|
Sida 113 av 151
|
|
|---|---|
|
årsmodell? sedan, kombi? färg? min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
laserblau metallic sedan -90 en enkel disel... Otroligt slö... 5:an kändes verkligen som en "overdrive" (letar 524 turbo plus grenrör(komplett)) 12900 mil mkt fräsch rök och djurfri har precis hunnit med en första motortvätt plus avspolning och plockat ur och förberett för städning... hittade 2.20 Euro och en penna =D på det "vanliga stället" under baksätet... Behöver/tar gärna emot alla råd angående bilen/motorn för att få den ännu bättre... // Fredro |
|
|
byt till en mekanisk pump och ställ upp den fullt så får du ca 180hk, om du sen vill ha hk högre upp i registret och kallare avgaser så byt till 524:ans grenrör och turbo. men först fixar du till avgassystemet som är så smalt från mitten och bak så inte ens en bagge springer igenom. sen monterar du dit en IC vilket är ett måste om du ska gasa på för annars ryker toppen, och det är 100 % säkert. den tål nämligen ingen överhettning. ju större desto bättre sen byter du till trimspridare. sen uppgraderar du pumpen till steg 1 11mm kolv med fördelarhuvud eller steg 2 med 12mm kolv,fördelarhuvud och kamskiva. sen monterar du dit vatten/metanolinsprutning och nu kommer kopplingsproblem att dyka upp. då måste du byta till m20:os svänghjul och montera dit 6puckars lamell med sachs 618 koppling samt växellåda med kardan från en bensinare (e30) för att den ska hålla. jag gjorde det försent tyvärr så mitt dubbelmassesvänghjul gick sönder och delade på sig. sen måste du skaffa bredare däck (minst 225) och justera till bakvagnen. sen kan du lätta bilen med glasfiberhuv,taklucka,skärmar,baklucka,fram och bakstötfångare sen kan du riva ut inredningen och lätta den där. och sen................ då har du närmat dig mitt projekt,hehe tar de tid??? jepp, men det är värt varenda timme och krona när man blåser om en m5:a med en gammeldiesel min bmw 324td hemsida Länk |
|
| funkar det att sätta på en turbotrycksmätare på slangen mellan insuget och bränslepumpen? | |
|
Hur fungerar den elektiriska pumpen? bara att kasta eller? Så att börja med att hitta en 524 turbo... bygga avgassystem.. dra tryckrör via intercooler in i orinal insuget? hur mycket hänger org spridarna med till? några extra matningar från turbon, bortsett från olja? var ansluts till och retur oljan enklast i motorn? extrafläkt till kylare? // Fredro |
|
|
alltså en NON-turbo // Fredro |
|
| satta på laddtryckmätaren på den slangen mellan pumpen och insuget och det gick ju inte alls, så var ska jag gå på för att få laddtryck? | |
|
har kollat lite mer och jag fattar inte varför det inte går att ta från den slangen?borde det inte komma luft där så man kan ta ladd?vad kan va fel om det inte kommer luft där eller är dte jag som yrar? mvh |
|
|
nu så funkar det så allt är bra, har några andra frågor: hur mycket ska en orginal 524ladda och när ska det börja? tycker att min börjar lite sent.. |
|
|
bamsehalvar: 0.8bar och den börjar ladda lite senare än en 324:a eftersom turbon är större och det brukar vara kring 1800varv ungefär om den är original. men nu är ju inte din turbo i nyskick kanske? om du ställer på pumpen så kommer den ladda tidigare eftersom den då får mer avgaser. En fördel med att en turbo laddar sent är att man inte belastar motorn lika mycket vid samma varvtal. Därför har jag monterat ställbart laddtryck och kan köra i 230km/h i miltal med endast 0.5bars laddtryck utan att behöva vara orolig. min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
nu har jag kollat lite närmare och den går upp till o.85-0.90 men den kan ju va lite skruvad, mätarn vissar lite fel osv... om jag nu ställer på pumpen hur många varv blir det cirka så jag har lite att utgå ifrån så jag inte tok skruvar.. hur mycket vågar jag ladda på sen? 1.1? |
|
|
1.4bar kan du ladda utan problem och pumpen kan du ställa på så pass mycket så tills tomgången höjs av sig själv rejält och börjar rusa, då är det bara att stänga av den med spaken vid pumpen och justera bakåt ett halvt varv. men tomgången stiger automatiskt när du skruvar in bulten och då är det bara att justera ned tomgången. när inte tomgången går att ställa ned mindre än 800varv är du nära max vad pumpen klarar av. min bmw 324td hemsida Länk |
|
| okej..då fattar jag...om vi ska va lite tråkiga också hur mycket mer tror du pumpen slitts när mna ställer på den så mycet?mvh | |
|
Problem har dykt upp, skulle flytta min 324td som stått i garaget 3 år och vad händer, egentligen vad händer inte, nämligen det finns ingen gas, kan bara öka motorvarvet ca 200rpm med gaspedalen, har tryckt säkert 500 ggr på gaspedalen och bara en gång funkade det som vanligt... Gissar på gaspedalspotentiometern, men kanske det finns någon som vet bättre här, innan jag börjar riva och slita i allt möjligt? :-D |
|
|
Har dykt upp ett problem... har alltså en 324D -90 vilket innebär ett annat insug än dom flesta här... MEN... på undersidan av insuget är det ett uttag för någonting? alltså ett gängat hål rätt in i insuget... undrar vad det är för någonting? har även en kontakt som hänger löst i närheten.. Givare? När allt nu ska trycksättas så är det ju ganska bra om det är tätt =) har bilder men får inte ut dom på nätet... // Fredro |
|
|
Du menar väl inte att det är ett hål där? Alltså det sitter väl en plugg där i dagsläget? Har förberett för min operation "lite fart i vinterbilen". Har demonterat och märkt upp den gamla elektroniska pumpen, kollat över elen så jag har 100% koll va som ska göras där. Ska bara fixa en gasvajer nu, går det att ta från en e30 med m20 motor? |
|
|
fredro, annars har jag ett insug till övers! thunderbolt:kolla även kontakten till pumpen så inte den har rostat min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Nej det är alltså ett gängat hål rätt in i insuget, i själva gjutningen... hur är det med era turbo-insug? har ni någon adapter eller likande? funderar på att bara plugga hålet... stor skillnad på turbo vs "vanliga" insuget? // Fredro |
|
![]() 318 Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a bmw 324td E30 -88a Bmw 750ia E32 -91a bmw 730i E32 -89a |
clew_e30 såg du skrev lite fart i vinterbilen men varför ska man ha en vinterbil som e snabbare en dina sommarbilar ? |
|
turboinsuget har något större inlopp per cylinder men det är ytterst lite. vad gäller plenumkammaren så har det ingen betydelse eftersom dieseln inte har gasspjäll vilket gör att allt räknas som plenumkammare,dvs rören till ic, ic, rören från ic och insuget. det totala rummet ska vara dubbelt så stort som cylindervolymen för att vara effektivt, dvs 5 liter i detta fall. Men större är ingen nackdel min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.