AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
559.286

hur många 324td i landet?

Sida 111 av 151
Att pilla på den är aja baja.. man kan sabba mer än man lyckas med...
Flertalet som kommit till verkstaden pg a att de bara "flyttat lite"...
:(

Hoppas att det löser sig för dig! =)

Helgonet:

Det var ju ett #/%&/%&¤%/(¤%/(/¤ skit :\\\\
Fyll bara i olja så köper jag iaf :)
cl
157
clew_e30
325ik m50 turbo -87
324td Touring -92
318is -90
Jo det var så jag menade den har ström.
Men jag tycker knappt det går att justera nåt framåt/bakåt, ja tycker man bara kan vrida på den från/mot motorn.
cl
157
clew_e30
325ik m50 turbo -87
324td Touring -92
318is -90
Jag har inte så bra koll på diesel, men saken jag flyttar på är den saken som sköter gasen? Kopplad elektriskt till gaspedalen?
Finns det inte nån möjlighet att den inte har hamnat rätt därnere då jag råkade lyfta lite på den när jag skulle flytta på den. Eftersom jag kan vrida lite på den kanske den inte hamnat rätt?
cl
157
clew_e30
325ik m50 turbo -87
324td Touring -92
318is -90
Näe jag ger upp fan...
Det går inte att justera den framåt bakåt!
Har hållt på och skruvat ett bra tag nu men får inte till det.
Kan de vara fullt med luft i spridarrörern eller ?
nu har jag fått ned lådan på kombin och den var helt djä... slut. nån mer slut låda har jag aldrig sett, man kan flytta axeln uppåt/nedåt flera cm. så förhoppningsvis får jag dit den nya imorgon om inte lagen om djävlighet inträffar.
men det största mörkret fick jag igår då det visar sig att det är ett läckage mellan toppen och blocket i bakkant och inte från grenröret som jag trodde från början. lite svårt att se skillnad då förbränd diesel och olja har samma konsistens och färg. så det blir att byta ut toppackningen med men de får bli senare i höst då läckaget är så lite och motorn inte påverkas utav det.
de är de som är nackdelen med bilar som stått länge att packningar eroderar sönder tyvärr.

clew_e30: visst drar du åt bultarna efter de att du har flyttat pumphuvudet en bit? annars drar den in luft den vägen. de går att vrida på den oavsett hur långt bak eller fram den har hamnat så de är inte de som är fel. flytta den till vänster först och utgå från det med några hundradelar åt gången. använd skjutmått så blir de lättare att se skillnad

min bmw 324td hemsida Länk
cl
157
clew_e30
325ik m50 turbo -87
324td Touring -92
318is -90
Hej!
Jovisst har jag dragit åt dom det säger sig självt att det blir luft där annars.
Okej vad bra då är det inte min som är konstig då :P
Ska ut och fortsätta testa nu, men jag tycker att det är konstigt att den inte ens hostar till och det kommer inte ens nån soppa ur spridarrören...
äntligen är lådan bytt och djäkla vad fint den går nu, och dessutom är den väldigt tyst numera. lustigt nog så går den mycket bättre.
tidigare toppade den ca 180km/h men nu passerade den 200km/h med lätthet. undrar om pumpen fick fel signaler tack vare vibrationerna som var tidigare eller? eller så gick lådan så ruggigt tungt tack vare att den var slut

Helgonet:
Seså, nu är det bara att sälja till mig :)
Har en till motor...
Kom igen nu !
klang: tyvärr måste jag behålla den då vintern närmar sig fortare än skatteverket ser en hundring att plocka från en. jag måste ha en pålitlig vinterbil nu när jag ska börja pendla från v.45 och framåt.

nu har dom nya grejerna till pumpen kommit och vi ställer in den för 400hk+ och med tillskottsbränsle (gäller pumpen) från och med 1.5bar och uppåt.
varför jag inte vill att tillskottsbränslet ska komma tidigare är för att inte mörklägga hela Norrbotten vid normal körning.
Vi valde även att ställa in spridarna för 400hk då 380hk låter så fjuttigt,hehe

sen om motorn levererar det är ju en annan sak samt om koppling kommer att hålla. sen förutsätter jag att bakaxeln eller drivknutarna kommer ryka när man kör strippen, eftersom fästet där är sjukt mycket bättre än på gatan.

Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
hallå igen era jävla diesel raggare :)

någon som har en dieselpumps avdragare? helgonet?!?!

ska byta dieselpump på min nya TDS till en mekanisk

Thorsell
jag använder en manlig avdragare: slägga, finns på varje välsorterad verkstad. bara att knacka försiktigt

Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
329iS Turbo (E30 M-Tech2) -90
Hejsan allesammans...
Har länge varit BMW-frälst men aldrig tittat på diselbilarna...
Och har nu hittat en intressant 324D med endast 10000 mil på mätaren... (import)
vad är det för skillnad på de olika diselvarianterna D/TD?
Några grejer man ska se upp med (förutom alla vanliga E30 sjukdommar som framskärmar mm)??

Bra bil?
Billig i drift?
Mycket meck?

// Fredro
d har ingen turbo, insuget ser annorlunda ut, oljekylning i kolvarna saknas
det du ska kolla är om tempen varierar när du kör så inte toppen har spruckit men det är sällsynt på en D då den saknar turbo och inte kommer upp i samma arbetstemp som en TD

det går med lätthet att konvertera om den till en turbo, bara att ta turbo/grenrör från en 524(e28) och sen ställa upp pumpen så har du ca 170-180hk

Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
Låter kalas!
Så det är em bra arbetshäst som går och går?

// Fredro
jepp, minst 50000mil innan du ev måste repa den mekaniska pumpen.
den svarta jag har , har rullat 43000mil och dom sista 9000milen är absolut inga snälla mil kan jag tala om för dig. och den har jag inga problem med än så länge. vi tog isär toppen för 2år sedan och det syntes inte ens i cylindrarna att den gått så långt (inga vändkanter),
likaså lagerbanorna till veven var perfekta. men de kan ha och göra med att dieseln har en större oljepump än bensinaren så den får bättre smörjning plus att dieseln i sig smörjer (svavlet) och går inte lika torrt som en bensinare.
jag känner några söderut som har 524:or e28 som har passerat 70000mil och det enda dom bytt förutom servicegrejerna(kamrem,filter,olja,glödstift etc) är den mekaniska pumpen runt 50000mil.
en driftsäkrare e30 finns bara inte

dem nyare 324/524:orna som har den elektriska pumpen däremot har ofta problem med att kolbanan tar slut,pumpen läcker,gaspotentialmetern strular,boxen får fel signaler,glapp i elkontakter, laddtrycksstyrningen krånglar etc. dem gamla har bara i princip en sak som behöver ström och det är magnetventilen som stänger av eller öppnar pumpen.

mer elektronik till den motorn behövs inte när den väl är igång
därför är m21:an överlägsen resterande bmw motorer i hållbarhet
men jag kanske är lite partisk?????

Visa användare
249
Fredro
328i Touring (E36) -96
ägandekostnader??

// Fredro
xX
7
xXTobbeXx
325 Touring-91
324 td
Hej..
jag ska byta kam rem på min 324 td! Jag hittar fan inga markeringar på kamdrevet lr pump drevet! är de någon som vet avrt markeringarna sitter?

hej på er

xxxtobbexx :se denna sida Länk

fredo: mycket billig då den klassas som en 324d i försäkring
ca 2500kr betalar jag per helår i försäkring
skatten är 5060kr om den inte har ändrats

nu är pumpen färdig provtryckt så jag väntar bara på kamrem och spännrulle så ska jag byta pump (igen) i helgen som kommer.
provkörning sker nästa vecka förhoppningsvis om allt går som det ska, och det kan man ge sig fn på att det inte gör.

nu efter att ha kört upp två tankar med kombin så har jag kollat bränsleförbrukningen. den har sjunkit med 1dl till 0.64 blandad körning vilket inte är helt fel på en gammeldiesel som är ruggigt dåligt växlad för landsvägskörning.
så jag blev sugen på att montera dit 2.93:an som jag har liggandes för att minska varvtalet i 120km/h som jag brukar ligga i mesta delen av tiden.
vid 3000varv kommer den då att gå ca22km/h fortare,
120.7km/h(3.45) mot 142.2km/h (2.93) vilket kommer göra att den kanske kommer sjunka ytterligare 1dl?
hur ligger eran snittförbrukning?

ni som funderat på att skaffa vatten/metanolinsprutning till era m21:or så är det detta svar jag fått från snowperformance i USA

citat:The Stage 2 Hobbs Boost Cooler is NOT the one to use. It is designed only for Pulling tractors and will not inject correctly on the street under varying load conditions. The correct system for your 324td is the #47002 Stage 2 Boost Cooler Länk

that injects proportionally according to boost. It does not need any sensors or electrical system – it has its own internal pressure sensor and and only needs 12 Volts. We use it on similar older mechanically injected VWs and Cummins diesel engines.
deras sida Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.