|
Sida 119 av 151
|
|
|---|---|
|
kenna: har du testat att byta glödrelä?, jag hade samma problem med kombin och nu är det borta efter att den är bytt. nitwid: det är väldigt lönande att ta in en 324:a eftersom dom håller så förbenat bra, så länge man håller motortempen på normal nivå. jag har inte haft någon bil som gått så bra och gjort så lite med dom som just 324:orna. bara att byta filter och olja och tuta och kör. nackdelen är att dom som sagt inte tål hög temperatur iform av hårdkörning och sen slå av den fort. den trimmade ja har har gått 9000mil efter trimmet och totalt 43000mil och den är hur fräsch som helst. (motormässigt) vilken annan bil för runt 15000kr är lika pålitlig och har samma körglädje???? 0.6liter milen ligger min i blandad körning (kombin) , toppar lätt 200km/h och startar oavsett yttertemperatur. men då är den i och för sig gått lite (15500mil) så den är rätt fräsch motormässigt,hehe. men försök kolla upp hur länge bilen stått eller varit avställd eftersom packningar kan torka ihop med tiden vilket jag märkte framförallt på kombin som varit avställd i 6år. Där så har jag bytt kamaxeltätningar. grenrörspackningar och insugspackningar. fredro: Dom sk trimspridarna är igentligen bara innehållet som är bytt till en grövre variant. och skalet behåller man. Hedquist dieselservice i Luleå vet vilka de är som du kan tänkas behöva. och jo, övertrycksventilen är just vad de är. den öppnar vid 1.0bar så den är bara att skicka till papparskorgen och montera dit en täckbricka alt svetsa igen. min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
funderar på att byta olja in bakdiffen då man inte vey när dte är gjort senast, någon som vet vad jag ska ha för olja? har byt olja/filter motor, bränslefilter + tömt tanken och bytt ut bromsoljan efter jag köpte den då den ståt ett tag. något mer ni tycker man bör göra? sen va ju tänken att byta i klumpen i bak då, tänkte på växelådan? |
|
| Bytte glödrelä så nu fungerar det som det ska. Har precis provkört några kilometrar å allt verkar ok , så imårn bär det av till bilprovningen (om jag hinner hem från jobbet itid) Håll tummarna då hehe! | |
|
kenna: härligt att de funkar, bra att kunna ge tips som fungerar,hehe bamsehalvar: Om du har diffbromsad bakaxel: Castrol SAF XJ 75W140 ,fungerar även till standardbakaxeln. Om du har standardbakaxel: sae 80w/90 Växellådan: ATF sae 80w/90 min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
okej, vad står ATF för? Har kollat runt lite och den betäkningen har de oljor som rekomenderas till automat lådor ofta?! (Jag har manuel) kan man då tex köpa : Agrols Transmissions olja:API GL-1; SAE 80W-90 "Agrol Transmission är en mineraloljebaserad transmissionsolja avsedd för manuella växellådor och bakaxelväxlar av icke hypoidtyp" går den till både bakaxel och växelådan då till min bil? |
|
|
Eller tex denna: Castrol Dynadrive 80W/90 Högkvalitativ transmissionsolja utvecklad för alla typer avfordonstransmissioner såsom slutväxlar, hypoidväxlar och synkroniserade transmissioner. Universalolja som klarar API GL 1-5 samt MT1. ? |
|
| Kom på en sak till, det där API GL-(1-5), vilket ska jag ha? | |
|
Några enkla regler att följa: Alltid GL-5 i bakaxlar. Aldrig GL-5 i växellådor, blir trögväxlat och "gulmetaller" skadas, tex synkringar och bussningar. GL1-4 är ok i växellådor, ofta även ATF (automatlådeolja) och ibland motorolja. Många påstår felaktigt att GL-5 är ok i växellådor, även de som säljer oljor... Det finns vissa GL-5 undantag, men vem törs chansa? |
|
|
okej tack då har jag lite att kolla på, GOD JUL på er alla |
|
|
ÅÅÅÅÅÅ !!!!! Vad jag saknar min gamla 524:a när jag läser här i tråden !!!!! Körde min från 23000-52000 mil (alltså 29000 mil) utan att röra motor, växellåda eller bakaxel. Och ca 5000 av dom milen var med släp, (rallybilen bakpå) Och det var där som det inte funkade med längre. Den blev för mjuk i bakänden, gick knappt stänga bakluckan när kärran var på mot slutet. Men om inte karossen tagit slut så hade jag absolut kört längre med den. Ha ett gott nytt år på en nu, och jag ser fram mot våren när era projekt tar fart igen. // Oskar |
