AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
858

Litar du på din mekaniker?

Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
Hej, jag undrar hur många av er som gör all er service själv då bilden är äldre än 3 år /8000 mil?

Jag brukar ha kvar bilarna tills det bara är att köra på skroten med dom och därför har jag valt att göra all service själv.

Har man en bil i runt 10 år och alltid lämnar in den på service så kommer man lätt upp i summan av vad det skulle kosta att köpa en ny likadan.

Sen vet man ju vad man får och blir säker på att det blir gjort, ska man tro på allt man läser så kan man knappast lita på verkstäder.

Jag är jävligt fattig men Å andra sidan så har jag har en jävla massa grejer
TobbeBMW
Jag litar ALLTID på min Mekaniker, han finns bara 200 meter hemifrån och är Super att ha att göra med, trevlig samt 110% seriös i sitt jobb, sen har han ju mkt bra priser också :-)

Dock inte Aukt BMW, utan bättre ;-)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det finns ett par verkstäder som jag litar på.... men de är riktigt duktiga, nackdelen är att de antingen är väldigt dyra att anlita eller att de finns för långt bort....

I malmö så finns Need For Speed, han är hur duktig som helst.... och jag litar helt och hållet på honom... däremot så är det inte alltid lönsamt att gå dit om man som jag har en äldre BMW... Men när jag hade min 525:a så var det till honom jag brukade gå....

Sen finns det Åke Perssons bilverkstad... det är en lite äldre herre som har varit Mek. på BMW under en massa år som numera har öppnat eget.... han skulle byta koppling på min 525i och för att göra arbetet ville han ha 1000 kr.... vilket är riktigt billigt... minder än 30% av det pris BMW skulle debiterat....

dessvärre är det så att urtrampningslagret han skära och det var för svårt / omständigt att bogsera bilen från Malmö till löderup... så det fick bli en B-verkstad som var villig att byta kopplingen för en billig peng... 1500 kr om jag inte ville ha kvitto och 2000 kr om jag ville ha kvitto... så redan där insåg jag att det var en "Semi-seriös" verkstad man hade att göra med... men det var redan för sent... så man fick stå ut med att vara orolig under några dagar...

Jag har varit med om episoder där jag anlitat billiga verkstäder.... jag skulle få vattenpumpen bytt på Mercedes... anlitade en skum verkstad som skulle göra jobbet billigt.... jättebra tyckte jag, kommer jag billigt undan.... men när han skulle montera loss vattenpumpen så lyckades han (fråga mig inte hur) böja till en remskiva.... (som han sedan hade tänkt att montera dit utan att säga något), när jag upptäckte det så fick jag höra att den var sån... vilket jag är 100% säker på att den inte var... iaf... det slutade med att jag fick köpa en ny remskiva från Mercedes-Benz för 2300 kr... sen när jag räknade på det i efterhand så hade jag kommit billigare undan om jag hade anlitat en lite dyrare men seriös verkstad....

Jag en annan gång skulle de byta koppling på min Fiesta, men de kunde inte riktigt göra jobbet rätt så alla växellägen hade flyttats runt... man kunde inte få i 5:an längre eftersom passagerar sätet var i vägen osv...

så min erfarenhet är: Gör det du klarar av på egenhand, och det du inte klarar av på egenhand lämnar du iväg till en verkstad som du vet är seriös och kunnig!

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre!
Har personligen aldrig varit inne med en bil hoss en mekaniker.
Men jag litar nog inte till fullo på mekaniker man inte känner.
En kompis lämnad in sin fooord hoss en mekaniker som skulle byta kamkedja, efter ca 2 veckor efter så flög den ur o paja typ halva motorn :-(
En annan skulle skulle lämna in för att få sin topplockspackning på sin Foooord bytt, den höll väll inte mer änn et halvår sen gick den igen. Bilen blev inte varm eller någott sånt.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag skulle byta vattenpumpen på EN mercedes och inte hos mercedes... kom på att jag skrev lite kryptiskt...

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Mugge: Byta koppling på en Fiesta gör man väll hemma i köket? ;)

///Jesper

BMWCS #5494
Kan ju också bero på att de kör fel märke :-)
oooops, skrev i fel inlägg
Blev lite konstig där, är nog lite trött förmodligen...

Men man kan ju undra om verkligen alla mekaniker vet vad dom gör!
Det där med topp-packningen tex, hur kan den gått sönder?, satte mekaniken dit en bättre begagnad elller :-)
Jag litar på mina mek:s till 100%, både farsan och brorsan... ;-)
fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
jag mekar me mitt fordon själv, förutom sånt jag inte förstår, och då är jag me så gott jag kan, man vill ju lära sej!
meckar själv det jag kan!

har bytt oljor,vätskor,vattenpump,tändstift,demonterat m20:in på e30'in för byte av kamrem och ventiltätningar....med en haynes och lite tålamod kommer man långt :) e30'in är nu såld till en kompis såfort jag tar fram e36:an igen

e36:an har jag bara bytt olja på dagen efter jag köpte den, sen åkte den i förvaret :) allt mindre kan man göra själv, men större servicar såsom inspection 1och2 kommer jag att lämna in, mest för att det skall stå med i serviceboken som redan är välfylld och jag tänker fortsätta ha det så...alla mindre servicar och annat sparar jag kvitton på och anteckar i pärmen som följde med bilen!

MVH
Johan K
Jag litar på min mek., men då servar jag inte hos en stor BMW verkstad utan hos en liten oberoende som är beroende av sitt goda rykte.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Jag litar inte en sekund på d mekaniker som jag brukar lämna bilen hos. Men är man lat och omekanisk själv så får man ta den smällen. =D

Ny bild 18 Jan-
Länk
Jag vänder helt enkelt på steken och säger att jag aldrig skulle lämna bilen till någon jag inte litar på! Då försöker jag hellre fixa själv (hemska tanke) :)

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.