AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
559.272

hur många 324td i landet?

Sida 129 av 151
Ma
20
Mac99
324td Touring -92
Tjaa, nu behöver jag lite hjälp igen :)

Meckade på en laddtrycks mätare idag. När jag testade efter monteringen hade jag 1bar..

Sen tänkte jag att jag skulle skruva upp till 1.4bar, så jag skruvade på justerpinnen från wastegaten (ett varv, kortare pinne) då sjönk trycket till 0.8, så då skruvade jag två varv åt andra hållet (längre pinne) och laddtrycket va fortfarande 0.8 och sen sjunker de..

Så jag skruvade tillbaka som de va innan jag började och det är fortfarande 0.8.

Då kom jag och tänka på att jag läste i tråden här att det fanns nån laddtrycksvakt? Vilken skulle det vara? Sett framifrån på insuget sitter det först en liten slang, sen sitter det en liten platta med två bultar och efter den nån grej med två sladdar till. Vad är den sista för nått, är det laddvakten?

Tack på förhand :)
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
329iS Turbo (E30 M-Tech2) -90
Länk

kolla under den länken...

nr 9 är som en säkerhetsventil som öppnar vid ca 1 Bar

den kan du ta bort och byta till en platta modell nr 10

// Fredro
Ma
20
Mac99
324td Touring -92
Tack tack, men de verkar som att den redan är bortplockad på min då
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
det är inte så att du har samma problem som mig?

jag har en elektronisk pump för tillfället (ska bytas så fort som möjligt)

som inte orkar leverera tillräckligt med soppa för att driva turbon...

min orkar bara ladda o,6bar i dagsläget...

// Fredro
Ma
20
Mac99
324td Touring -92
Jo de har jag, men jag tyckte jag läste att man kunde köra med upp till 1.4 i ladd?
Nu är de 0.9-1 bar
fredro: du kan ha tryckfall i systemet om den bara kommer upp i 0.6bar.
vid vänster fjäderben ,bakom dieselfiltret sitter det också en kontakt som sköter hand om laddtrycks begränsningen. koppla bort den och testa igen och se om det stiger för det ska de nämligen göra då.
alternativt kan det vara wastegaten som är så slut att den inte orkar hålla stängt mer än 0.6bar och behöver bytas ut.

Och så kan du justera pumphuvudet så du får mer bränsle eller så låter du en dieselfirma göra de för en 500:kr, de går fort för dom!!!!
men den borde ryka ganska friskt om den är rätt justerad pumpen om du bara kommer upp i 0.6bar eller?

min bmw 324td hemsida Länk
*B
535
*Bumse*
324td -88
helgonet: Vet du om flyttning av locket är likvärdigt med att sätta dit en trimbox?
Eller ska man göra båda för att få ut mest?

En bekant här i stan har klracing.se och han har trimbox till 324td, 3500:- mot KCR som ska ha 4400:-

Länk
"Diesel är inget för veklingar"
ja ska fråga imorgon hos Hedkvist men om inte ja missminner mig så ska de vara så att den ger lika mycket,men men
jag har testat det på kombin och då rök den rejält och gick väldigt bra.
Men de är som bekant ruggigt känsligt att ställa in den rätt som ni säkert vet

Ja återkommer imorgon (tisdag kväll) om detta.

Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
Min ryker inte ett jävla skit hur mycket jag än gasar...

så botemedlet en mekanisk pump =) kommer imorrn och ska stressmeckas på till helgen... då det är träff i karlstad...

// Fredro
hej svejs, tisdagen flög förbi i ett nattpass för mig. men nu har jag frågat hedkvist om pumpen och boxtrimning.
svaret lyder:
Det ger samma sluteffekt om man kan justera upp pumphuvudet perfekt,och som ni vet så är de små marginaler det handlar om (100delar)
men då ger den fett med bränsle över hela registret och nackdelen är att tomgången blir förhöjd (ca 900-1000varv)

med en box så bibehålls tomgången för där är boxen kalibrerad att ge extra bränsle först vid de högre varvtal då parametrarna är ändrade där till att lura pumpen.

Men som han belyste: När man antingen förflyttar pumphuvudet eller monterar box på den elektriska pumpen så slits kolbanan i ställverket väldigt fort eftersom den då "borstar" mer och det är bara en tidsfråga innan den inte levererar fullt med bränsle på toppregistret någe mer.
och svajande tomgång är första varningssignalen på att kolbanan börjar svika.

Hans rekommendation är att vill man trimma 324/524orna så byt då till den mekaniska pumpen som garanterat håller i 50000mil+ och som dessutom går att uppgradera på olika sätt (tillskottbränsle/mer el mindre bränsle/byta kolv o fördelarhuvud etc.
dessutom är den mekaniska pumpen bättre vid kallstart.

