|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej. Har nu monterat gula koni och k.a.w 50/15 fjädrar..och de känns riktigt fel. Finns absolut ingen fjäderväg alls! När ja kollade in under skärmen i fram såg jag fjädern.. Ringarna låg ju i stort sett på varandra..och det slår i genom vid minsta gupp...det är sämre än med orginal dämpare och hapade fjädrar!!! Nåt måste ju vara fel, eller? ///M3 | |
|
Du skulle kapat ;) Skämt åsido. Tycker helt klart att du ska kolla upp så att du fått rätt fjädrar. Skulle ju kunna vara till 4-cyl? |
|
|
En fråga luftade du dämparna, vet inte hur det är på Koni men är du är säker på att det är fjädrarna som är problemet? Z MMM Coupe |
|
|
Fjädrarna är rätt. Jag har inte gjort nåt själv, en verkstad har gjort det. Nja, men jag tror det är fjädrarna..finns ju ingen fjädring när dom är helt ihoptryckta när bilen bara står...kan ju aldrig vara rätt. Den gick igenom besiktningen efteråt också. Det smäller som fan när man kör i en håla...SKIT också. Ingen som har nåt förslag på vad de kan vara? ///M3 |
|
|
Kollade på bilden av din bil. Där såg den väldigt låg ut, var det innan eller efter sänkningen? Nipply |
|
| Måste ju vara riktigt bra för bilen det där .... | |
|
Om fjädrarna är helt ihoptryckta när bilen står still så är antingen fjädrarna för mjuka eller så har du för korta stötdämpare. Kan inte va så mycket annat. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Har du pratat med verkstaden som monterade grejerna? De måste väl ha nån form av ansvar för monteringen. Jag hade nog undvikit att köra runt med bilen när den är i det där skicket. Jens |
|
|
Jag är väll inne på fel inlägg för min del, men men...... M3_lover: såg bilden på din bil, tyckte att jag kände igen den. Du är ju från Lidköping.... Tycker du ska ringa verkstan, bilen ska ju inte "bottna". Hör om de har luftat dämparna....... |
|
| Dämparna påverkar inte att bilen bottnar. Det gör däremot fjädrarnas längd samt fjäderkonstanten. Ofta är sänkfjädrar på tok för mjuka. | |
|
Om fjädrarna är helt ihoptryckta så är de för mjuka och/eller korta och är antagligen till någon annan bil. Just att de är ihoptryckta har inget med längden på stötdämparna att göra dock kan igenomslags gummit vara för långa (original?) så att de ligger emot stötdämparen hela tiden och du har ingen fjädringsväg kvar. Låter skumt om du monterat detta på en verkstad och de inte reagerade. Köpte du hela Koni fjädringsben fram eller bara insatser? /RS2 |
|
|
Hej M3_LOVER. Köpte du fjädrar och dämpare som ett komplett kitt? Om inte, så måst man ha "sprint" dämpare om man sänker mer än 40mm. d.v.s. kolvstången är kortare så att dämparen fortfarande kan arbeta inom sitt rätta verkningsområde. Jag tycker det låter som dämparna bottnar? gör dom det så slås ventilerna i botten sönder. och det rätt snart=skrot. Det går att svarva av kolvstången på dom, om det skulle va så. men din förklaring av fjädrarna låter oxå konstigt, är det kanske sänkfjädrar till en 318? för har du det så kan jag tänka mig att det fenomen du säger uppstå då du har lite kaxigare spis i din kärra, detta fel skulle innebära att sänkningen är c:a 15-20mm mer än menat. Vet inte om detta är till nån tröst, men hoppas du kan räkna ut själv vad som har knasat nu? hjälper gärna mer om jag kan. Hoppas det ordnar sig =( |
|
|
Oj, satan vad svar....ska bara säga först att ja endast har kört 1 mil hem från verkstaden....nu är den avställd....men på vägen hem är det ett litet gupp..inga problem förut, men nu slog det igenom...förut fjädrade de i allafall men kunde nudda skärmarna nån gång ibland.. De är ju FAAAAAAN.. Bilden är INNAN "sänkningen" nu är den högre:) Hade kapade orginal fjädrar innan..ville ha riktiga grejer så jag köpte k.a.w fjädrar 50/15...(de stod bmw m3 på dem) Och koni insats dämpare... Och nya lagringar runt om. Tycker också det är jävligt konstigt att de inte reagerade..men jag tror inte dom åtar sig nåt när jag hade eget marerial! Tyvärr. Vet ej om dom har luftat dämparna... T-GUL , ja jag är ifrån lidköping...eller jag BOR i lidköping..från mariestad igentligen. ///M3 |
|
ErikNilsson |
Du skriver att det smäller. Frågan är om det bara smäller eller om dämparna slår igenom??? Det är ju faktiskt ganska stor skillnad. Har du hårda fjädrar och hårdare stötdämpare så smäller det ju bra mycket mer än tidigare. (inga påstående, bara en fråga för att reda ut fakta. Påstår inte heller att jag är en expert på detta) /Erik |
