AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
825

Trimtips M5 -92

Önskar trimtips till en M5:a -92.
Hade tänkt 40-100hk i ökning.
Vad ska man göra och var köper man prylarna?
Alla tips välkomna.
Turbo.. Annars så får du göra betydligt större ingrepp än bara ett chip

Glöm inte en dag på strippen den 29 maj i piteå...
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Lustgas är väl den snabbaste vägen dock dyrast långsiktigt!
En flaska håller inte så länge plus att det kostar rätt mycket flis att fylla på har jag hört.

Annars är väl det bästa överladdning med kompressor el. turbo. Men du kommer ha problem när du ska besiktiga bilen.

Finns även trimkammar kanske?

Jag är ju inte säker men mycket nyfiken på trimtips från sånna som vet med säkerhet ev. trimmat M5.

MVH

-=Brings Me Women=-
Ursäkta.. Jag tyckte det stog trimchips, men nu ser jag att det står trimtips...=).. så kan de gå när man är trött..

Glöm inte en dag på strippen den 29 maj i piteå...
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
en "polare" här i stan som ska öka från 340 till 380 hk med smidda kolvar, filter, chip. e d möjligt?

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
Hade inte tänkt mej nån turbokonvertering eller kolvbyte, möjligtvis lite toppjobb och kamaxelbyte om det skulle bli absolut nödvändigt.
Ett bra avgassystem/katt/extraktorrör borde väll va det första man skaffar? Var köpa det?
Snälla låt M-bilarna var ifred, låt den vara original, jag kanske vill köpa den en dag.
:-)
Ha ha. Jo original är ju ioförsig kul men lite trim är ännu roligare. Det går ju att återställa.
E nyman:Vet du vad "lite topjobb" samt vassare kammar kostar till en M5??Oftast slutar det ändå med en helrenovering av toppen o då pratar vi summor kring 30-50"...Är själv inne på att trimma min med hjälp av en sk "steg 3" topp från Vacmotorsports.com..Rätt "billigt" typ 3500USD sen tillkommer stomkostnad samt nya kammar så man landar på ca 5000USD,sen tillkommer montering så klart...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Nej jag vet inte vad kammar kostar, vad kostar dom? Var köper du dom? Hade inte tänkt lämna in toppen till nån dyr firma när man kan göra det själv. Jag är inte ute efter en massa påhopp nu utan vill ha bra tips. Ingen som vet var man kan köpa avgassystem?
Hello Nasty!
För att komma runt 380hk behöver du nog göra en del, nya betydligt vassare kammar, lämna iväg toppen för portning samt flödestest, sen får du åka till Turbocenter för att mappa bilen.
Kolla Jakans gamla E28 3.8l på bromsade 380hk så får du lite hum om vad som behöver göras.
Men hoppas du på 100hk så behöver du göra en hel del...

Mvh/Henrik

//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
-Hello Nasty

Vad hade Jakans S38B38 för modifikationer då?
Hello Nasty!
Kommer inte ihåg redigt, men det jag skrev innan, Grottis portade men vad det var för kammar kan jag inte svara på, egenknåpat grenrör och avgassystem, Turbocenter mappade.

Mvh/Henrik

pierrerules
hur mycke effekt ger enbart mappning?på m5e34? mvh pierre

Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Här är lite trimtips.

Länk

Men hur bra kan detta egentligen vara?
Sen är det ca 50 timmars arbete för den "händige"

-=Brings Me Women=-
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk har ju både monteringsfärdiga satser (dyra!) och "byggsatser" som är klart prisvärda där man får svetsa ihop grenröret själv eller anlita nån för det. Tydligen ska alla delar utom intercooler o avgassystem finnas med, de var lite otydliga i texten om hur mycket som ingick...

Men ett sånt "kitt" skulle gå på 16000 för 2,8-3,5l motorer, det torde ju gå att anpassa för M5!

Mvh
ev
208
evers
M3 Smg -02
540iM Touring -99
inga billiga motorer att leka med, jag "gick igenom" min och det landa på runt 20kkr i bara lager och packningar. Satsa på vassa kammar och lite topp-jobb hos ex grottis eller nån annan som vet vad han pysslar med, som tidigare sagts, dom är ganska optimerade från fabriken, men visst finns det mer och hämta. Var försiktig med planing, dom får igentligen inte planas alls. Sen mappa bilen, där finns en del att hämta, dom går inte snålt direkt orginal. Räkna med +50kkr + arbete
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.