|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag satt och läste Bilsports superstagetider och häpnades över vilka höga tider M3 e36 hade. En e36a kör slingan på ca 1.35 och en M3 E46 kör på ca 1.30, vilket för mig är en jä*la skillnad. Ta en titt i listan och jämför andra bilar med likvärdiga däck och döm själva. Listan:Länk | |
| Kan tillägga att jag använder Superstagelistan eftersom jag anser att det är lättast att hitta jämförande tider från mer vardagliga bilar där. | |
|
Tyckte det mer såg ut som 1:27,82 med en E36a o 1:27,53 med en E46 CSL... (?) Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
Kolla igen. Den e36an du hänvisar till är moddad i chassiet och kör på slicks. Däcken är väldigt viktiga som jag påpekade och jag jämförde med gatdäck eftersom det finns flest sådana. M3 3.0 1.36,1. M3 3.2 1.34,7. M3 GT 1.35,3. Alla med gatdäck och okänd chassiemodifikation. Några jämförelseex (av väldigt många som är direkt pinsamma för M3an): Volvo S60 2.4T 1:35,91 Seat Leon Cupra 4 1:35,90 Audi TT 1.8T Quattro 1:34,4 Alla med gatdäck och okänd chassiemodifikation. |
|
|
Jag böt fjädra å dämpare på min, dom som satt på hade gått ca 10 000mil så dom kändes att dom var dåliga när man tog av dom. kan lova att de blev skillnad när den blev lite lägre å mycket styvare! Min bil Länk |
|
|
Känns som om jag börjar tvivla på att den S60'n har ett helt orginal chassie. Borde det inte gå att kolla? Upplever förövrigt S60 som en riktigt bra bil med bra köregenskaper och väghållning, men när den stressas lite så blir den inte rolig. Det chassi som sitter på M3'an är väl utvecklat i början på 90-talet? Gammal bil, klart att den börjar få pisk av andra bilar inom alla områden. MagnusT kör väl med R-däck om jag inte minns fel? |
|
|
Nilez. Jag är benägen att hålla med dig, det skulle vara roligt att se ev. chassiemodifikationer. S60in är som du säger inte rolig när den pressas. Jag tycker också att tiden ser (för?) bra ut, men det fanns en S40 (som har sämre chassie) som är ännu snabbare. Där är det garanterat något skumt och jag valde att inte ta den som exempel. Magnus T har kört med både slicks och R-däck. |
|
|
MK-chassit och slicksen på Magnus bil bidrar självklart till de sju sekunder som det skiljer på den korta Superstage-banan. Men tänk också på att Magnus bil heller inte är den lättaste av M3:or med den utrustningen han har. Har för mig att han vägt in den på 1700 kg inkl förare. Dessutom handlar det om föraren också och, efter vad jag vet, så känner Magnus sin bil oerhört bra. Skulle vilja se jämförelsetider mellan M3 E36 och Volvo S60 på lite "riktiga" banor också, t ex ringen och Hockenheim. Om jag inte minns fel så ligger M3 E36 på ung samma tider som S60R och borde därmed lämna 2.4T långt bakom sig... Jens |
|
|
Jag skulle vilja se en M3 E30 i Superstage... helst en SportEVO... borde kunna slå E36ans tider. Har själv haft en M3 E30 och samtidigt hade en bekant en M3 E36 och jämförelsevis känndes E36 rent svampig då... båda med orginal chassi... /Jonas |
|
|
Flåklypa: Öhlinare kan göra under ;) Har åkt med ett par varv på Gelleråsen i en S60 challenge, och det gick fort. Som vi sa tidigare är orginalchassiet bra till en viss gräns i S60'n, har haft ett par st 2,4T, 2,5T och en T5 som jourbil på jobbet. Dom bilarna går inte direkt lugnt och man har ju haft ett par nära-döden-upplevelser. Köpte en PPC till min fars S60 T5 häromveckan, känns numer som en extacymatad grävling. Chassiet kroknar direkt när det böjar svänga lite, den är som alla T5 utrustad med sportchassie. Rakt fram däremot tror jag inte den är långt bakom M3'an. Apropå S40'n så måste den vara grymt moddad, en sån orginal är ju fan okörbar under gaspådrag. Speciellt T4. |
|
| Har för mig att den V40:n 2,0t som körde på 1:32,58 hade diffbroms men osäker på om chassit var omoddat (sänkning+dämpare kanske?). Den var med i Bilsports tuner-test i somras. | |
|
Kördes inte E36 M3:orna på ngt skitdäck som Bilsport tillhandahöll? |
|
| johann: Tror att bilarna kördes 'som dom var' | |
| Om man skall få en V40 att gå så fort så får man göra mer än bara diffbroms, sänkning och dämpare kan jag lova. Mer flexande chassie och sunkig väghållning får man leta efter om du frågar mig... Jag har lite lätt erfarenhet av V40 2.0t -00 helt tväroriginal. Det går inte precis som på räls kan jag lova. | |
|
bilsport superstage tycker inte jag kan liknas med "bankörning"... Nästan bara slalom hela vägen... Tycker det är mer intressant med antingen "rakt-fram-tider" eller runt "riktiga" banor... Men det är ju bara min åsikt... |
|
|
Nilez, Nu hittar jag inte det nummret men jag har bestämt för mig att de kördes på några riktigt usla däck men det kan vara fel. |
|
|
Hejsan! Samtliga E36:or kördes på samma uppsättning hjul. Nya Avon "Z nånting" 235/40/17 på org 7,5" & 8,5". Ett däck som jag endast stött på vid detta tillfälle! De tillförde väl direkt ingen prestanda om man säger så, kändes såsiga jämfört med de Goodyera F1 som jag åkte på då. Alla bilarna var helt orginal med 4000 - 8000 mil på mätarna. Sen verkar det ju som att det går snabbare vartefter tiden har gått, testet var ju i SS barndom. Mer gummi i spåret? vad vet jag? |
|
|
Har läst testet precis. Jag tror precis som skrivits här att däcken spelar en viss roll för tiderna med ett par riktigt bra gatdäck typ S-03:or hade nog tiderna kunnat kapats lite till. Mönstret man ser på bilderna ser ju inte ut och va idealsikt för bankörning precis. Det Gullabo främst klagar på i testet annars på bilarna är inte väghållningen utan ABS bromsarna som inte fungerade så bra och att tiderna hade blivit bättre med ABS urkopplat (dom testade dock inte detta). Om man ska samanfatta testet så var 3,0 och GT ganska överstyrda och 3,2 lite understyrd och ABS bromsarna var halvkassa på alla bilarna. |
|
|
Lista på bara M3'or i SS: Länk (Hoppas den här länken funkar bättre...) PS: Den som säger att Superstage är knixig har nog inte kört där... ;-) /Magnus Thomé REJSA.nu - Länk |
|
|
MagnusT: Måste bara säga att dina tider i SS är mycket imponerande speciellt när man tittar på vikt effekt förhållandet och jämför med tiderna M3 -01 och framför allt CSL körde på ...:) |
|
|
Tack :-) Men bra däck är det bästa "fusket" ;-) /Magnus Thomé PS: Det som jag tycker är lite kul är att chassiet från MK (Bilstein) har gått 11 tusen mil och det lirar såpass bra ändå. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.