AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
559.524

hur många 324td i landet?

Sida 109 av 151
_s
36
_sqise_1_
330DA Touring m-sport -07
320DA Touring -08
har me en 324 td, varvar ca3000 i 140 km/h gör nästan 210. har endast ställt upp laddet på den. tanken är att chippa den. min är en -91 håller för övrigt på att bes min, fick en del 2:or en på rost en på att min löstagbara krok kärvar otillräcklig parkeringsbroms m.m. jag är från jkpg, vet att det finns en svart eller mörkgrå 324 till i stan. både min o hans är toring...

thorsella: jag har nyss köpt en till av roindiesel så tyvärr, jag har nu 3st hemma så man har i reserv i framtiden om det nu kommmer att strula.

klang: i veckan ska jag göra Svarten färdig , har bara tryckrören kvar som jag måste svetsa öron på så jag kan montera dit fjädrar som håller kvar dom förutom rörklämmorna
efter det är gjort ska jag ta mig an kombin senare.

min bmw 324td hemsida Länk
_s
36
_sqise_1_
320DA Touring -08
3100 varv vid 140 blås va det....
Helgonet: Tempo, tempo tempo! Sitter ju & längtar här =)
Hur var det nu med ventiljusteringen på dessa? På Helgonets bild på hemsidan som visar ventilspelet ser det ut som om man mäter mellan kamaxeln och den där vippgrejen, stämmer detta?

Mätte ju lite snabbt tidigare och tyckte spelet var för lite men upptäckte nu att jag använt mig av fel bladmått, hade av misstag tatt det med tumskalan så nog var spelet för stort allti och behöver justeras, pinsamt!

Hur är det sedan med de här filterhållarna med inbyggd handpump, tyckte inte den verkade funka direkt att pumpa med, men det kanske var för mycket luft inne i fliterhållaren för att den skulle funka. Brukar de ge upp? Har skaffat en sån där vanlig handpump med backventil som jag annars tänkte sätta strax före filtret.

/ Micke

I'm a true believer Yes I am
_s
36
_sqise_1_
320DA Touring -08
har en liten fråga, vet nån va det är för avgasfläns på 324??? tänka hänga dit nåt lite större o se om blir bra..

Visa användare
318
BMW_pelaren^^
Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a
bmw 324td E30 -88a
Bmw 750ia E32 -91a
bmw 730i E32 -89a
men varför ska du ha större turbo ?
moste ju ha kylningen för laddluften i stället
_s
36
_sqise_1_
320DA Touring -08
a det har ja redan fixat, tack ändå

Har skruvat ihop allt nu efter kamrems- och vattenpumpsbytet. Bytte dieselfilter med och även ett av rören bak till tanken som läckte, det andra var redan ersatt med plaströr så jag satte dit ett likadant. Supersmidigt, samma dimension som metallrören. Hittade de på elfa och kostade 165:- för 5m, PA12 klassning så de är godkända för bränsle och 18bar. Monterade även handpump med backventil före filtret då jag var osäker på funktionen på den inbyggda handpumpen...och när jag pumpade fram diesel så märkte jag att den inbyggda pumpen i filterhållaren läckte som bara den. Finns det nåt att göra eller är det bara att leta reda på en hållare utan denna pump?

Startade motorn och den kom igång och spann fint så kamremsbytet verkar ha lyckats i alla fall!

/ Micke

Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Hej har precis blivit ägare till en 524 td och har nu läst igenom hela tråden, va ju en bit måste jag säga. Men mycket bra läsing.

Jag ha några frågor:

1. jag ska provtrycka spridarna för jag tror att en dar hängt sig, kan man ändra inställningarna på dem när de ska öppna sig alltså så de öppnar relativt jämt?hur gör man det i så fall?det kunnde man på traktorn som jag gjorde det sist på iaf.
2. Jag vill montera ic just för att spara motorn och sedan för att kunna ställa på pumpen och turbon lite, helgonet länkade till en sida "klracing i falköping" som jag bor nära, de har prisvärda ic. är de något att ha?
3. någon som har satt dit ic på en 524 och som har bilder eller tips för det är ju rätt trångt?man kan ju omöjligt få dit en så stor utan att bygga om i fronten?
4. Var man ställer på pumpen vet jag men när man sedan ska på turbon var skruvar man då?bilder vore guld

tackar på förhand
Så du har hittat hit med Bamsehalvar, kul! Har du sålt 320d'n nu? Så småningom när jag får fart på min 324td så gör jag nog mig av med min med.

Hittade just en filterhållare utan handpump för en hundralapp på mitt favvo shoppingställe då det gäller delar, www.ebay.de så jag slog till, det är väl bara att byta bort den läckande skiten!

