AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
559.187

hur många 324td i landet?

Sida 112 av 151
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Någon som vet gänga på oljetrycksgivaren på 524an td?
m12 har den
Länk

min bmw 324td hemsida Länk
cl
157
clew_e30
325ik m50 turbo -87
324td Touring -92
318is -90
Är det någon som har en mekanisk pump till salu?
Och hur pass svårt är det att byta?
Kamrem och så ska ju bort å där får man ju va nogrann, men själva pumpen är den svår att byta å framförallt ställa in sen?
Ko
246
Koman
130IA-07
dew_e30:

Enkelt byta och rätt snabbt gjort.

Bild: Länk

1) lossa spridarrören, elkontakten, retur och bränsle in.
2) lossa bulten(5) som håller fast drevet(2), ta någon mejsel och knacka lös lite försiktigt.
3) Märk upp hur pumpen står relativt med plåten fram typ... (pumpen går ju att vrida)
4) Lossa fyra bultarna(10 och andra sidan) samt bak(12)
5) Böka lös pump

6) Tag mekaniskt styrd pump, stoppa tillbaka i omvänd ordning.
7) Tag ut ström för magnetventilen ur kontakten till elpumpen, koppla.
8) Starta...

När jag har stoppat den nya pumpen i samma vridning som den gamla har det funkat fint. Går justera grovt på känsla med...
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
tackar för det helgonet. Den sidan är ju guld värd egentligen.
mvh
ja då var säsongen över i princip här uppe, jag satte på vinterdäcken på kombin nu då halkan har kommit på morgonen och började smått att riva ut skiten ur svarten igen för den slutgiltiga uppgraderingen samt att fixa till inredningen. ibland önskar man att man kunde klona sig själv så man hinner göra det som man tänkt sig

vips så var den här sommaren över men jag tror jag fick köra en 5mil iallafall med den ,hehe
hoppas bara att det finns någon annan dieselraggare där ute som trimmar så man får nån konkurrans överhuvudtaget

cl
157
clew_e30
325ik m50 turbo -87
324td Touring -92
318is -90
Jaså det går att sätta dit nya pumpen som den gamla!
Det förenklar ju saken betydligt.
Då behöver jag bara en fräsch pump, dom här pumparna är väl ingen fara på även om dom gått 30k mil?
cl
157
clew_e30
325ik m50 turbo -87
324td Touring -92
318is -90
Här nere har det inte gått under 0 ännu men snart är det dags.
Har fixat nya vinterdäck till touringen men dom håller nog inte länge med nya pumpen och barmark som det är här halva vintern...
Vridet lär ju riva lös dubben på en gång :)

Men som sagt, mekanisk pump köpes!
cl
157
clew_e30
325ik m50 turbo -87
324td Touring -92
318is -90
helgonet: Går det bra om jag frågar lite om elen också?
Magnetventilen ska ju ha 12v när tändningen är på bara så det är ju piece of cake. Men jag funderar lite på lite annat... Varvräknare? Det går väl via pumpen? Hur funkar det på e28?
Sen vet du om laddtrycksstyrningen går via ECUn eller om det är ett fristående system på något vis?

Tack för all hjälp du ger mig! Har god mekvana men noll koll på diesel :)
Ke
114
Kenna

324 TD (tävlingsbil)
324 TD -90
324 D -86
324 D -87
315 E21 -82
535 -89 (motorlös)
524 TD -86 (motorlös)
Är det bara att "slänga dit" startmotorn från D 86:an till TD 90:an ??
Helt plötsligt så vägrar den starta. Startmotorn snurrar men drevet går ej i. Men ifall det passar från D , så har man ju några startmotorer i lager :)
jepp, det är en likadan startmotor. du kan även ta ifrån alla bensinare (e30) med sexorna men den är dock svagare och ligger bara på 1.4kw mot dieselns 2.2kw

clew: varvräknaren får signalen via svänghjulet, under startmotorn
på e28:an sköts laddtrycksstyrningen mekaniskt via en extern wastegate

Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
nu har jag kört e28 orginal ett tag och känner att det börjar bli dax att ställa på den, men har aldrig gjort sådant här för och skulle vilja veta hur mycket man ska skruva på pumpen?
var man skrivar upp turbon och hur mycket.

vill inte köra på "nåder" utan vill att det ska funka men gå bättre.

Vore bra om ni kunnde ge så mycket förklaringar och åsikter som möjligt så jag är inte sabbar allt för mycket.

mvh
de är bara att ställa upp den så pass mycket att inte den börjar "självgå" och då ökar den varvtalet själv allt eftersom. skruven som du ställer på finns på denna bild Länk

om pumpen är orörd så finns det en "fågelmärkning" där över bulten. det är bara att pilla bort den och sen skruva in bulten , givetvis måste du släppa på muttern innan.turbon skruvar man aldrig upp utan man monterar dit en pysventil mellan wastegaten och kompressorhuset. om man spänner wastegaten så kommer den inte öppna fullt vilket kommer innebära att de varma avgaserna inte kommer ut = framtida sprickor i toppen

Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
okej, det där med pumpen är jag med på men turbon, hur ska man göra för att höja trycket där mennar du, bilder vore inte dumt. mvh
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
För kompisen sa att det bara var att skruva ut gängnignen på stågen till wastegaten om ni förstår vad jag mennar men är inte der bra?

om jag du ska sätta dit en pysventil, hur gör jag detta? (Bilder),

Var köper man lättast en sådan för nya kostar de ju endel med tanke på bilens värde mennar jag.
cl
157
clew_e30
325ik m50 turbo -87
324td Touring -92
318is -90
Nu har jag inte meckat 524td men det är väl så att det går en slang från turbons kompressorhus till wastegaten. Tar du bort den laddar turbon obegränsat och det vill vi ju inte, men vi vill ju ha lite mera ladd, så nånstans på vägen på den slangen ska vi pysa ut lite luft. Pysventiler kan du köpa på hydralik/pneumatik firmor för nån hundring eller lite dyrare på en sida som har biltrimm.
Det finns lite olika varianter, en fast ventil som bara har ett litet hål i sig (Kan man göra själv) men där har du ingen möjlighet att justera. Sen finns det olika justerbara, allt från enkla saker till bling bling man kan sätta i kupen osv.

Här finns några exempel:
Länk
Om du tex skulle ha en såndär "mellanvariant" därifrån så har den 2 anslutningar, då klipper du bara slangen å sätter den där precis där du har klippt, en slangände i varje nippel. Eller så kan man sätta ett T-kors där å dra en slang längre bort (om man vill ha i kupen tex).

Grejen är att trycket som finns i den slangen styr wastegaten, och pyser vi ut lite kommer wastegaten öppna senare och lite mindre och det ger ju ökat ladd.

Lycka till
cl
157
clew_e30
325ik m50 turbo -87
324td Touring -92
318is -90
Mitt projekt "få lite liv i vinterbilen" går inge vidare och det är snart vinter...
Ingen som har en mekanisk pump över till salu?
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
tackar för det helgonet, nu fattar jag precis, blir att köpa en pysventil och prova då. mvh
Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
329iS Turbo (E30 M-Tech2) -90
Nu finns det en till...
precis hemkommen från det öldrickande landet i syd...

// Fredro
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.