men jag har ara svarten i åsikt numera. Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
om ni köper den så får ni rabatt, pga att då vet jag att den är i kärt sälskap. 17800mil har den bara gått Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
och som sagt den ENDA bil ja vägrat trimma Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
skicka mail om ni e intresserad för om en vecka lägger jag ut den på blocket. erat pris e under det bara så att ni vet pga att jag vill gjärna se "min" bil fortsätta i sverige Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Ja då har jag börjat fixa med svarten igen denna vecka då jag e ledig. Det började bra idag med ditmonteringen av sänkningssatsen, sen monterade jag dit det nya inloppet till turbon med 800hk filtret och bilen andades mycket bättre. Och inte så lite heller. Jag for ut på en provtur med kompisen och skulle visa hur en diesel går jämfört mot hans bmw 540i. Det gick klockrent med lite hjulspinn på ettan men den spann fullt på 2:an och en bit på 3:an, men vid ca 130km/h så small det bara till när jag fick riktig fäste. Bakaxeln gick sönder. Tragiskt då den var en 60% diff och jag hade bra fäste på tvåan och uppåt tidigare. Suck säger jag bara.Jag trodde åtminstone att den skulle överleva några drivaxlar men men. Så nu blir den ståendes tills vi har löst bakvagns problemet och nu börjar det bli frustrerande när jag vet att jag har effekten men får inte utnyttja den. Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
ja då har jag demonterat ned bakaxeln och alla dreven var rensade i den tyvärr så det är inte lönt att ens fundera på att laga tyvärr. lyckligtvis kostar en begad inte många kronor. Men men nu har jag fått några intressenter på kombin trots att jag inte har hunnit lägga ut en annons så vi får se om den bär iväg nånstans under veckan. Hur går det fredro och mr bmw med era trimningar??? Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
| har du kombin kvar? skicka ett pm isf | |
|
du har pm Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Jag har precis kommit hem från 3 veckor bilsemester bl.a. i österiket(EM) och italien... så har inte kommit så mycket längre med bilen... står just nu delvis isärplockad i garaget då jag har modifierat fronten och flyttat in ICn så att det ska se så cleant ut som möjligt.... Länk Länk så såg den ut innan det har fått några större sminkningar... // Fredro |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.