AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.910

Sänkningsatsen monterad= Känns väldigt fel!

Sida 3 av 3
M3 Lover,

Enligt konsumentköplagen har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaks om inte varan fungerar och du har också rätt till ersättning för alla extra verkstads utgifter mm. Kolla in konsumentverkets hemsida för mer info. Att han direkt hotar med sin advokatbyrå bevisar bara hur fel han har. Att sedan fjädrarna bara är 10-15% hårdare visar också att det aldrig kommer att fungera då fjädrarna måste vara mycket hårdare vid en så stor sänkning som 50 mm. Om man halverar fjädringsvägen så måste de minst vara dubbelt så hårda. Stå på dig du har all rätt på din sida!!

/RS2
Läs mer under "Häva köpet" och "Skadestånd". Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du behöver inte heller acceptera någon annan utbytesvara eller tillgodokvitto utan kan kräva pengarna tillbaks.

Länk

Om du köper en vara på postorder eller via telefon, TV-shop eller Internet, har du enligt distansavtalslagen en ångerrätt som ger dig möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Vet dock inte om detta ät tillämpligt här.

Länk

I alla fall så har du all rätt på din sida eftersom det är fel på varan. Du kan också få hjälp via den lokala konsumentvägledaren i kommunen.

Oftast brukar det hjälpa med att uppträda bestämt och korrekt men vänligt och bara hänvisa till att du har konsumentköplagen på din sida så brukar de snabbt ge med sig mär de förstår att du vet vad som gäller.

Lycka till!

/RS2

Varför köper man KAW??? Det är ju bara ren dynga. hade du stått fast vid dina H&R Coiloves så hade du vart rätt nöjd nu... Jag vet. Kimmo.
Varför köper man KAW??? Det är ju bara ren dynga. hade du stått fast vid dina H&R Coiloves så hade du vart rätt nöjd nu... Jag vet. Kimmo.
Köpte ett Grenrör av Mr Manuel som skulle vara i rostfritt men det var inte helt å hållet i rostfritt, sen när jag elpolerade det så rostade det... Tror ni han ville ta tbks det...? Ha haaaaaaaaaaa
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jaa..fjädrarna verkar ju inte vara någon höjdare i allafall.
Enligt KAW så var de tydligen inget fel på fjädrarna men...
Ska bli kul och se vad dom säger.
Får i allafall tillbaka pengarna..så nu blir de HR..inga coilovers men fjädrar.

///M3
Tala gärna om vart du köpt grejerna. Detta verkar aningen oseriöst av säljaren och jag skulle inte vilja handla av honom.

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
Visa användare
401
seastream
118d -08
M3_LOVER: Jag köpte också 15-50 kaw från mh gtr till min gamla m3a, första provturen resulterade i ett smällande ljud i framvagnen, när man körde i gropar el svängde tvärt.

Konstaterade att fjäder varven "gled" eller hoppade över varandra vid belastning (mjuka fjädrar?), det var när det fjädrade ut igen och fjädern hoppade till baks som det smällde,

Jag ringde och pratade med manuel och mailade bilder till honnom på fjädrarna där man såg att de hade nött mot varandra på sidorna av varven( där det definitivt inte ska kunna bli nötmärken) Han skulle höra av sig men gjorde det inte.

Under tiden vände jag på fjädrarna (provade alla lösningar, var ganska arg kan jag lova) Och fortsatte köra med bilen , och rätt var det var så var ljudet borta???

Upplevde inte att de bottnade , varken orginaldämparna jag körde med el fjädrarna, så jag åkte så resten av tiden jag ägde bilen, men det måste ialla fall vart nåt fel på härdningen el nåt, men samtidigt så måste det varit för många varv på fjädern, för den var ju så låg som den skulle bli, men varven låg ihop, hade de inte legat ihop så skulle den sett ut som en x5a.

Seastreams Garage -no compromises
vad heter företaget som mr manuel har så man vet vad man ska akta sig för?

"Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Nämen kolla.
Väntade bara på att du skulle skriva seastream.

Eftersom du hade likadant så är de förmodligen såhär.
KAW fjädrar är helt enkelt för mjuka.
+ att de verkar vara fel konstrution överhuvudtaget som du säger, alldeles för många varv.
Tycker de är konstigt att dom får några fjädrar sålda alls när dom funkar såhär.."du kan lika gärna köra med en träpinne för fan" som farsan sa!

Enligt Manuel så hade han aldrig förut haft några problem med k.a.w satsen till M3 3.0.

Det är väldigt surt detta alltså..kostade mycket extra för mig...

Men det ska tilläggas att jag får tillbaka mina pengar, dock först efter han fått fjädrarna från mig.