Ska dit med IC på min med så småningom och angående dina frågor så är väl en pysventil som lurar turbon att ladda mer det man använder sig av för att höja laddtrycket...men i denna tråden finns det ju fullt med dieseltrimmarproffs som kan det här!

Helgonet: Har du kört något Blackrace med din kärra? Min systerson som bor i Kiruna anordnar sånna och för nån helg sedan på senaste racet hade de haft besök av någon finskreggad dieselmerca som det visst var bra tryck i. Annars brukar det vara dåligt med trimmade dieslar där så de skulle säkert uppskatta ett besök vid något race, 35 mil är ju inget för en norrlänning eller hur:-) Men det kanske finns Blackrace på närmare håll!?

/ Micke

Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Ja jag har hittat hit med, har kvar e46an men tänkte byta upp mig lite till e28an =p så jag ska nog sälja den andre i vår om jag klarar av att skilljas från den.

Ha rju sett att det är många som kan mycet här så hoppas jag får svar på minna frågor.

mvh
bamsehalvar: 1:
visst kan du ändra öppningstrycket i spridarna men problemet kommer att kvarstå då bmw:s spridare är värdelösa.
enkelt förklarat: dom har ett långt smalt rör inuti och trimspridare har ett brett och lika långt rör inuti
det medför att bmw spridarna ger lite effekt från botten oavsett hur mycket pumpen är uppställd.
när man ändrar inställningen i spridarna så justerar man en fjäderspänning som du antagligen gjort på dom tidigare och inuti den samt kontrollerar sprutbilden.

mixmaster: blackrace har jag kört mot alla varianter såsom bmw 540, m5:a 3.6,3.8, audi s2, s4:a , bmw 750, bmw 850, mb 320 bensinare ( 224hk), subaru stii ala 230hk, volvo t5:a ,t4:a och t6:a, etc och alla har fått bekänna svartrök till min glädje.

tyvärr så har inte kopplingen hållt av vissa orsaker (vrid) så jag har aldrig kunnat ge fullt tyvärr. och det roliga är att jag har vatteninsprutet kvar att ställa in men det är ju helt omöjligt då inte kopplingen har hållt.
samt att jag har haft problem med tryckrören då dom inte vill sitta kvar efter 2.5bars laddtryck. det känns djävligt surt då man har effekt för det men kan inte plocka ur de

det ironiska är att " dieselmeken" kallar sin bil för sveriges snabbaste,hehe

Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Provtryckte spridarna idag och de var okej, skillde max 5bar på en men de andra låg rätt exakt. Så imorrn hoppas jag kunna köra med bilen, har bara lite problem med att lufta koppligen.

Tänkte bara om någon skulel vilja förklara hur man ställer upp turbon?
sen undar jag om någon gjort så man kan ändra den från förarplatsen på något sätt och hur?

när jag sedan ställer upp turbon och pumpen tycker ni det är bäst att skrvua tillbaka allt till 0 om ni förstår vad jag mennar ifall någon har varit där tidigare? eller ska man bara skruva på?
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Sprang dessutom på en viggen ic lite billigt som var föstärkt som jag tror kan passa rätt fint.
för att ordna så du ställer på inifrån kupen så drar du bara en slang till en kran som du har i kupen
från turbon där du sätter en t-koppling mellan wastegaten och kompressorhuset Länk
och drar slangen till kupen Länk till en kran och från den ut i luften

Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
OKej, låter ju smidigt, har du kopplat in oljetryck/oljetemp mätare också så du vet hur man lättas gör?

jag tänkte köta ett tkors och sätta det i pluggen som finns i filterhållaren och sätta oljetempen där, men oljetrycket har jag inte löst än?

mvh
Visa användare
318
BMW_pelaren^^
Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a
bmw 324td E30 -88a
Bmw 750ia E32 -91a
bmw 730i E32 -89a
roindiesel

när di skicka toppen vad inehöll paketet ?
igår så skulle jag provstarta bilen då jag nu har fått dit alla grejer och även med 4st klammer per slang, dvs dubbla överallt. så får inte startmotorn fäste på det nya svänghjulet. tydligen så måste jag även skaffa en bensinstartmotor till den också.

det kändes lite lustigt då man hade förberett sig seriöst med allt och rengjort den undertill och justerat in avgassystemet,frontspoilern,bakluckan, växelföraren etc och så hänger det bara på en sketen startmotor nu, hehe

tur att det inte tar längre än 3min att byta den numera då det inte finns något som helst isoleringsmaterial i närheten som tar upp plats.

ps, kopplingen blev inte alls tungtrampad som jag trodde den skulle bli
eller så har man kört för mycket marklyft och benböj på sistone!!!!!

Helgonet:

Schysst, men det är väl bara fixa ny start då, så du kan fixa komnin någongång ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.