AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.425

E36 Hur byta kupefläkt

Hur kommer man åt den enklast?
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Har nyligen utfört ett sådant byte. Öppna huven. Bakom motorn sitter en kåpa över fläktmotorn. För att behöva lossa den kan en del kablar behövas lossas på. Men det ska inte vara några problem. Därefter är det bara att öppna plasthöljet och byta ut motorn. Höljet är fäst med några metallclips.

Under kåpan som täcker fläktmotorn sitter en box med kablar. Lossa den boxen från kåpan utan att öppna själva boxen. Den sitter med några skruv på ovansidan av täckkåpan.

Det tar ca 2 timmar att byta fläkten om man inte gjort det tidigare. Det kan vara lite bökigt att få ut den eftersom det är lite trångt mellan motorn och utrymmet där den sitter. Men det går med lite knix...

//Anders Gustavsson
Var det din E36 320 som du bytte på?
Min är en 328 och när jag tittar "bakom" motorn så finns det inget utrymme alls. Motorn går hela vägen till torpedväggen och jag fattar inte hur man skall hitta någon fläktkåpa där... Vad är kåpan gjord av? Plast eller plåt? Sitter den i själva torpedväggen? Högt eller lågt placerad?
Eller är jag bara trött och klantig....
Grusse
Jag ska byta min fläkt nu, så jag undrar om någon kan förklara vilken kåpa det är? Är det den av plast som vidrutetårkararmen går genom?
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Nej, det är inte den där vindrutetorkararmen går igenom utan plåten som sitter skruvad i torpedväggen, allstå bakom motorn i motorrummet.

Mvh/ Micke t
Grusse
Okej, verkar vara väldigt trångt issåfall? Eller går det bra bara man börjar riva lite?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
väcker liv i denna tråd igen.

min kupéfläkt visslar lite ibland när det är kallt ute. tänkte ta fram den och smörja upp den med något lämpligt. förslag?

har också en 328i -95 och kommer inte åt som det sägs i alla trådar.

lite slarvig bild men det enda jag har Länk

någon som vet??

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
säljer folk sin 328:or i rädslan att byta ut sin cupéfläkt eller vad?
eller är alla som äger en så rika att de bara lämnar in dem?
men då måste väll någon mekaniker veta hur man gör?
för det måste ju finnas mekaniker på denna sida?
eller lämnar han bort den till polarn i sin tur?
men någon må veta tycker man?
eller ett stort mysterium?
only God knows..

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
sista försöket sen golvar jag någon, när jag är klar med de ringer jag verkstan och lämnar in skiten
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Länk

Ich rase gern!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
tackar toby. ska försöka mig på det :)

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.