|
Hmm....ja...jag har ju fått för mig att fjädrarna bottnar...sen får ju resten ta smällen och då smäller de...men de gör ju inte så vid några små hålor..men de gjorde de inte alls förut.. ///M3 |
|
|
Om du inte köpte kompletta fjäderben utan bara insatserna, har de monterat dessa korrekt då? Inte svar på problemet med fjädrarna men det kan ju vara fler orsaker. Har de satt i något genomslags gummi (bump stop)? Hissa upp bilen och lyft på damasken och se om det sitter något under. Om de satt i ett original så hamnar stötdämparen direkt på detta bump stop när du sänker ner bilen på marken. Bump stopen (längd och hårdhet) måste vara avpassad för sänkningen och hårdheten på fjädrarna (vissa Bilstein har dessa inbyggda men inte Koni). Smällarna du hör och känner kan komma ifrån dessa och inte av att dämparna slår i botten. Det är bara Bilstein som har Sprint dämpare inte Koni som ska klara av denna sänkning om de är monterade på rätt sätt i fjäderbenen. /RS2 |
|
|
En fråga ytterligare, har du fått reda på hur hårda fjädrarna är (fjäderkonstanten i N/mm eller lbs/inch)? Om de sänker 5 cm fram så bör de vara minst ca 45 N/mm (250 N/mm) eller kanske ändå mer (kommer tyvärr inte ihåg) annars kommer bilen att slå igenom på grund av den minskade fjädringsvägen. /RS2 |
|
|
Ytterligare en fråga? Hur ser fjädrarna ut? Vissa tillverkare gör sina progressiva fjädrar så att de första varven av fjädrarna slår ihop med varandra och då kan det låta ganska mycket samt att fjädringen då blir mycket hårdare eftersom det är färre effektiva varv kvar. Vissa tillverkare som H&R sätter t o m plastskydd kring de övre varven som slår ihop (coil binding) på fram fjädrarna (kolla bilden nedan). Länk Om du har en digitalkamera så försök ta några bilder av dämparna och fjädern ihoptryckt och posta upp dem här. Lite lättare då att försöka reda ut vad det är som kan vara fel. /RS2 |
|
|
RS2: Har ingen aning om hur hårda fjädrarna är...men dom är i allafall anpassade till just dessa koni dämpare..enligt manuel på mh-gtr. Ja, jag antar att dom har monterat allt korrekt..bumpstop?? Vad är det? Mina fjädrar ser INTE ut som HR fjädrar..samma längd mellan alla ringar... Ska försöka fixa några bra bilder när bilen är upphissad så du får se... ///M3 |
|
|
Försök att få reda på hur hårda fjädrarna är ifrån mh-gtr om du köpt dem där. Såg att jag skrev fel ovan (45 N/mm är 250 lbs/inch). Att de har lika längd mellan alla ringar innebär att de är linjära (har samma hårdhet hela vägen) om inget annat är annorlunda (ringarnas diameter eller tjockleken). Bumpstop är ett genomslags gummi (den gula på bilden nedan) som fungerar som en väldigt hård progressiv fjäder och skyddar så att stötdämparen inte slår i botten om nu fjädrarna är för mjuka. Koni har externa och vissa Bilstein har interna. Länk Om dessa bumpstops är för långa (original) och man sänker bilen så finns det inget utrymme kvar för fjädrarna att arbeta utan det kanske bara är ca 1 cm mellan dessa stötdämparen när du sänker ner bilen. Så man måste alltså också installera kortare och hårdare bumpstops som fungerar med de vanliga fjädrarna och dess hårdhet. Koni har olika hårda av olika längd och de går att kapa i övre ändan oftast för att få exakt längd. Fanns det några installations anvisningar eller TüV godkännande med fjädrarna? Oftast står det där hur långa bumpstops man ska ha. Ibland rekommenderar de att korta original men de är för mjuka så man bör skaffa nya. Försök att ta några bilder i hjulhuset så att man ser fjädrarna ner den är på marken. Vrid hjulen åt sidan så långt som möjligt så brukar man kunna se ganska bra. Om det inte finns något utrymme kvar emellan varven på fjädrarna så är de för mjuka och de går därför inte att använda! /RS2 |
|
|
OKej, ska ringa till manuel sen. Men dom har ju funkat på andra M3:or!!! Måste man alltså byta ut dom där bumpstops´n? Trodde allt man behövde följde med. Det var anvisningar med ja..på tyska= fattar inget..men jag får fråga manuel om de... Japp..ska fixa bilderna...vet ej hur man länkar men jag kan ju maila dig annars... Nehe..då får ja väl slänga skiten i sjön om de inte funkar...!! Konstigt att fjädrar som är anpassade till en bil inte funkar... ///M3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.