|
Sida 131 av 151
|
|
|---|---|
| Nu har jag köpt ytterliggare en 324 kombi, var ju bara tvungen att ha denna. Mycket bättre i skick och välservad. Den röda kommer en bekant att köpa för samma peng som jag köpte den för. Den nya är en svart -91 med full skinninredning och elhissar runt om, 15 BBS + reserv i samma, m.m. | |
|
thunderbolt: då borde tomgången vara skyhög om det inte går att flytta den mer mot växellådan. min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
ja då är det 24timmar kvar innan vi ska testa m21:ans hållbarhet. Vi ska försöka ställa på den fullt ut = 640hk och se om det blir någon värmeutveckling!!!. Vad gäller den lokala värmeutvecklingen i Luleå i morgon återstår att se men några mörka moln lär dyka upp som hindrar solens strålar. Ja återkommer imorgon em med eventuella filmer och bilder om det lyckats. Ps. ja skulle inte vilja vara i den bakomliggande bilen!! min bmw 324td hemsida Länk |
|
| helgonet: Det där låter intressant! Vad är 640 för siffra? Antar att den inte är helt tagen ur luften, men är det så mkt pumpen skulle kunna spruta in soppa för, i teorin? Verkligeheten lär ju ligga långt från det men med tillräckligt bra flöde i motorn och bra turbo borde inte uppåt 400hk vara ouppnåeligt? Merca motorerna tar dom ju ut massor utav, och m21an verkar palla en del, så länge den inte går varm. | |
|
jepp 640hk är beräknat på den mängd som pumpen klarar av att leverera bränsle för oavsett om du har en gigantisk turbo och ic för 1500hk så blir de bara 640hk. Men men nu har vi lyckats starta upp den och den svarar lika snabbt på gasen som en hayabusa nu ,så de ryste i benen när man gasade till. Så de var värt varenda slant och tid ja lagt ut på den. Nu ska den bara finjusteras ytterligare i morgon bitti. de handlar ju om hundradelar om man vill ha ut allt. Så kl 1200 i morgon hämtar ja ut den med ett leende. Men pumpen flödar så mycket att ja måste skaffa en matarpump till pumpen ,men en ytterst klen en eftersom de bara var på håret. Så nu återstår det att se hur länge motorn håller. 1vecka?????? 1år???? Ps. tryckslangarna vill vandra iväg igen, konstigt???? hehe Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
tillägg: eftersom ja inte vill ha en alltför slö kombi så är den inbokad på tisdag nästa vecka för pumpbyte men den har "bara" 230hk som leverans,men men de får räcka i lillkombin då ja vill ha åtminstone en bil som går igenom besiktningen. min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
lugna ner er nu! ni går ju snart om =) fredro: hur ska du fixa returmatchen..? hehe |
|
|
ja du balobas... jag får ju ställa på soppa pumpen lite till och sen måste jag kolla varför jag inte får turbon att ladda mer än den gör... sen du =) annars får jag åka upp till hedqvist i luleå och slanta lite =) // Fredro |
|
| Helgonet: HÅLL OSS UPPDATERADE ! ;) | |
|
nu så har vi testkört bilen 0-200km/h ett antal gånger och visst, de rör på sig Som sagt var så får pumpen inte nog med bränsle så den ska in igen nästa tisdag för ditmontering av en förpump. Ja säger bara satan i gatan vad den ryker,hehe ca 400-600meter tar de innan man börjar se en ljusglimt där bak om man ger fullt från botten utan för varvning., helt sinnessjukt. Men om man kör normalt så ryker den bara måttligt. Bilen beter sig som en båt i höga vågor när man drar iväg så sänkningsatsen måste monteras dit fort. På torsdagkväll är ja ledig från jobbet så då ska ja filma den 0-200km/h och lägga upp några filmer på hemsidan så ni får se hur mycket den ryker. Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Nu så har vi kört den ytterligare några repor med bytt luftfilter till modell större och kopplat in laddtrycksmätare. På 3:ans växel så händer det grejer eftersom den då passerar 2bar i laddtryck vilket innebär ett extra tillskott på 150hk i bränsle vilket i sin tur ledde till att laddtrycket skenade iväg direkt. Men gisses vilken panik ja fick då ja kollade på mätaren igen som visade ca 3.5bar på femmans växel. Det som gjorde mig orolig var att den började slira lite på kopplingen då. Fasen den ska ju palla för 700nm++ och det finns väl ingen värre att införskaffa??? Då kan man ju bara fundera på hur mycket hk den ger i nuläget. mer än de 86hk som det står i regbeviset???? Så nu ska ja ta om justera ned laddet till "endast 3bar" så inte kopplingen far redan.Men bränsle har ja så det räcker till 5st 324:or original, hehe Varför den inte ger högre laddtryck i början är för att vi ställt ned tillskottsbränslet som sagt var till att ge extra först efter 2bars laddtryck. att jämföra med m21:ans standard på ca 0.3bar när den börjar att ge tillskottsbränsle. Och på tisdag ska vi även mäta om det förekommer något mottryck i avgassystemet. På onsdag åker sänkningsatsen dit. Fortsättning följer......... Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Bara för kul att gämföra med så har V8;a dieseln i 745;an 750 Nm vid 1900rpm och vid 3 800rpm har den 242 kW (330 hk) din kanske inte är lika lågvarvig gissar jag..:P vid vilket varvtal och så börjar turbon ladda och hur långt drar du den?? //Chippen |
|
|
turbon börjar ladda vid 2500varv på ettan (1bar) och sen på 2:an så sticker den iväg till 1.8bar direkt och på 3:an så får den fullt laddtryck. dvs upp till??? har inte vågat testa hur mycket laddtryck ja kan få. jag drar den till 5000varv innan växling för att passera 100km/h på tvåan. nu är de första filmerna ute på min hemsida. dom senare med 3bars laddtryck OCH tillskottsbränslet kommer upp sen då kameran är hos brorsan tyvärr. Men men med endast ca2bar så går den ändå under 6sek till hundra med världens sämsta start och hjulspinn vilket ni kan se på videon, så de e kul. dock med viss rökutveckling.hehe Vid 3.5bar så började det att ljusna därbak så ja tippar på att det krävs ca 4bar totalt för att den ska gå optimalt och rent. tyvärr så kommer inte grejerna att hålla för det misstänker jag, en drivknut gick nämligen sönder idag, så problem området är flyttat bakåt. så ja kommer att nöja mig med 3bar detta år och ställa ned pumpen istället och samla ihop grejer till att bygga vidare år 2009 men fan att koppling redan ska börja ställa till det. för de innebär att ja även måste byta ut hela skiten om ja ska gå vidare. dvs ny växellåda/svänghjul/koppling/tryckplatta/kardan/bakaxel/drivknutar. å andra sidan är de roligt att veta att ja har effekten men kan inte plocka ut den. och som sagt var, Vem FN hade trott att en gammel diesel m21:a skulle hålla för 3.5bars laddtryck och klara av en tungdriven dieselpump som levererar 640hk???????? tänk om någon hade gjort detta på 80talet när bilen kom?? den hade ju dominerat strippen körningarna dom kommande 10åren Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Vad har du för turbo som orkar ladda så mycket?? traktor eller lastbil?? såg så där lite lagom svart ut... vad har du gjort med motorn (alltså inne i motorn)?? // Fredro |
|
| men om du bara ska ha den för att göra 401m med så stoppa dit en 2 petad automat så håller det! | |
|
bara en kkk 27:a med större avgashus, Det är inga problem att ladda eftersom ja har bränsle för det = fett med avgaser som ni kan se. mr bmw: det hade varit optimalt men ifrån vilken bil ska man ta de ifrån?? Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Jag har precis kommit underfund med hur mina grejer funkar och laddar nu 1,3Bar (STOR skillnad) hur mycket laddtryck tror ni att motorn pallar för orginal utan att man skjuter toppen?? turbon orkade mer än 2 Bar men så vågade jag inte köra... länge... så ställde ner den igen... // Fredro |
|
|
Hejsan igen=)=) Roligt att se vad man kan göra med en bmw diesel... jag tror att jag har problem med spridarna bubblar omkring dom :S Vad använder ni för verktyg för att få bort dom..MVH:henke |
|
|
27 :ans långhylsa Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
| Hejsan!! jag undrar om någon har ett FUNGERANDE instrumenthus till 524.. Måste ha ett!! MVH: henke | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.