AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
974

E ni självlärda när det gäller trimmning eller vad har ni för utbildning?

PSRacing
Sitter här och lusläser sena kvällar och nätter för att få tips och liknande när det gäller trim av motor i dess alla konstellationer. Kunskapen på denna sidan får man ju säga är imponerande (även om det råder delade meningar om olika saker ibland=).

Min fråga till er alla beamer fantaster och trim fantomer är.... E ni självlärda eller? Eller vad för utbildning har ni?

Med vänliga hälsningar från en som törstar efter kunskap om bilmotorns underbara värld!! //Patrick

mer eller mindre uppväxt i ett garage så intresset har alltid funnits, gick bygg så lite händig e man kanske, trim/turbo bygge har man lärt sig mest av att läsa , lyssna, testa göra fel, å sen rätt.
fel måste man göra annars lär man sig inte. är nog ganska många som bygger och lär helt efter vad dom läser här, några har ju lyckats väldigt bra.
har för mig att bmw-andreas blev bedd att inte "sikta så högt" å testa bygga en snik bil först osv, Ticco har jag sett att han inte va sååå hemma på turbo heller, squish e d nåt man kan äta =)

och dom får man väl säga har lyckats väldigt bra.
PSRacing
Tack för svar jimbooo!!

Känner att man sitter just i samma sits, har tävlat i karting i nästan 12 år så motorintresset har ju alltid funnits där. Tyvärr har man inte kunna hänga med på senare år då vikten är rätt avgörande i den sporten. Man har istället börjat leta efter något substitut och det e blev BMW i all dess former... Nu börjar det rycka i högerfoten och jakten på mer krut börjar göra sig gällande...

Skruvandet har man ju, inte född med tummen mitt i näven som tur är. Men en bilmotor e ju lite mer komplicerad än en kart motor. Där har man en cylinder, vev och kolv att modifiera samt förgasare. Nu skall det plötsligt var kamaxlar av alla dess konstellationer, insprut som skall "mappas", grenrör som skall svetsas och jag vet inte allt. Som du skrev så får man väl prova sig fram och lösa det hela med klassisk "trial and error".
Men nån gång hoppas jag det sitter en liten visslande turbo under skalet på min kära beemer. Får väl fortsätta lusläsa denna sida i jakten på botemedlet mot "accelerationsabstinsen"...

MVH Patrick

P.S På min tid i kartingen gjorde en superkart 0 - 100 på dryga 2,5 sekunder... De e snabbt det!! (Med stolen 3 -4 centimeter från asfalten) D.S

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Jimboo:

Hehe stämmer bra de.
En som skrev att jag skulle försöka få ihop nått först innan man pratar om att uppdatera, och att jag bara var en drömmare=)

Skrattar bäst som skrattar sist.

Jag har lärt mig otroligt mycket av Bäckis och alla kompisar..

kimzo, du kan ju inget, bara förstör ;)

andreas, ja du har tur du, nästan så att man får flytta till avesta å bjuda på bärs eller nåt så att man får nya kompisar =)
He he, ja när man tänker tillbaka så börjar man ju känna sig gammal.
Jag började meka på allvar med VW 1992. Hoppade efter ett antal år över till Chevrolet och då började det ju verkligen gå undan. BMW åkte jag mest för att de var trevliga och driftsäkra.
Turbo har för mig varit rena grekiskan till för bara ett par år sedan då det är cubic inches som varit härskare i mina kvarter. Men men, i och med att jag fann mina nya vänner Garret och Holset så började fantasin skena iväg ordentligt. Och nu står ju här en halvfärdig E24 ute på gården.

Learning by doing är nog det som funkar bäst.
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Ja, född och uppvuxen med en pappa som jobbade på volvo och skruvade friskt hemma, sen en äldre bror som alltid pysslat med bilar och även jobbat som bilmekaniker i flera år. Det har satt sina spår och köpte moped när man var 14, sen har det flytit på med diverse mekobjekt och så. Har bestämt mig nu att bygga ett seriöst turboprojekt, då garagekompisarnas turbobilar går som f*n och man har alltid tyckt om att köra så fort grejorna håller.

Självlärd med mycket hjälp av kompisar och brorsan samt att man inte har tummen centralt placerad.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag vill inte kalla mig själv trimmare på något sätt. I alla fall inte alls på motorbiten. Motortrim får andra hålla på med. ;)
Sunt förnuft funkar allt som oftast väldigt bra och har man inte det så är det bara att gå i andras fotspår. Det är väl inte för inte man valde BMW E30 före Kia Pride. Kanske inte baara för att fler har gjort racer av BMW E30 än Kia Pride, men Kia Pride är ju i alla fall viktmässigt ett bättre utgångsobjekt. ;)

Nja. Man kan lära sig hur mycket som helst av kompisar, forum, informationssidor, böcker och sist men inte minst familjen och sunt förnuft.
Kanon också att strosa runt på tillställningar som SLC, ERF m.m. och se hur de stora pojkarna har löst saker och ting. Där kommer även sunt förnuft in för det kanske inte alltid är rätt med en skitstor GTR-vinge på alla bilar. :)
Ti
2.587
Ticco
420i -14
jimbooo:

" Ticco har jag sett att han inte va sååå hemma på turbo heller, squish e d nåt man kan äta =) "

Hm... Missade du --> =)
Körde och trimmade Nissan 200sx (turbo) i 8 år innan jag gav mig på BMW ;)

När jag köpte min första bil var jag tvungen att lämna in den för byte av bromsklossar, tror inte att jag behöver det i daxläget :)
Utbildning (en gång i tiden) = Distribution & Kontor.

//Ticco

www.ticco.com
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Allt började på allvar när jag köpte moppe för länge sen, sen har det bara gått vidare till bil, mc, vattenskoter, båt osv.

Mycket är självlärt och mycket har man fått tack vare internet och alla dess forum! Och man får inte glömma allt man lärt sig av farsan heller!

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
tja började med skoter sen moppe sen skoter igen sen bil å är skälv lärd plus går 3an bilmek farsan å min mammas kusin har hjälpt mig mycket för dom trimamde å höll på mycket med bmw förut, är kompis med folk som trimmade mycket v8 förut en av dom är känd att han körde så längt däckress var mewd i bilsport körde skiten ur ticas corvett med sin mustang med gt 500 lock byggd för bana gick som fan ......

Mvh

`Niclas

BMW 3,0Si-Powerd by Hx50 turbo and bilstein suspention's......

-norrland race crew-
ticco, sorry missuppfattade det, men huvudsaken e ju att du har lyckats nu
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.