|
Sida 110 av 151
|
|
|---|---|
|
helgonet: hittade du nån startmotor? få ihop bilen nu så vi kan dra nå race:) |
|
|
jag har två st hemma nu och hoppas dom ska fungera, måste bara dra om kablarna lite då bensinarens solenoid ligger längre bort än dieselns så jag hoppas det blir provstart ikväll tur i oturen igår att bilen inte gick igång då dom hade civilsnuten (den vita volvokombin) parkerad 100meter från garaget halva kvällen och stoppade bilister, det hade blivit djävligt dyrt med fortkörning,avställd,obesiktad,oförsäkrad,olagliga däck,delar av belysningen borta,etc min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
nu går den äntligen som den ska men det är lite bökigt att få till växlingarna men det är bara att vänja sig. nu är det verkligen on off med kopplingen och dom farhågor jag hade om att motorn skulle bli hetsig i karaktären finns inte. den går hur jämnt och fint som helst och det blev bara fördelar med att byta svänghjulet till ett enkelmasse lättare att få i växlarna och den blev snabbare i accet. så nu ska jag ta mig an kombin i helgen och kolla vad som behöver fixas min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Helgonet: Skönt att den äntligen rullar :) Det tråkiga är väl att snön kommer snart, lite trist. Har du spräck 3 bars gränsen än? Få igång kombin nu ! Mvh Klang |
|
|
mätaren jag har i bilen nu går bara till 1.5bar och den passeras lätt så jag vet inte hur mycket den laddar än utan jag ska köpa en ny som håller denna gång och som går till 4bar helst. min bmw 324td hemsida Länk |
|
| Nu så har man sålt pärlan. Insåg när dom åkte iväg med den att jag kommer att sakna min 324:a. Men men får väl se vad man införskaffar istället ;) | |
|
Hej! Har precis köpt mig en 324td touring -92. Mkt nöjd med bilen och fick den till ett bra pris. Håller på att göra iordning min 325a så dieseln får agera vinterbil tillsvidare. Men jaa.. Jag började direkt och tänka på mer effekt... En kompis har en 524td som vi har ställt på en del och den går riktigt fint nu. Men jag insåg att den är bättre att utgå ifrån när man ska trimma. Men e30n är ju mkt trevligare tycker jag. Just nu är den 100% original, men En K24 turbo och en mekanisk dieselpump verkar ju va rätta vägen att gå. Lite friare andningsvägar i form av avgassystem och så hade jag också tänkt att snida ihop och självklart en intercooler. Nån som har några tips? Verkar det vara rätt väg att börja på? Vad ska man ge för en mekanisk pump? Någon som har en över? :) Vad kan jag sälja min elektroniska pump för? Bilen har snart gått 20 000 men pumpen verkar fräsch, den startar direkt och inga konstiga ryckningar osv. MVH Lars |
|
|
Glömde en liten grej. Den viner lite i takt med laddtrycket kommer, det låter precis som turbon är påväg att ge sig (fast det känns ganska avlägset men som en början). Men turbon glappar i princip inget, kan det vara något annat som gör ljudet? Är det turbon ska den ju ändå bytas :D Är inget drivlineljud elle rnåt utan jag är säker på att det kommer med laddtrycket. Sen vad gör man med vevhusventen, den slangen som går in i luftboxen. Är det som en bensinare att jag kan köra den öppen med ett filter på eller eventuellt ett uppsamlingskärl? Annars är jag så jävla nöjd med den. 20k mil 92a, den har elhissar runt om, eltaklucka, ac, airbag, stora ljudpaketet med diskanter i a-stolpen, pilotlampor i backspegeln och massa annat lull-lull. Ingen rost alls har jag hittat förutom på bakluckan som inte är så fin. Har dock hittat en fräsch så snart är den tip-top. Sportsäten är det ju men dom är beiga :( Får ta å hitta en svart inredning till den och lite mer effekt sen är jag toknöjd! |
|
|
hej, undrar varför det hugger i min motor när den är kall + att den har 1400varv/minut som tomgång de fösta minuterna när den är kal,???? mvh |
|
|
clew_e30:om den viner så har du förmodligen läckage eftersom du säger att impellerhjulet verkar stumt. vad gäller vevhusventilationen så har jag alltid haft den inkopplad då jag inte tror att det påverkar så mycket i effektväg om nu inte motorn är helt slut och kastar in olja den vägen,hehe det du ska börja med först är att skaffa en mekanisk pump till den och dom ligger runt 1500-2000kr att inköpa. sen skaffar du en intercooler om du ska börja ladda på lite grann. sen byter du ut turbon om du vill ladda mer än 1.4bar men då kommer du få effekten längre upp i registret så det beror på om du kör mycket i stan eller på motorväg vilken turbo du ska ha tycker jag. 524:ans turbo med grenrör duger gott och väl om du nu inte ska gå hela vägen som jag? liten turbo= snabb respons , stor turbo= sen respons vad gäller avgassystemet så visst, ett rakt system utan dämpare (bara en bak) gör att den får bättre flöde men då låter den lite mer: Länk vad gäller spridara så finns de trimspridare att köpa som är mycket mer effektiva bamsehalvar: om du menar 524:an så ska du koppla bort den sk automatiska tomgångshöjningen som styrs med hjälp av värme. koppla bara bort den som jag har gjort på bilden Länk den är helt värdelös enligt min åsikt då den höjer tomgången vilket ju är dåligt på en motor när den är kall och inte smörjer