|
Sida 107 av 151
|
|
|---|---|
![]() 318 Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a bmw 324td E30 -88a Bmw 750ia E32 -91a bmw 730i E32 -89a |
helgonet glömde ju va e de för koppling du ska köra me då ? men för strippen skull e de ju bra me ett tyngre svänghjul ja ska köra me antingen 318is svänghjul eller m20 me en 2 skivig tilton |
|
jag ska köra med m20:on på bild Länk och förstärkt tryckplatta , sachs 618 och 6puckars sinterlamell från ppf Länk det ska tydligen klara av 700nm plus så vi får se om det håller???? jag hittade skillnaden mellan 4puck och 6puck här Länk den förra kopplingen brann ju upp fortare än jag han varva upp bilen och upptäckte nu ikväll att dubbelmassesvänghjulet delat på sig och alla fjädrar i blev till smulor och den var ju gjord för 500nm. vad gäller strippen körning så vette fn om det är en fördel eftersom skillnaden är hela 6.5kg och det är djävulskt mycket man lättar den vilket gör att responsen kommer bli helsikes mycket snabbare och mycket mindre massa att sätta fart på. visserligen kanske man har en fördel på ettans växel men sen är det bara till en nackdel då större massa stjäl energi, trögare för motorn att varva upp vad gäller härdsmältan så är problemet för mig löst iallafall då motorn får mycket kall luft numera och värre blir det med vatten/metanolgrejen senare. den senare går dock inte köra på vintern då det blir isproppar i insuget men det problemet kommer jag dock inte ha då bilen bara kommer att stå still min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
här finns en gammal intressant läsning om just lättningen Länk min bmw 324td hemsida Länk |
|
ja e helt me dig om de me svänghjulen vet bara en ja känner som hadde klabb me svänghjulet har man för lätt så varvar den upp fort men i starten har man en sttoooor bogg på förlågt varv å hyer man startvarvet så spinner han ja ska åsså köra me mettanol men ja ska ha lustgas åsså |
|
Nu behöver jag hjälp, håller på att ska byta kamremmen och ska nolla vevaxeln med hjälp av att låsa den med en pinne i hålet under startmotorn. Problemet är att jag inte hittar något motsvarande hål i svänghjulet att låsa i, det finns inget. Har snurrat och snurrat(sakta) och kännt efter med en mindre mejsel men inget hål??? Motorn är en 524td men vxl-lådan från en 320i -85, kan de ha bytt svänghjul till ett som saknar hålet? Då är ju nästa fråga hur man nu kan hitta ÖD på ettan utan att ta lös toppen, går det på en sån här överhuvudtaget? Man skulle ju kunna göra egna markeringar på dreven och bara byta remmen och få rätt förhållande på kuggarna men så är det ju inte tänkt man ska göra utan låsa kamaxeln och lossa på kamdrevet innan man spänner remmen, annars riskerar man ju att vevaxeln inte riktigt blir synkad med kamaxeln!. Hur har ni andra gjort vid byte? / Micke |
|
de e myligt dom har bytat de ja men du kan inte göra egen markering de är jävligt noga så ta av en spridare å kör ner nått på 1ans sylinder å se till att den är i ÖD så e de löst |
|
Ok, det funkar via spridaren...vad skönt. Då ska jag testa det å göra egen markering när jag vet att den är i ÖD...borde lösa det hela. Tack för hjälpen! / Micke |
|
|
här har du några bilder Länk Länk Länk min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Japp, har redan studerat dem noga annars skulle jag inte gett mig på bytet. Tack för infon du har på din hemsida, väldigt nyttigt för mig just nu! Får passa på att fråga det här med ventilerna och justeringen, ska det vara 0,30 på alla och mäter man var emellan? Ventil och tryckaren (eller vad den kallas). Om man inte justerat på ett tag brukar spelet bli mindre då? Kände på några och det kändes som om spelet var mindre än 0.30! / Micke |
|
| konstigt brukar bli större | |
|
Det var väl det jag tänkte...får kolla det mer ordentligt då kamremmen är på plats. / Micke |
|
|
Tjena grabbar... är det nån som har åt dragnings momenten till toppen på 324:an??? Ska nämligen byta topp packning i helgen.. så... Tacksam för svar... The Man,The Myth,The Legend.. |
|
åtdragning av toppen 1 draget 50-60 Nm vänta 15 min 2 draget 90-95 Nm varmkör 15 min 3 draget vinkeldra 90 + -5 grader |
|
Var just ute i garaget och lossade spridaren, jäklar vad den satt ordentligt. Var tvungen att ta till min 1m förlängare på nyckeln för att få den att rubba sig...men så kom den lös. Ska ordna ordna renblåsningsmunstycke till tryckluften i morrn så att inte all skit ramlar ned i hålet innan jag tar lös den helt. / Micke |
|
|
mixmaster: jag ser att du har en 324td 85:a??????? ombyggd 320 eller va?? min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Ja det stämmer, jag vet inte riktigt vad jag ska kalla den egentligen men det är en 2 dörrars 320i -85:a som fått en 524td motor i sig för ca 10 år sedan. De fem senaste åren har den stått i en lada så det är lite att pyssla med. Inte för att det var nåt större fel på den då den ställdes av, den var körklar och jag har provkört den nu nyligen och det var bra drag i den. Men som sagt lite pyssel med att lappa och laga rost lite här och där, samt byta lite plåt, få bromsarna att röra på sig igen m.m. Bytte den mot en gammal motorcykel jag hade som var värd ca 5tkr så då kan man satsa några tusenlappar till för att få den ok. Sambon håller på att ta körkort och då tänker hon lägga beslag på min andra BMW, hon vägrar köra minibussen vi har så då måste jag ha något annat roligt att pendla till jobbet med och blev som många andra sugen på en sån här efter att ha läst denna tråden! / Micke |
|
|
Tack så mycket.... The Man,The Myth,The Legend.. |
|
|
bmw_pelaren: lustgas säger du, har du ett färdigt system till den eller? jah hade också funderingar kring det men då risken för överhettning blir så stor så kommer jag bara köra med metanolet istället roindiesel: paketet är hämtat mixmaster: då är den lite snyggare än våra då det är en 2dörrars,hehe jag hade också funderingar till att flytta över motorn till en sådan men nu har jag lagt ned så djävul...... många timmar på skiten, så nu behåller jag den tills jag dör eller någon bjuder fint med pengar. min bmw 324td hemsida Länk |
|
ja har ett vått system me 4 nozlar nej överhetning vet ja inte om ja kan hålla med om för man får ju jalla fall kallare avgaser när de e bensinare å ja ska ju köra gas + metanol Länk kolla den knapt vass |
| Tjo. Jag har blivit erbjuden att byta min 324:a mot en 525tds 95:a m5 inredning mm i den. Dock så har den gått +40.000 mil. Vad tror ni om det bytet? Är i behov av en större bil så. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.