|
|
|
|---|---|
|
Hur driftsäker är en Z3 roadster? Om man tänker köpa en Z3'a (2.8i alt 3.0i) som rullat runt 8.000 mil och uppåt, vad är det som går sönder först? Eller det kanske rent av lönar sig att lägga upp några extra slantar för en roadster som endast rullat några få tusen mil? Tacksam för många utförliga svar. roadZter | |
|
Jasså Danne, du är Z-sugen igen? Kul! :) Något värdefullt svar har jag dock inte på din fråga.....men min uppfattning är att Z3:orna är ganska driftsäkra. Kanske caben/rutan börjar bli lite sliten uppemot 10k mil? /Andreas |
|
|
wolv: Vaddå Z-sugen igen?! Det har jag ju varit hela tiden... ;) På min före detta Z3'a med ca 3.000 mil på mätaren var själva rutan "mjölkig", hur som helst så är det ingen stor kostnad. Någon med mer förslag på eventuella reparationer/åtgärder som "brukar" uppstå efter ca 7-8.000 mil? roadZter |
|
|
Danne, kolla länken Länk kolla per email med dem som har Z med många antal mil vad dem tycker i fall det inte dyker upp mer info i just den tråden. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Mr Hamanns M Coupé har gått 12-13000 mil nånting, och han har inte haft några som helst problem, detta trots en minst sagt aktiv körstil..... Min M Roadster har gått strax över 5000 mil och jag har haft ett fel på bilen, men det är knappast körsträckeberoende. C-låset på passagerar dörren gick sönder=byte av clås motor=1500:- Jag skulle tro att bilen håller exakt lika bra(eller dåligt.....) som en vanlig E36 /B |
|
|
Min har gått 12.000 mil och den känns som ny. Vad har milen med cabbslitaget att göra det måste väll bero mer på år och antal fällningar? MVH Kjelle |
|
|
Det är väl ganska sannolikt att caben fällts oftare om bilen använts mer. Dessutom sliter väl trafiken mer på caben än ett solfritt liv i garage. /Andreas |
|
|
Eftersom Z3 har många likheter med E36 i konstruktionen så bör hållbarheten på många slitdelar vara likvärdiga. Jag får dock en känsla av att Z3 är en mer hållbar bil än t ex E46, någon som har samma uppfattning? E46 = problem med bussningar, spindelleder, koppling, vattenpump, generator etc (Z3 inte lika utsatt med jämförbara mil?). En förklaring kan nog vara att Z3'or generellt sett blir bättre omhändertagna än en "bruksbil". roadZter |
|
|
DanneZeta: När jag besiktigade bilen för knappt ett år sedan passade jag på att fråga vilket fel som var vanligast på Z3:orna. Jag fick då svaret att det var glappa spindelleder som bilarna oftast fick anmärkning på. /Masten Bilarna: Länk Jag har CABstinens! |
|
|
ThaMaztr: Se där, intressant. Tack! Om det var i Sthlm du besiktigade bör ju besiktningsmannen ha sett en del Z3'or, eller har Bilprovningen någon central databas med information om varje bilmodell tro? roadZter |
|
|
DanneZeta: Det var i Stockholm ja, närmare bestämt i Vinsta (västra Stockholm). Bilprovningen ger väl ut en bok med titeln "Bilar - Starka sidor och svaga brister" där de publicerar data om en mängd olika bilmodeller. Är dock osäker på om Z3 finns med, det är ju trots allt ingen volymmodell. Titta runt lite på Länk , där finns Z3 med! /Masten Bilarna: Länk Jag har CABstinens! |
|
|
Hehe däcken är sämre än medelvärdet på Z3. Hur kör ni egentligen med era Z:or? ;) /Manray/ |
|
Mr Hamann |
När jag besiktat har de sagt att, den här ser ju ny ut under. Otroligt välvårdad och fin. Inga anmärkningar alls. Det som slits är däck... eller hur Beppo? ;) // Mr Hamann |
|
Manray: anlednigne är att merparten av alla Z3or är sänkta och stel bakaxeln vid sänkning leder till ojämn och grövre slitage. Men du kanske har sett Rökfaktorn på Motorjournalen med M Roadstern. Det är svårt att låta bli slita däck med vissa bilar ;-) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Menar ni verkligen att Z3M sliter däck? Har jag aldrig märkt ;) Danne: Har du några intressanta prospects på gång? /Andreas |
|
|
wolv: Nja, jag har insett att jag är både kräsen och snål och det är lite svårt att förena i verkligheten... ;) Har du något tips på en köpvärd vagn? roadZter |
|
|
Låter oförenligt ja, men det är väl i det tillståndet man kan göra bra affärer :) Tyvärr har jag inga bra tips att komma med...men jag håller gluggarna öppna. /Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.