Så jag måste ligga ute med pengar den tiden jag monterat dom nya tills han fått dessa.

INget mer handlade för mig av varken K.a.w eller Mh-gtr i allafall.
Tråkigt.

///M3
Hummm låter lite konstigt allt det här.

M3_LOVER: Jag har köpt många saker av Mani och det har många av mina andra polare också gjort. Jag har aldrig haft några som helst problem med han eller hans saker.

estorilmongo: Vad jag har hört så skall grenröret vara supersprint och inget hemma plock och svets. Om då dom säger till Mani att det är rostfritt så bör han väl tro på det. Sen så finns det väl olika sorts rostfritt eller?

MVH Patrik
Audi TT: Precis som fjädrarna var KAW så e grenröret Supersprint. Men om man som kund e missnöjd och vill returnera varan, som ej motsvarar det den ska, så t y c k e r man ju att det ska gå utan tjafs eller problem. Eller?
Sen att MH-Gtr är väldigt okunnig, och hela tiden hänvisar till sina "Tyska" experter gör ju inte saken bättre.
Beställde kammar av honom till min M3 3,2 Dubbelvanos, och han skickar då efter en lång tid(nästan ett år) kammar till M3 3,0....... Enkelvanos. Den ena kammen var ju pluggad i änden och ventillyfthöjden var helt fel. Men Manuel b a r a hävdade att, jo, du har fått rätt kammar, måsta mäta lyftet på ett annat sätt...... Finns mer men jag orkar inte ta upp folks missnöje mer nu. Hoppas det går bra för Mr Sauber Petronas.... Ha haaaa.
För att klargöra situationen något.

Tyvärr så framgår inte allt av situationen i det som "M3-lover" har skrivit i sina inlägg.
Jag har aldrig hotat ”M3-Lover” med en advokat, och har dessutom ganska tidigt erbjudit honom att vi tar tillbaka satsen och återbetalar pengarna så fort vi har fått tillbaka fjädersatsen av honom.
Däremot så förklarade jag i mailet att vi alltid anlitar våran jurist för rådgivning i olika avtals ärenden eller som i detta fall en reklamation, just för att allt ska gå rätt till.
Jag vet mycket väl vilka skyldigheter/rättigheter min firma har gentemot privat kunder såväl som företags kunder.
I alla fall så har vi och ”M3-Lover” kommit till en slutsats i detta ärende.

Kimmo:

Om du inte förstod av de gånger jag har försökt att förklara för dig, så gör jag ett försök igen.
Alla rostfria material inte går att elpolera, det är materialets rosttröghet som bla. avgör om en sådan process fungerar på respektive material.
”Det finns rostfria legeringar som tom. är magnetiska och som även rostar”
Det grenrör som levererades var ett Supersprint grenrör, och av Supersprint uppgavs rostfritt som material (vilken legering var inte specad).
Inte heller står det någonstans i Supersprints spec att det ska gå att elpolera.
Dessutom frågade du mig innan om det gick att elpolera, och du har väl inte glömt mitt svar eller?
-Jag vet inte, eftersom alla rostfria material går INTE att elpolera.
Sen förstår jag inte varför du efter att du inte var nöjd, återigen vänder dig till oss och ville ha pris på flänsarna till airboxen som vi har tillverkat?
Orsaken till att jag inte svarade på din förfrågan är att jag helst ser att du köper dina delar av någon annan, så får du säkert även en bättre vara.

Ang. kammarna Kimmo, det tragiska är att du inte kan hålla dig helt till sanningen.
Visst fick vi en fel leverans av kammarna av vår leverantör, men i gengäld så fick vi finare kammar gjorda i ett smitt ämne som normalt inte levereras till det priset.
De kammar som denna tyska leverantör normalt brukar tillhandahålla är gjutna.
Och tiden du skriver om, och det som jag skulle ha sagt ang. kammarna?
Försök i alla fall hålla dig någorlunda till sanningen.
”Finns mer men jag orkar inte ta upp folks missnöje mer nu”
Skriv gärna mer Kimmo och gör det gärna här på forumet, då jag är intresserad av att läsa vad mer du har att skriva om?

Till Seastream:

Jag mailade dig ett svar som överenskommet, när jag inte fick svar tillbaka så tolkade jag detta som att det hade löst sig för dig.
Det kanske var fel av mig att tolka det på så sätt, då jag kanske skulle ha följt upp mailet en gång till.
Detta får jag i så fall be om ursäkt för.

