|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hmm, konstigt. Men det har ju hänt förr att fjädrar varit felmärkta eller legat i fel kartong. Om man köper fjädrar och strötdämpare separat så är oftast inte nya bumpstops med. Som jag sa så brukar många tillverkare av fjädrar rekommendera att man ska kapa de gamla men jag gillar inte det eftersom de då inte skyddar som de ska. Försök att se om det sitter några under damaskerna och hur stort avståndet i så fall är till stötdämparen. Eller kolla med verkstaden om de satta dit några nya. Men jag förstår fortfarande inte varför fjädrarna är nästan helt ihoptryckta. Enda förklaringen är att de är för mjuka och är till en annan bil. /RS2 |
|
|
Ja, det är lite märkligt. Brukar tillverkare av fjädrar rekommendera att kapa vad?? bumpstopsen eller? Tror ärligt talat inte jar har några sånna alls.. Men bilden du länka var ju ett fjäderben, jag har ju insatsdämpare och fjädrar.. Jag hade endast stötdämparstången och inget mer...kanske fattades nåt då! Vilka damasker är det du menar??? Verkastaden har säkert inte satt dit nåt mer än de delar jag hade. Tror att fjädrarna är rött faktiskt..men att de förmodligen är fel ihopsatt eller/och att de fattas nåt.... Fjädern va som sagt nästan helt ihoptryckt...DESSUTOM så verkade de som den var lite "sne" mer ihoptryckt på ena sidan om du fattar..... ///M3 |
|
|
Installations anvisningarna till fjädrarna eller TüV godkännandet brukar ange hur lång bumpstop man ska ha eller hur mycket man ska kapa av av original bumpstop. I bilden nedan är nr 10 original bumpstop. Sitter det inga damasker eller skydd för själva stötdämparstången (nr 11)? Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut på E36 men visst sitter det en damask där original som skydd för stötdämpar stången? Länk Länk Vad är det för verkstad som har installerat detta? De borde veta att man måste ha bumpstop plus veta hur allt annat ska installeras också. Spelar ingen roll hur fjädrarna är monterade, om de trycks ihop av bilens vikt så är de för mjuka och det finns ingen fjädringsväg kvar. Jämför med bilderna ovan att alla delar som övre och undre gummi platter (nr 9 och 12) i fjäderskålarna är installerade plus alla andra delar. Andra orsaker som jag kan tänka mig är att insatserna inte är tillräckligt långt ner i fjäderbenen och att de slår i direkt vilket inte är bra då de går sönder direkt. Svårt att säga utan att se vad det kan vara men jag hoppas du lyckas reda ut det här med verkstaden som installerat och butiken där du köpt grejerna. Lycka till! |
|
|
Att fjädrarna är sneda kan bero på att de inte sitter korrekt placerade i fjäder skålarna men annars är det ganska vanligt på McPhersson fjäderben att de inte sitter rakt. /RS2 |
|
|
Tack än en gång för all din hjälp. Får hoppas att det löser sig... Tycker att verkstaden borde klarat av detta korrekt. Ska ta några kort så fort jag kommer till bilen+ att jag ska lyfta bilen riktigt så du får se hur fan de ser ut... ///M3 |
|
|
Har några bilder nu...men hur fan länkar man?????? ///M3 |
|
|
Hur går det med din sänkning? "Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen |
|
|
Det går jävligt dåligt. Fick fel/dåliga fjädrar av Mh-gtr har vi kommit fram till. Är helt ihoptryckta, alltså för mjuka. Så jag har mailat manuel men han verkar inte vilja ta tillbaks dom... Tråkigt att ha betalt pengar för mont. och dessa SKIT FJÄDRAR. ///M3 |
|
|
Då är det alltså till en 4-cyl. Vill han inte ta tillbaka dom? |
|
|
NEEJ, det är till en M3:a..men fjädrarna är för mjuka.. Dom passar ju i fjäderskålarna perfekt fast bilens vikt gör att dom går ihop...hade dom nog gjort av en 318 också.. Nja...jag är skeptiskt..de blir Arn annars... Ger mig faan inte... ///M3 |
|
|
Det är väl klart att det inte är till en M3 om fjädrarna går ihop, och varför skulle inte fjädrarna till en 318 inte passa i koppen? Bara för att det står M3 på ditt kvitto så behöver det inte vara det? Det är uppenbarligen till en 4-cyl som har en 70kg lättare motor. |
|
|
Det är väl inte alls klart att de e till en 4cyl.. Det är förmodligen fel på härdningen på fjädrarna från fabrik... Eftersom dom i bak passar..och dom är koniska...och INTE för mjuka.. Så att de skulle vara till en annan bil tror jag inte på.. står ju bmw m3 på dem också.. 70kg lättare motor lär inte göra så jävla mycket heller... ///M3 |
|
|
Var har du köpt fjädrarna någonstans? Om det är fel på härdningen på fjädrarna förstår jag inte anledningen till varför du inte får lämna tillbaka de. Skulle personligen blir tokig på de jag köpt de av. "Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen |
|
|
Klart du får lämna tillbaka en felaktig produkt. Det drabbar ju inte återförsäljaren på nåt sätt. Snacka om oseriöst... |
|
|
Givetvis så ska det gå att lämna tillbaks dom.. Du har ju beställt fjädrar till en m2:a. Då ska det vara fjädrar som fungerar på en m3:a också. Om det är fabrikationsfel eller felmärkning gör ingen skillnad. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Ja..vi får väl se...det går nog..han skyllde på bumpstopsen först...precis..de drabbar ju inte han nåt..ekonomiskt i allafall.. Lite trassel kanske men vem faan får inte de. Det går nog vad de lider... ///M3 |
|
|
Hej igen. Ska skicka tillbaks fjädrarna. (ska bilen stå på pallbockar under tiden då eller)!!!! Sen ska dom kolla OM det är nåt fel på dem. Är det inte det så får jag betala frakten mellan tyskland och sverige. Sen skickar dom mina pengar. Detta är stor SKANDAL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ///M3 |
|
|
Det är det verkligen. Återförsäljaren bör ju förse dig med nya grejjer direkt, du har betalt för en produkt som inte håller måttet. Jag tycker du ska leta på andra framfjädrar hos någon annan ÅF att montera. Hur han vill göra med dom gamla är ju hans problem. Pissig service utan dess like. Tycker inte att du ska tolerera nåt dylikt. |
|
|
Ja, jag håller me dig helt och fullt. Han sa bara att " hota med allmännareklamationsnämnen inte lönade sig, för han anlitade någon bra advokatbyrå"..type så. Så jag får väl tolerera det! Ja..jag ska beställa HR fjädrar ifrån bilmodecenter nu... Dom är ju "lite" större.. Får jag tillbaks mina pengar bara så.. Sen kan dom ju använda mina fjädrar ( som det INTE är fel på, det är monteringen) till nån jävla volvo 142 från 78 eller nåt. Vansinnig man blir på sånt här. Ska måla ut dom som skitföretag på hela autopower!!!!!!! ///M3 |
|
|
Gå till ARN, det är gratis för dig! För honom kostar det troligen mer att anlita en advokat än att byta ut dina fjädrar....! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.