AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.359

Bilköp: 9-5 Aero eller BMW 528

Sida 1 av 2
Jag funderar på ett bilbyte inom ett år och är intresserad av en 9-5 Aero eller en BMW 528. Hade tänkt köpa en sedan med automat och skinninredning. Saaben skulle bli en årsmodell -00 och BMW:n -98 eller -99.

Jag har funderat på "dilemmat" ett antal gånger men blir inte helt klok på vad jag ska göra. Visst, man ska inte jämföra äpplen med päron men dessa är dock ganska lika enligt min mening.

Det som är possitivt med en 9-5 Aero är:

* En utav de säkraste bilarna i världen (inte helt oviktigt).
* Bra komfort fjädrings och ljudmässigt. Samt mycket bra stolar.
* Bra vägegenskaper och bra prestanda.
* Mycket bra vinteregenskaper

Possitivt med BMW 5 serien:

* Erkänt den tystaste bilen i klassen (skiljer dock inte så jättemycket).
* Extremt bra köregenskaper/körkänsla eftersom den har aluminiumupphängning. Därtill extremt bra fjädringskomfort.
* Vinteregenskaperna är väldigt bra körmässigt tack vare ASC+T. Dock sämre ACC på vintern än 9-5 samt saknar torkarare till lysena fram.
* Automatlådan kan växlas "sekvensiellt" med spaken (kan vara roligt).
* Säker bil, 9-5:an är dock ett par snäpp bättre.

Vill inte lägga ner så mycket tid angående acc tider, bromssträcka eller toppfart mm. då detta är onödigt eftersom båda är i princip "likvärdiga". 9-5 Aero har dock ett visst prestandaövertag vid omkörningar.

Jag vill gärna ta del av era funderingar, åsikter och erfarenheter utav dessa bilar. Då tänker jag mest på känsla, vägegenskaper (även på vintern), komfort (hur är stolarna i BMW:n om man åker 50 mil?). Service kostander mm. Skriv om allt möjligt.

Jag efterfrågar en bil som är komfortabel, säker, har bra vägegenskaper och är rolig att köra.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om det blir en 9-5:a skulle jag satsat på en vanlig 2,3 och låtit Nordic Uhr trimma upp den, Aeron håller värdet konstigt bra...

Mvh
Med sportstolar i BMW'n så vinns '50-mil komforten' lätt av BMW'n. Annars är det jämnare, men jag föredrar ändå BMWs något fastare stolar.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
På E39 finns intensivrengöring av strålkastarna som jag tycker fungerar ypperligt bra. Inga torkare som kan frysa fast osv. Personligen gillar jag komfortstolarna bättre än sportstolarna, helst med svankstöd. De är gudomligt sköna att sitta i.
fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Jag hade valt saaben, helt klart!

-- fjalar
Jag har haft min bil ett tag nu, och hade jag valt idag hade jag tagit 9-5 Aero utan att blinka. Stolarna är mycket skönare. Sportstolar som komfort. Har själv komfort. Prestandan upplevs som mycket kraftigare i Aeron än 528. Att köra 10 mil med komfortstolar börjar jag redan känna lite ont i ryggen. Sätena på komfort är lite för korta och man får itne lika bra stöd för benen som på 9-5. SAABs säten e lite av de bästa som finns. Service är dyrt på BMW. SAAB billigare... Om du hade sagt att du skulle ha manuel låda så hade det varit tufft om du skulle ha aeron eftersom att det drar lite för mycket med ratten då, men Automaten är toppen i detta fall på SAAB. Automatlådan på BMW är fin, mycket fin och trevlig. Dock har det varit lite trubbel med dem och några ägare har blivit barskrapade på reperationer. SAAB Automat har mycket beättre statistik här, men dock inte om det hade varit den manuella lådan. Där har SAAB mycket dålig kvalitet. BMW har tyvärr ett dåligt andrahandsvärde.. Mercedes och BMW faller mest i andrahandsvärde medans SAAB håller sig rätt bra. SAAB Aero Upplevde jag som roliga att köra med, speciellt om man var upp i fart och ville göra lite omkörningar eller ville helt enkelt accelerera. BMW 528 har inte det båttendrag som Aero har och måste upp mer i varv för att att det skall hända lite mer, men 528 har bra drag ändå, men jag upplevde som att Automaten på 528 var lite sen i responsen, men det hör nog till på de flesta Automatlodor (nästan).
Försäkringsmässigt så är ju Aero till fördel. Kan skilja åtskilliga tusentals kronor. 528 ans motor e en mysig sak som båda känns skön att köra och låter mysigt. Men det är lite vad man tycker är viktigt. Vinteregenskaperna är ju så klart bättre i SAAB, men BMW klarar sig rätt bra om man vänjer sig med bakhjulsdrift bara. Om du är sedan en person med fartkrav så är ju SAAB Aero bättre om man vill trimma den. Då händer det grymma saker med den :-).
Detta är min åsikt, men det kommer garanterat fler från andra som berättar om helt andra åsikter, bara att ta till sig det som du tycker känns bra... :-)
Oj, där ser man hur olika smaken kan vara :-)
Jag håller inte med Skygazer alls, förrutom att Aeron känns snabb då man pressar den lite och att den är billig att trimma. Upplevde Aero'n som nervös på alla underlag, otroligt törstig, hackig automatlåda och sämre stolar. Jag måste ha bra stöd för svanken annars får jag ont i ryggen och det tyckte jag inte att Saaben hade i standardstolarna. Servicen på BMW är inte dyrare än på Saab här i Medelpad iallafall.

