AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.361

Bilköp: 9-5 Aero eller BMW 528

Sida 2 av 2
nja får se, dom växer lite på träd så jag vet inte ;)
Skojar du ? Min S60 är one of a kind, det är den enda som ägts av mig ;-)

Börjar bli sugen på en bmw igen =/
Gillar du inte S60:n? jag tycker det är sköna bilar, så nära bmw man kan komma av svenska bilar.
Jo jag gillar den väldigt mycket, det är faktiskt mest när jag går in här på forumet o läser om diverse 540's etc som jag blir riktigt sugen på bmw igen ;-) Fast då pratar vi lite annan prisklass eftersom jag inte är mycket för bilar med mycket mil på mätaren...

Testade Volvo först när jag bestämt mig för automatare eftersom jag ogillar Volvos manuella lådor, bortskämd med de bästa sen tidigare ju =)

Du kommer inte ångra dig om du slår till på en S60 2.4T, det kan jag lova.
Tigerr
jag tycker att saab 9-5 vinner på utseende, säkerhet, prestanda.. =O
Tack för alla svar hittils! Jag jämför Aeron mot 528 eftersom de ligger i samma prisklass både i inköp och försäkring.

Det som jag har kommit fram till hittils:

Aeron har nog bättre stolar, säkerhet, prestanda, vinteregenskaper.

BMW 528 har nog bättre fjädring, ljud isolering, vägegenskaper.

Men jag ska försöka testköra bilarna lite mer. Saaben har jag ganska bra koll på men har ej testat en 5-serie ännu. Någon som vet var man kan hyra en 528 eller liknande? Tror inte handlarna lånar ut bilen längre stunder.

Fortsätt gärna att skriva vad ni tycker om dessa bilar, egna erfarenheter, åsikter mm. Jag vill veta allt! =)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
OK. Om det är prisklassen du jämför så är nog 528 rätt. 540 är ju rätt mycket dyrare i både försäkring, service och inköp. Vad gäller vanliga fel på 528 E39 ska du använda sök funktionen. Det finns väldigt mycket bra tips att läsa om. Bl.a. ABS-givare, rost på bakluckan, framvagn, chassie m.m.m.. Det är ett hett tips. 528 är en väldigt trevlig bil! Försök hitta någon med skinnklädsel, Navi/GPS också, de är mera eftertraktade.
Gold
Jag får köpa alla volvos inbytes bilar för inbytes pris, vilket är en hel del mindre än ut till kund, men ändå kör jag BMW för det finns ingen bil som tilltalar mig mer. Kul att jobba på Bilia och köra BMW :>
to
17
tomakarl
Lotus Elise Type 25
Konstig fråga.
Funderar du ens på att köpa en SAAB med den låga kvliteten och den ålderdomliga tekniken, så är det nog svårt för dig att uppskata en BMW!

SAAB är ett dött märke, kommer att produceras i USA och Japan inom 3 år, tyvärr Trollhätan.

En med mycket stor insyn i automotive världen.

fjamsetramsa
Hade nog köpt BMW:n även om den var både dyrare i inköp o försäkring...går aldrig någonsin att jämföra kvaliten...
tomakarl: Om det finns någon relevans i det du påstår så är det inte bara "tyvärr Trollhättan" utan snarare "tyvärr Sverige". Det företag du själv jobbar på har en gång varit helt beroende av de svenska biltillverkarna.

Oavsett vad jag tycker om de produkter Saab producerar så är det synd om tillverkningsanläggningarna försvinner från Sverige.
Någon som vet var man kan hyra en BMW E39? Skulle gärna vilja utvärdera den ett par dagar innan ett ev. köp blir av.

Jag skulle nog köpa mig en BMW med automat då jag för tillfället kör en del i köer i Stockholm varje dag fram och tillbaka till jobbet. Men, man kanske skulle klara sig bra med en manuell också. Vad tycker ni? Väger den manuella lådans körglädje mer än att kunna köra "ryckfritt" i köerna?

Fortsätt gärna att komma med mer kommentarer och tips!
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
528 vs 9 5 aero jag skulle vilja beskriva det så här:

skillnaden är ungefär som mellan oxfil'e och falukorv båda mättar fast på olika sätt.

Jag har själv en 528 men tycker att saaben är en kanonbil
personligen tycker jag aero är mer sport än 528 som i sin tur är en kanonbil på komfort.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag tycker faktiskt inte att det försvinner körglädje med E39:ans Steptronic låda. Den är väldigt rolig att köra. Dessutom bekvämt i Storstockholms köer!
to
17
tomakarl
Lotus Elise Type 25
Bjoerk:
Helt klart är det så att det är tragiskt för hela Sverige.
SAAB har gjort många lysande inovationer under åren, men har väl knappast varit ledande tekniskt sett. Vilket är omöjligt för ett litet företag som SAAB.
Men, tyvärr så är det ekonomer som styr våra världar, och då har SAAB mindre chans än en snö boll i helvetet.

Blaikarn:
Jag tycker att jämförelsen med falukorv och oxfilé var lysande.
Vill du bara bli mätt, köp SAAB.
Vill du njuta av en utsökt måltid, köp BMW.

PS: BMW 650ci -05 är en fantastik bil...

ååh herre gud .. val !! vilket val .....

stress fläkt eller kvalitet åkande med kraft utan nödhjälp ..

behöver man ens fråga om detta ..

Micke.l
tomakarl: Ironiskt nog är det Saabs innovationer som delvis gjort att de ruinerats. 1984 lanserade Saab sin 9000-modell tillsammans med 16-ventilsmotorn. 16 ventiler var då något relativt nytt och spännande. Saab presenterade 16v-motorn för att visa sin tekniska kompetens och särprägel. Strax efter att Saab börjat sälja sin 9000-modell fick japsarna upp ögonen för sextonventilstekniken och började massproducera motorer i stora volymer. Givetvis till en bråkdel av vad det kostade för Saab att producera sina 16v-motorer. Nu fanns det ingen återvändå för Saab. Eftersom de var pionärer var de så illa tvungna att av prestigeskäl fortsätta tillverka den produktionsmässigt kostsamma sextonventilaren. På grund av den dyra motorn blev vinstmarginalen på varje såld 9000 blygsam.
...Eller rättare sagt: Delvis på grund av den dyra motorn blev vinstmarginalen på varje såld 9000 blygsam.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Problemet med SAAB är ...........................................................................................................................

just att det är en SAAB. Jag provkörde en för ett tag sedan och jag trodde faktiskt att det¨borde ha hänt något sedan min pappas SAAB 99 EMS (-85) men icke. Snacka om tidsmaskin (anti) dvs tiden står still.

;)

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.