som den ska när du kopplar bort den så är tomgången konstant på det varvtal du själv ställer in oavsett hur kallt eller varmt det är ute varför det hugger kan ha med ev luftbubblor i systemet beroende på olika orsaker såsom dåligt bränslefilter,packningar,otät filterhus,otäta spridare,spruckna slangar mellan spridarna etc vad gäller mitt projekt så ska jag nu ändra öppningstrycket till 150bar på spridarna så jag får laddtrycket lite tidigare förhoppningsvis. men sen är det bara vatteninsprutet som ska monteras innan den är helt färdig för strippen nästa år. tyvärr finns det inget mer jag kan göra mer på den då allt är uppgraderat till max, förutom att börja fixa till karossen och inredningen. beroende på acctider jag får nästa år så kanske jag monterar dit dubbelturbo istället men vi får se!!!!!!!! min bmw 324td hemsida Länk |
|
| Nu så har man köpt en ny pärla. Det blev en fullt utrustad bmw 535 89:a Fick den så billigt att jag inte kunde låta bli att slå till. Fast vem vet kanske blir en diesel efter den här ;) | |
|
hej på er alla! är de någon här som vet hur långt 525 tds spridarna räcker?? Å sen undrar jag vart man kan få tag på större bränslehuve/kolv till mekaniska pumpen? Måste ju få lite fart på 324:) Hej |
|
|
pi a4: jo det mäåste du eftyersom du blir ifrån körd av dieslarna numera,hehe. men 535:an är en bra kompromiss, bra hållbarhet,hyfsad prestanda och skön komfort med bra utrymmen. xxtobbexx: en dieselfirma kan ta hem det åt dig. men tänk innan hur långt du tänkt gå eftersom det finns två olika uppgraderingar 11mm eller 12mm om du har tänkt ha den senare så MÅSTE du byta till en större turbo för att få in luft i motorn och även intercooler , annars kvävs den min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
klang: nu har jag kollat upp kombin och det är växellådan som är slut, inte kopplingen. hur det kan ha gått till vette fn då den gått så lite men växellådan saknade olja också. lustigt då hela serviceboken är korrekt ifylld och den bara har gått 15000mil. en missad service där dom tappat ur oljan men missat att fylla i ? så jag kommer att behålla kombin eftersom jag gör en dålig affär annars då jag tvingas byta låda. tur i oturen har jag nu en från svarten, efter växellådsbytet. min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Helgon:då ska jag försöka hitta på någon bra dieselfiram:) tror du en Evo 6 ic räcker?? kan du rekomendera någon turbo? har en td04 turbo ligger. men den kanske är förliten?! Mvh Tobbe |
|
|
xxtobbexx: ring till hedquist dieselservice i Luleå, min pump är inne där nu för den sista uppgraderingen med byte av just fördelarhuvud ,kolv och kamskiva. även spridarna ska som sagt ändras med munstycken för 380hk och lättare öppningstryck. hur stor är den IC?, jag hade en som klarade av 400hk till en bensinare tidigare ( den är till salu nu) men den var för klen för mig och gick lite upp i temp vid hårdkörning. Men nu har jag monterat dit en från en Scania, och numera är insuget lika kallt vid hårdkörning som när motorn är avslagen så den kyler rätt rejält. vad gäller turboaggregat så räkna ut först hur mycket effekt du vill ha och sen gå ut efter det när du väljer turbo. tänk på att om det står ex 400hk så dela den summan med 1.7 så vet du hur mycket den räcker till för en diesel. varför man har den summan är för att en diesel behöver mycket mer luft än motsvarande bensinare.sen så diffar det givetvis upp eller ned beroende på insug, storlek på IC,grenrör, ventiler etc om den ger det den ska min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Helgon: Oki nu börjar jag förstå! har bara hållt på med bensinare. tänkte sattsa på 250 - 300 hk. då kanske uppgradering 11mm räcker? hur mycke ska du ha för ic? då får man jaga en anna turbo då. vet du hur mycke 525 tds spridarna klarar av? har 6st ligger. räcker orginalgrenröret till 250-300hk? får ursäkta för dom dumma frågerna. men man måste ju fråga för å lära sig:) Mvh Tobbe |
|
|
Nu blir jag riktigt ledsen :( Jag justerade lite på elektriska pumpen dvs flyttade den där grejen lite. Först rörde jag den bara lite lite, då gick den en aning fetare bara, så jag skruva ur skruvarna å flytta lite till, och nu vägrar den att starta. Har försökt justera tillbaka å justera åt alla håll men den vill inte. Har försökt lufta däri också för att se om det är det, för jag råka lyfta lite på locket så jag vet inte om nåt vart på tok. Nån som har något tips? |
|
|
Vafan magnetventilen får ström, och jag har ju inte ändrat på nåt annat! Jag är ruskigt sugen på att slänga i 325 motorn i den, den har alltid funkat utan problem... Men synd på en 324 när dom e så ovanliga |
|
|
xxtobbexx: med en 11mm fördelarhuvud och kolv klara pumpen av att leverera bränsle för ca 230hk. vad gäller grenröret så visst klarar den av det om du har en nog stor turbo som "blåser " bort allt så den inte stockar igen IC tänkte jag ha 700kr för clew_e30: magnetventilen ska ju ström,annars går den ju inte!! du får justera den från vänster från början och sakta gå bakåt( mot växellådan) syns det inga gamla markeringar? min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.