Th
126
Thunderbolt
324 TDA Touring -91
324 TD -88

Nu har jag försökt flytta pumphuvudet, jag är antagligen helt inkompetent då jag endast kan flytta det i sidled!?!?!? Vad har jag missat? Har jag försökt flytta det åt fel håll (bakåt)?
En annan fråga, om man byter till mekpumpen, blir man då utan varvräknaren?
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
nu håller jag på för fullt och förbereder då jag hoppas pumpen kommer idag...

1a är låst i ÖD vevaxeln

kammen är låst

när jag byter till mekaniska pumpen? måste jag byta remhjulet eller kan jag låta det gamla sitta kvar?

när monterar pumpen hur vet jag att den får sås till rätt cylinder?

hur justerar jag pumpen till rätt värden?? har en indikatorklocka som jag hoppas funkar... =)

allting kanske blir glasklart när jag väl får pumpen??

// Fredro
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
Nu är pumpen på plats... och bilen hoppade igång =)

Något tipps från någon som har bytt, på vilken gas vajer man bör ha och hur man enklast kopplar in det??

måste man ha den där lilla nippeln i toppen på pumpen som är laddtryckstyrd??

bilen ska förhoppningsvis rulla 40+ mil redan imorgon

// Fredro
måste man ha den där lilla nippeln i toppen på pumpen som är laddtryckstyrd??

nej inte om du vill ha mindre effekt.
men de är ju bara att dra en slang från insuget till den.
gasvajern är ju från en 324/524:a som du ska ha

hej svejs igen
bumse: den såg riktigt fin ut och de gjorde inte saken bättre hehe. nästa gång tar ja flyget som sagt.

men men nu har jag köpt ett nytt batteri till svarten som är extra lätt gentemot det gamla blydiesel batteriet som satt i tidigare så de blidde några kilo till i viktminskningen.
det roliga var att den gick igång på under 1sekund till min förvåning då ja trodde att åtminstone bränsletrycket hade försvunnit efter 6månaders avställning. Men icke. Men då är visserligen allt relativt nytt så!!

Och som bonus på väg hem fick ja lufta den mot en corvette c6:a vilket var rätt skoj. Men inte för han dock då han nog inte uppskattade det svarta molnet som uppkom framför hans ned vevade vindruta,hehe
så nu ska ja hinna med att montera dit sänknings satsen innan lackering är de tänkt.
Vad gäller färgsättningen är ja fortfarande kluven:
Svart matt ala b-2 Stealth
eller vinröd som min gamla 324:a var i eller bara vanlig imola röd
???????
vad blir snyggast

men nu far ja iväg strax till Thailand på en välbehövlig semester efter allt jobb så ni får ha de bra så höres vi efter den 17 maj när ja kommer tillbaks.
Och då blir det järnet med projektet

Lycka till med era projekt under tiden.

Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
Så igår rullade bilen ca 50 mil utan minsta bekymmer =)

anledningen till frågan med "nippeln" är att den faktiskt inte får plats mot mitt insug =S

så en ny fråga: Går "huvudet" på pumpen att vrida 180grader så att man får nippeln framåt??

vad är det som måste göras exakt på pumpen för att få ut max av den??

I övrigt börjar det bli fason på bilen...
Sitter 17" Ace Hero på bilen
ligger en 60/40 väghållningssats i garaget som oxå vill på =)

// Fredro
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
Huvudet på pumpen vridet 180grader och nippeln inkopplad...
Blev skit bra...

i dagsläget ligger effekten runt ca 140-150 uppskattade hästar...

ska så fort som möjligt pilla bort plomberingen på pumpen...

// Fredro
mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
E34 525 2,8L E85 Touring -94
Hallå alla,

tänkte bara berätta att jag körde 174mil i sträck med min diesel doris i söndags samt 30 igår. Går som ett skott.. hehe men nu ska de bli mekanisk pump. samt turbo o grenrör från 524;a + IC

men har en fråga, är det någon som har satt på turbo från en 525tds? någon som vet hur grenrör och sådant passar?

MVH Chippen

Gott med öl...
Tjoflöjt.
Söker i all stress en kylare till 524TD.
Någon som sitter på en?

Mvh
Klang
*B
535
*Bumse*
324td -88
Jag har tyvärr inget kyl över.

Är det någon som har sett en originalmonterad farthållare i en 324td?
Jag är sugen på att sätta i en sådan i kombin, tänkte annars höra om det gick att köpa orig. från BMW.

Länk
"Diesel är inget för veklingar"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.