|
Sida 120 av 151
|
|
|---|---|
![]() 318 Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a bmw 324td E30 -88a Bmw 750ia E32 -91a bmw 730i E32 -89a |
de är helt fel att ha först 2.5 tum sen 3 tum man ska ha tvert om |
|
Alltså, var har ni gått på med olje tryck och temp? Jag får inte plats med ett t-kors där min oljetryksgivare siter nu ovan filtret.?? |
|
|
BMW_pelaren^^: utloppet från turbon är 2,5" så det kommer alltså bara vara 2,5" första dm... =) om knappt det... // Fredro |
|
Fredro då fins de ingen anledning å ha större avgas om du inte hadde tänkt de från turbon de du kan göra är att kona med en kort kona direkt till större å sen fins de ingen annledning å ha stora rör meren till mitten av växelådan sen e de ingen vits me stora rör Bamsehalvar de me oljan till turbon är as viktigt att de ligger lågt för annars kan du bromsa axlen med oljan å i versta fall olja genon avgashuset ja har ett bra exempel på de vi sänkte oljetrycket till snurran å fick 1000 varv lägre spol |
|
Precis... utloppet från turbon är 2,5tum men kommer gå över direkt till 3" // Fredro |
|
sen ska man ha en lång kona ner efter down pipen |
|
bamsehalvar: har du fått till oljetryck/temp mätaren? bmwpelaren: varför ska man ha 3tum först och sen 2.5tum??? jag har sökt överallt på nätet efter information om lämplig storlek på avgassystem: bensin/diesel, turbo och utan turbo. men har inte hittat mer info än att dieseln behöver ett större avgassystem än bensinaren pga att dieseln går på ett överskott av luft. och när man har turbo så är det bara bra om man får ut skiten fort, dvs större desto bättre. sugmotorer däremot behöver motstånd så därför har det mindre tum. men jag har inte hittat något uträkningsprogram som man kan använda sig av på olika litervolym/turbo och bränslesort. Eller är det någon därute som vet????? min bmw 324td hemsida Länk |
|
| ne jag suger fortfarnade på var jag ska gå på, vore bra om någon har något tips annars får det la ble att göra en egen uppfinning som med allt annat på bilen =p | |
|
Hej på er alla! är de någon som vet om elpumpen från 324 passar på 525tds?? är de samma elektronik i pumparna? Mvh Tobbe |
|
| Är det samma expansionskärl på någon annan modell som på 324 TD ?? | |
|
Kenna: Länk kortfattat samma expansionkärl som e30: med m20 (eller m21) efter årmodell x e36: m3:or samt z3 m:or |
|
|
helgonet: Det där om (minst) 3 tum i början efter turbon och sedan mindre efter katen eller första dämparen beror på att avgaserna hinner svalna allt eftersom den kommer längre bort, (framförallt bensinturbos behöver så stor downpipe som möjligt för att få bort så mycket värme som möjligt) på en dieselturbo är det inte alls samma värmeutveckling så där är det inte lika nödvändigt, fast på din monstermotor skulle det säkert kunna ge nåt... =) Fast du hade väl redan 4 tum i downpipen va? =) Mvh |
|
|
rob_ t_72: helt korrekt, men resten har ja bara 3tums. och det lät som en bra förklaring. tackar!!!!!! kenna: du kan ta ifrån en volvo 240. dom har ett perfekt expansionskärl. liten och platt så man kan placera den på många ställen. här har du hur ja monterade den Länk min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Någon som har någon bra lösning på olje tryck/temp placering? Har en till fråga, sen jag skruvat på pumpen så sjunker varven väldigt långsamt under 2000varv när man tex gasar upp och släpper och framför allt när man växlar, något man får leva med eller? En till frågan, kan någon förklara hur man får bort den där varvtalshöjningen när den är kall eller är det mycket svårt? |
|
|
helgonet: måste man byta hela lådan när man trimmar lite mera? borde väl inte vara några problem att bara byta till en förstärkt koppling (om det finns) eller kanske är "smidigare" att byta hela skiten? bilen stå nu helt nerriven... håller på att försöka lösa oljereturen på något smidigt sätt... ska beställa en IC och silikonslangar så sen är det bara och vänta på godsakerna... måste bara få säga att ju mer jag river ju gladare blir jag över hur fräsch bilen är =) // Fredro |
|
|
Hej, jag är sugen på att köpa en 324td, men hittar ingen lämplig, vill importera men har absolut ingen erfarenhet av import och suger på tyska... Någon som har gjort detta och har god erfarenhet och vill dela med sig ? Sen.. Vilken årsmodell har mekanisk respektive elektrisk bränslepump..? Hur är de me bromsskivor bak ? är det efter något årtal som där är bromsskiva bak istället för backar..? Tack på förhand Mvh / Niklas |
|
| Bromskivor bak har vel ALLA 324 TD ( bara sugdieseln som har backar) (TROR JAG) Har haft 5 td:n genom åren å dom har alla haft skivor. DESSUTOM har dom ALLA haft mek. pump , Men i det fallet är det vel nog bara jag som haft "tur" att få dom med mek. pump. :) | |
| jag har iaf inga skivor på min 524 i bak... | |
|
från 88 fick dom den elektriska pumpen. från 84 fanns den i 524:orna . vad gäller varvtalshöjningen så är de ju bara att klippa vajern från de sk varvtalshöjningshuset dit slangen går . dvs vajern ovanför oljestickan Länk sen om du vill så kan du ju montera bort det som ja gjort: Länk min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Jag har skivor runt om (ventilerade fram) plus ABS org på min 324d E30 sugdisel från -90 dock elektrisk pump =( // Fredro |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.