|
![]() 318 Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a bmw 324td E30 -88a Bmw 750ia E32 -91a bmw 730i E32 -89a |
någon som har ett främre rör DP till 324td att sälga för en rimlig slant ? |
|
Någon som vet hur mycket hk resp nm orginallådan pallar och hur mycket det motsvarar i trim ungefär? // Fredro |
|
|
fredro: de får vi se till våren ,hehe men runt 400 bensinhästar är de ett flertal som kör med, utan problem så länge man kan växla som folk. men då har visserligen bensinaren inget vridmoment att räkna med! min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Har tänkt trimma så långt jag kan men fortfarande behålla orginal lådan... // Fredro |
|
|
fredro: ditt problem kommer inte vara lådan utan kopplingen. den orkar ju bara med max ca 450nm. och det motsvarar väl runt 230-240hk??? Om du då sen ska byta koppling till en grövre så måste du även byta växellåda,koppling,tryckplatta,svänghjul och kardan till m20:ons (e30) min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Kan man köra ca 230hk med 12mm kolv i soppapumpen eller måste jag ha 11mm hur mycket laddtryck/hk klarar orginal motor/topp och topp packning utan att göra något åt det? // Fredro |
|
|
Eller vad har du gjort åt själva motorn för att kunna köra med mer hästar? // Fredro |
|
|
fredro: 11mm kolv med fördelarhuvud ger ca 230hk+ och det är mycket billigare att bara byta ut det eftersom att byta ut till 12mm kolv,fördelarhuvud OCH kamskiva innebär att man måste strypa ned pumpen kraftigt. Det kan ställa till problem om du ska ens försöka få den igenom besiktningen. plus att det ställer högre krav på turbo,intercooler,spridare och avgassystem för att få ut skiten därbak!!!! min kommer troligtvis inte igenom besiktningen om nu inte en blind pensionär med en dag kvar i livet besiktar den. min är i dags skicket nedstrypt till att "bara"ge 400hk i grundinställning och då får vi se om kopplingen och resten håller. så min rekommendation är att du satsar på 11mm:ers biten då det är mycket billigare. vad jag har gjort åt motorn är i princip det som går. Bytt spridare,Scania IC,ombyggd pump för max 640hk men nu nedstrypt till 400hk,bytt svänghjul och koppling/tryckplatta samt växellåda med kardan. ombyggt insug och kompsänkt med packning på 3mm.bytt avgassystem till 3tums (som nu måste uppgraderas till 4tum) för att få ut svartröken. Bytt turbo till kkk27:ans och grövre wastegate med justerbart laddtryck. plus en kraftig lättning av bilen. Så de är inte så mycket???? det återstår bara att justera in vatteninsprutet med resten när vi fått pumpen att leverera tillräckligt och vid rätt tillfälle. men som sagt så kommer nog kopplingen att ryka även denna gång trots 700nm + ps. laddtrycket har legat som max på 3bar men dock under en mycket kort tid då tryckrören haft svårt för att hålla sig på plats lustigt nog???? men 2bar är då absolut inga problem för motorn,toppackningen om den är i gott skick från början och man håller koll på tempmätaren samt har en stor intercooler. den sistnämda har mycket stor betydelse för 324/524:orna min bmw 324td hemsida Länk |
|
![]() 318 Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a bmw 324td E30 -88a Bmw 750ia E32 -91a bmw 730i E32 -89a |
någon som har ett främre rör DP till 324td att sälga för en rimlig slant ? |
|
Så att ladda 1,5-2bar med orginal toppackning och 524 turbo borde inte vara några problem? har en 60*30*7,6 IC på G 2,5" tryckrör hela vägen och för att kolla att allt funkar: Insugtempmätare oljetryck och temp mätare laddtrycksmätare 2,5" ut från turbon och direkt efter det över till 3" och sen 3" hela vägen bak Har inte börjat med pumpen än... men då blir det väl 11mm och större spridarinnehåll... så kanske får ut en 240hk och 450nm? omöjligt? // Fredro |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.