|
|
|
|---|---|
| Jag tänkte bara informera er om att kolla/laga eventuell rost på ett ställe på E34. Det är samtliga 4 dörrar nedtill. På E34 med standard sidokjolar sitter det en list längst ner på dörrarna. Bakom denna list samlas det massor med salt o skit som är svår att få bort. Med tiden blir det rost. Om man plockar bort dörrsidan (inredningen) så ser man hur illa det kan se ut nedtill. På min bil är dräneringshålen täppta och vattnet stannar kvar innuti dörren. Jag rekommenderar E34 ägare att rostskydda dörrarna nedtill ordentligt. Det är bökigt att laga detta. Jag får inte dit nya lister pga all rost... Måste spackla o laga. | |
|
Menar du den svarta lilla listen på ca 3cm eller? *BAWORAK* |
|
ormen |
inget nytt under solen... de listerna är en obehandlad stålplåt som är gummi/plastklädd. med tiden börjar gummit spricka, varpå rosta stålet i den, som i sin tur kryper över på dörren. + att det samlar mycket skit under listen... jag tar bort listerna en gång om året, lagar ev rost, lägger på tunn rostskydd o sätter tillbaka listen -om de är ok.. |
|
Pratar vi om samma list eller??? *BAWORAK* |
|
Tigerr |
SvanteE: jao.. det gör ni.. den svarta i undrkant av dörren. |
| Precis den listen ja. Hur sitter den fast egentligen? Är den bara "ditklämd" eller sitter det någon form av silikon eller liknande? Min gamla list var lika spröd som en bit hårtbröd! | |
|
den listen sitter om i ett spår, så vill man ta bort den så tar du tag i den med öppen dörr o drar den bakåt, o samma procedur när man sätter dit list, då trär du in den i skåran å för den framåt. Mvh Björn |
|
fjamsetramsa |
Samma procedur på M5 lister?? |
|
Även mina lister har blivit rostiga, och skulle således gärna köpa nya. Någon som vet var man kan köpa dylika lister någonstans? Mvh Jögge |
|
-BeeMWe- |
EEumm hos Volvo ? Troligen hos BMW... Skroten e inte att tänka på. |
|
Bytte dessa på min bil för några månader sen, tror dom inte var så fasligt dyra på bmw. /// Nicke |
|
| Det finns nog bara på BMW och kostar ca 100-150:- st beroende på vilken list det är. Bak är billigare eftersom de är kortare, men det skiljer inte så mycket. | |
| Har fortfarande inte lyckats få dit mina nya lister. Dock så har jag slipat rost och lagt i ny färg. Men den nya listen fäster inte. Jag har provat trycka o vrida o banka men den fäster inte. Den kommer liksom i fel läge. Börjar fundera på om jag fått rätt list :-) | |
| Dörrkanten har en "midja" som gör att listen fäster, midjan består av bla rostskydd/limmet på insidan av dörrkanten, har du slipat bort det så får listen svårt att fästa. | |
|
per_j82> Du får trycka och trycka för allt du är värd. Bända och trycka tills du tror du går sönder. Det var det jävligaste jag gjort ngnsin med min bil iaf och många ggr svor jag samt trodde att det går inte och nu ger jag upp. Har aldrig varit så svettig som efter ditsättningen, samt att jag hade värk i rygg o armar i flera dagar efter. *BAWORAK* |
|
|
Man kan borra hål i kanten av dörren för att underlätta arbetet av att rostskydda nertill inne i dörren, bara att spruta in rostskyddsolja ca 1ggr/år, glöm dock inte att rostskydda/lacka hålet, samt helst ev. plugga igen det. //Mvh Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.