AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
25.012

525an börjar bli snabb.

Sida 3 av 9
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Gör man inte fel kan man inte lära sig:)

Nä den går grymt fint,ska man ha en bra gatbil med bra fäste ska man fan bygga e-34...

Laddtryck från 2500varv nu med turbo som ska klara 1100hk=)

svintoleffe
Det stämmer som du säger, Jag ska nog göra ett försök jag ochså att bygga en turbo bil.
Om man inte provat så vet man ju inget heller
Men då blir det väll ett snikbygge för min del, men du sitter säkert o flinar o tänker han hamnar i träsket han ochså =)

Det lär vara en hiskligt bra turbo, eller så är det du som mappat så pass bra.

Det är ju bra att du har bra fäste, då har du ju lyckats med allt.

NO TURBOSHIT-JUST REAL POWER

MVH Leffe
Den låter välldigt skönt när han kommer farandes förbi.. öööööörrrn *Whhofff* öööööörrrrn...
Den gick mycket bra, trots 4pers i bilen! Även Ljudnivån imponerande när man åker i bilen!

//Fredrik
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Här står den och skäms med trasig toppackning=)
Länk

Var nog lite för högt komp,så nu kommer jag köra med 3mm khöler packning,för att få lite mindre kompression...

Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Hur högt komp körde du med?

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
9,7 orig och sen lite svarvade kolvar, så ca 9:0

oringat?
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Ok =) Vad hamnar du på nu då? 8.0-8.2?

---
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Japp oringat.

Nisse: Japp de blir nått sånt! Borde bli lysande
Återkommer ihelgen om hur packningen funkade

klämspalten försvinner, sämre förbränning är möjligt. men borde inte oringningen hålla för mer än 400hk oberoende av kompf. bara det inte spikar? medeltrycket i cyl. är väl samma på en motor med 8:1 å 400hk som i en med 9,5:1 å 400hk? inte vet jag.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Hög kompression och vanlig bensin = mycket spikkänslig.

Har kört med 12.0 i AFR och feg tändning,men ändå har de tydligen spikat.

Blir mycket mindre spikkänslig när man får bort lite klämspalt och mindre kompression.

Då kanske 500hk med vanlig bensin är möjligt? Vi får se vad som händer.

M20 är ju inte direkt berömd för att inte vara spikkänslig

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
M20 är berömd för sin spikkänslighet menade jag

tråkigt tråkigt, höll toppen? hmm du körde me 323 topp va? så då lär den ha hållt kanske.

smyg in lite info om evo8:an du skrev om på zandlådan da =)

---
WWW.JK-RACING.SE
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Låter trevligt!! Vad blir det för komp ungefär med 3mm khölerpackning och utan svarvade kolvar? 8.5?

---
Varför blir den mindre spikkänslig med mindre klämspalt, det öppnar ju bara området där "het fickor" av br./luft blandning kan bildas som i sin tur kan antändas av hög temperatur i fbr. Bäst vore väl att svarva ur kolven sfäriskt å behålla klämspalten runt om så att så mycket som möjligt av br./luft blandningen som finns lämgs cyl. väggarna squishas mot centrum av fbr. då det blir minder yta som "het fickor" kan bildas på.
jag tror inte det beror på kompf. utan på dålig förbränning, jag skulle nog lämna klämspalt runt om å svarva ur i mitten men inte som all brukar göra dvs. svarva en grop på 50mm mitt i kolven utan en "mjuk" fördjupning i kolven, men det är min åsikt.
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hepp...........

Norrback.............. Instämmer helt med dig.... Troligen är det större risk för spikning utan klämspalt...

Det är som redan nämnts det farliga området... Är det klämspalt minskas risken för hetfickor.....

Hmm, lite mer förlåtande med en 4V maskin..

//Jesper
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Många maskiner som bromsats i bromsbänk har spikat på klämspalten, och på tex kolfiber pvn:s motor fick man ta ur kolvarna och svarva bort klämspalten,då slutade de spika.

Så detta grundar vi på erfarenhet,inte teori. Dom sakerna hänger inte alltid ihop....

hur långt blev kolv-topp avståndet i pv: då? å det var alltså inte pga. för hög komp? utan det spikade ut vid cyl väggarna fasst man hade samma komp men ingen spalt?

vad får du för avstånd mellan topp-kolv i m20:n med stålpackning? å vad är det orginal?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Hej dom kollade med optik och såg att de hade spikat på kanten på klämspalten.

och på 525an har jag ingen aning om avstånd,då detta inte är en race maskin,utan endast en "snik" gatmotor.

Vi får se hur den funkar nu, den ska köras i bromsbänk på söndag,återkommer med resultat efter det
/Andreas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.