Dronjak, försök att låna bilarna lite längre stunder och bilda dig en uppfattning. Det är ju en smaksak, bägge bilarna är bra bilar.

Ekonomiskt är ju saaben det bättre valet tror jag, om man inte äcklar ner den med massa granar och vingar, tänker på 2handsvärde etc.
Letar själv e39 nu, och jag kan säga att precis ALLA annonser jag ringer på så finns bilarna kvar, fast annonserna är flera månader gamla, bådar inte gått den dagen jag vill sälja själv.
Det värsta som finns är ju att inte bli av med bilen, oavsett pris.
pistolas: ojdå, läge att pruta på e39 alltså? Vad har du tänkt dig för bil och prisklass? Jag tyckte dryga 100' var ett bra pris för en -96:a 528i med läder, klima, 11000mil, larm, lm fälgar m.m.

jag hade tänkt att lägga max hundra, spelar ingen roll om det är 523 eller 528 för min del, inte så kinkig på utrustning heller, går mer på färg och fälgar faktiskt just nu. Är inte milkänslig heller.
Ok, jag tycker nog att mest bil för pengarna är just det du skriver ,och som jag har på ingående också passande nog :-)

Kollar man runt på Aero så dräller det av sådana av årsmod. 98 - 02 så jag tror nog att priserna är på väg att dala rejält där också, för de ligger ganska högt i pris.

Sedan är ju vinteregenskaperna med antispinn/antisladd på BMW'n helt överlägsna Saaben tycker jag.

Var det DSC på 96:an du kollade på?

Håller med dig angående överlägsna vägegenskaper med DSC.
Jag väntar på att få full spec på bilen idag. Har sett bilder på den och pratat med bilfirman som byter in den. En tysk ägare och en svensk. Fullservad och dokumenterad. Ljusgrå läder, manuell, metallic, s.o.v däck, mycket fint skick. Hoppas på DSC, men ASC får duga annars... synd att det bara är kassett i den, men jag tänkte nog slänga i en dvd-spelare som kan köra mp3 m.m.

Låter som en kanonkärra!
Har ett par bilar jag ska buda på, efter att jag troligen får kalla handen på ett bud jag lagt på en S60 2,4 T :-)
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Mycket lätt val!
Jag har både en 9-5 och en BMW och jag kan säga att den service som jag får på BMW överväger allt. SAAB ligger ljusår efter i teknik och deras service har försvunnit helt och hållet.

Jag kan bara säga att min 9-5:a är den sista SAAB jag någonsin kommer att ha.

Mer BMW åt folket!

/Mikael

Varför nöja sig med sex...När det finns V8 ;-)
pistolas: Meddela hur det går :-)
Rätt tid att pruta på bilar eftersom marknaden har varit rätt 'död' senaste halvåret.

japp, fast det blir troligen e39 :-)
Pistolas, va bjöd du för volvon ? Mil/årsmodell ?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Egentligen är det lite fel att jämföra 528 E39 med Saab 9-5 Aero. Den är mera jämförbar med E39 540.
bmw320i:
nja, du får veta sen, lite skador på den.
Okej, säg till om du vill ha en hel och är beredd att betala överpris !! ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.