--------------------------------------

Vidare så har vi under en tid hållit på att avveckla försäljningen av såkallade styling delar då detta för oss tyvärr är för tidsödande.
Istället kommer vi till 100% fokusera oss på det som vi hela tiden har haft som huvud mål, att konstruera och tillverka delar till motorsport ändamål.
Vi kommer dock fortfarande tillhandahålla fem nya produkter, då vi anser att dessa produkter ändå har ett rätt unikt värde ”även att de är riktade till en liten kundkrets”
En av dessa är en programmerbar Plug and play ECU.
Denna styrenhet finns till bla. flertalet BMW modeller, Porsche, Ferrari mm.
Ersätter original styrenhet och passar på original kabelstam
Tex. till BMW:s 3.2 motor kan boxen även styra den steglösa vanosen, ersätta luftmassemätaren med en map sensor + en rad andra optioner som finns att få till.

Med vänlig hälsning

Manuel Holenstein
Manuel:
För det första, så det där ang kammarna.
När kammarna äntligen kom så hade du skickat kammar till 3,0:an till mig. Du hade även öppnat o kikat "så att det var rätt kammar", och enligt dig så var det rätt. Du som e en sån expert och ska tillverka delar till motorsport, borde väl rimligtvis kunnat se att den ena kammen var pluggad i änden(ej vanoskam). Men du hövdade bestämt att det var rätt.
Sen att lyfthöjden inte stämde var tydligen mitt fel. Jag mätte nämligen fel... Hur kan man mäta en kamslyfthäjd på flera sätt??? Enligt dina tyska experter så var man tvungen att sätta upp kammen mellan dubbar och mäta där, o c h utgå ifrån att lagerlägena på kamhuset är ocentrerade... P någe vis som du försökte tuta i mig.
Bara f ö r att, så satte jag upp kammarna emellan dubbar o mätte med indikator... Kammarna var ju helt fel.
Grenröret:
När jag frågade dig om grenröret gick att elpolera så svarade du: J A , eftersom det är i Rostfritt så går det. Sen när det blev rostigt på vissa ställen och när företaget som Elpolerade sa att det är in t e rostfritt på flänsarna(Dom tillverkar produkter till läkemedelsindustrin och är m y c k e t kunniga inom mtrl-biten) så var jag missnöjd och ville att du skulle göra ett återköp. Men icke det. Jag var hyfsat förbannad då kan jag säga...
Sen att man hör att M3_LOVER knappt fått lämna tbks fjädrarna(läs KAW=tysk dynga) så blir man ju lite berörd.
Att sen andra köpt dyra saker av dig o blivit "hotade" med div advokater o dyl gör ju inte saken bättre.
Sen försöker du tillverka produkter till Motorsporten som inte är FIA-godkända. Vet du vad det innebär ö h t?
Att du sen säljer Airboxar är väl okej, men att AutoKinito inte lyckades mappa din bil med Airboxen och Mapsensor gör väl inte saken lättare för köparna.
Finns det ö h t nån som fått ordning på sin bil med en Airbox som du sålt, och din s å k a l l a d e Alpha N box..?
Jag V E T ett antal kunder som känner sig missnöjda med att ha handlat av dig. Tråkigt att det blivit så, men om man inte är kunnig inom ett visst område så BÖR man inte heller utge sig för att vara det, eller...?
Jo förresten, bor du i Schweiz(eller hur det stavas) nu...? Du skulle ju få jobb som F1-Tekniker på Sauber Petronas va...???

Kimmen.
Kimmo,

Jag har vare sig intresse eller tid att lägga mig på samma nivå som dig, pajkastningen kan du själv fortsätta med för det är endast du själv som mår dåligt av det.
Det tråkiga är att du inte klarar av att hålla dig till sanningen, hade du hållit dig till sanningen så hade vi kanske kunnat föra en seriös dialog.

/Manuel

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Sädär.

NU är HR fjädarna monterade.

SATAN vilken skillnad.

Komforten ökade hur mycket som helst.

Märktes skillnad på fjädrarna..
K.a.w var längre OCH mjukare...men ska sänka 10 mm mer!

Tack för hjälpen alla som hjälpt till med råd och allt.
Speciellt RS2.

MVH: Henrik

///M3
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Kul att du blev nöjd till slut efter allt strul, hoppas du får tillbaka pengarna också för de där kaw.

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
Henrik, kul att höra att allt blev bra till slut!

/RS2
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Frazze:
Ja, de var lite strul. Men nu är jag nöjd.
Jag ska skicka tillbaka K.a.w fjädarna på måndag.
Jag ska få pengarna tillbaks...(hoppas jag).

RS2: Ja, de är riktigt skönt.
Bilen blev lite lite högre..men väghållningen blev inte sämre...
Men komforten blev skön...smäller inget.

Precis som jag vill ha de.

MVH:Henrik

///M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.