AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.384

Fartkameror, Bluff?

Sida 1 av 2
Är en sådan som tror att det ska vara 1000 parametrar som ska stämma för att åka dit på kortet!
först o främst lär man ju sitta som agda 68 (tänderna i ratten o pannan mot vindrutan) Någon som har erfarenheter?

Vem behöver stress-fläkt när man kör BMW V8????
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
sitter du vanligt (utan tomtemask o utan att ha solskyddet nedfällt) så åker du dit om du kör för fort. sen kan det ta ett tag innan böterna kommer.

jag blev plåtad men hade solskyddet nere så ja klarade mig (120 på fin bred tom 90-väg)

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
Fartkameror tycker jag är lite överskattade.

* Dom har bara råd att ha en kamera per skåp och vägsträcka, så 1 kamera på var 7-8:e skäp. Åtminstone var det så för dryga året sedan. Har kört på tok för snabbt förbi sånna där och aldrig märkt av minsta vink till ett kort.

* De borde ju inte fungera i mörker då det antaligen blir för starkt motljus från strälkastarna.

* Är det inte ägaren som kör så kan dom inget göra. Dom kan ringa ägaren och säga att bilen var där men då det inte finns någon angiveri-lag i sverige så har dom inget att gå på. Såg t o m. en intervju med någon ansvarig på polisen prata om hastighetskamerorna och han ville ju inte ens ha någon angiverilag.

* Är det minsta lilla fel på kortet blir det ogiligt. Dessutom drar dom bort ett visst antal kilometrar beroende på vinklar och andra parametrar. Dessutom måste man ju köra ett visst antal kilometrar för fort för att den ens ska ta kort...

* Undrar hur det blir om man kör om någon på kortet... Man kan ju ha varit på väg om i en anständig hastighet och Nissan Micra:n i högerfältet bara slänger sig upp i 130 på 2 sek... =)

Som jag sa. Dom ofta tomma skäpen är överskattade...
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
"Dom ofta tomma skäpen är överskattade... "

Men endå har olyckstatistiken sjunkit på dom sträckor som dessa skåp satts upp!

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
jag har åkt från borlänge till växsjö massa kamero ingen blinkade, här upp i dalarna blev en kamera stulen! då stog de att kameran å grejoran kostade 100 000kr + skåpen å dyligt! de dära kan inte vara lönsamt! någon som har åkt dit än här ?

Min bil Länk
som sagt är det inte många skåp som har kameror.. Sträckan Njurunda-Sundsvall-Härnösand har 1 kamera och det är inte mkt de..

Jag har blivit fotad en gång, men det kom aldrig nåt i brevlådan.. Körde iofs inte så snabbt, så jag tror bara den blixtra bara för att skrämmas ! (?)

Hursomhällst konstaterade jag att blixten var J**ligt stark!!

Blev bländad i säkert 10 sekunder efter den togs - trafikfara!!

Ändå körde jag 73 på 70-väg den gången, och räknar man på att mätaren visar lite för mkt + att kameran drar ner på hastigheten så blir det ju under 70..

//Svebba
- Jag är schnell !
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
>Svebba; det var konstigt att den blinkade, du borde fått tyå 68km/t i dom... Stark blixt e d i alla fall...

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
..ja har fått hem ett poträtt på mig själv i brevlådan för en månad sen ungefär..=P
körde ..inte mkt att säga till om där..
Braxen: Menade ju inte att dom var onödiga. Självklat är det bra att olyckorna minskar. Även om det bara är en kamera per sträcka så vet man ju inte vilket skåp den sitter i.
saverman: E det sant att man kan åka hur snabbt som helst i genom en kamera å bli fotograferad. Å sedan säga att det inte var sin egen bil för att man hade lånat ut den till en kompis lr dyligt.

Angiverilagen spelar sin roll alltså??

kan ju vara bra att veta i sommarn om man själv lånar en bil av nån... kul att språtta på lite om dvs inte finns så många nadra på vägen..

fick du nån klarhet i min fråga, då jag inte kan formulera mig på något annat sätt.

tack
Maxey: Är det inte du som kör så kan dom inget göra.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Har det inte snackats om att de ska ändra det där? Så att ägaren till bilen åker på böter? Däremot kommer de inte kunna ta kortet av nån eftersom de inte kan veta vem som kört. Har för mig att de sänkt gränsen för när de knäpper nu till 2-3% över hastighetsbegränsningen! Det blir inte mycket det!! PÅ 70-väg skulle det motsvara ca 72!! Är inte så säker på det dock men nåt att tänka på.

//Thorssa
Thorssa: Det var tal om det där för en tid sedan, tror det var Håkan Jaldung vid göteborgspolisen som la fram det som ett förslag. Vet dock inte hur det har utvecklats...

Hur går det om man kör tjänstebil och blir plåtad av en fartkamera? Ägaren av bilen är ju då ett företag så jag misstänker att det blir på samma sätt som om man lånat en kompis bil?

/Masten

Bilarna: Länk

Jag har CABstinens!
Känns det som att idén inte är riktigt genomtänkt?
Hunted
hej!
Hunted
hej!

kör dagligen på en sträcka 3 mil (enkelväg) där det finns sammanlagt 9 kameror uppsatta. Det här med att det skulle minska olyckor är nog REN SKITSNACK, vad jag märker är att folk som dagligen kör sträckan och vet exakt var kamerorna är kör ännu fortare än innan detta pga att man "förlorar några sekunder när man saktar ner till 90 km/h fyra fem ggr. I o med att snuten inte står o skjuter med laser på dessa sträckor så kan man unna sig att köra lugnt med 30++ över angiven hastighet när tillfället ges.

Vill dock påpeka att dessa människor inte utgör någon FARA fortfarande pga erfarenhet. Faran utgörs istället av "turister" som inte har nån aning om kamerans position och BIDRAR därför med en hastighet på mellan 70-85 km/h på en 90-väg vilket är väldigt frusterande för oss andra.

Detta är bevisat, hastigheten på kameravägar har sjunkit 10km/h UNDER rådande hastighet best. Vilket i min mening bidrar till att chansen för en olycka minskar pga hastigheten.

Tyvärr så leder detta till att folk gör våghalsiga omkörningar vilket KAN resultera en OLYCKA. Hoppas att idioterna på Vägverket och Trafikpolisen snart räknar ut detta och gör något åt saken.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har aldrig brytt mig om skåpen. Tycker det är en urfåning idé att ha koll på folk. I gammal kommunistisk anda nästintill. Så i ren provokation så fäller jag ner solskyddet och gasar.
Har aldrig åkt dit.

Det som är så konstigt är att folk har sån omotiverad skräck för skåpen. Inte sällsynt att det går i 80 km/h förbi dem när det är 90 km/h.

Fruktansvärt korkad idé att slänga ut pengar på! FY FAN

Vad som däremot borde göras är att lägga kamerapengarna på vanliga poliskontroller. De är långt mer effektiva. Dessutom är man ju lite rädd för bengar...

mvh

fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
ska det inte vara en IR kamera? med IR blixt? så att man inte blir bländad? idiotiskt om de bländar ju... samma med sådana farthinder de testar nu, om man kör för snabbt flyger en decimeter järnbalk upp på vägen och slår till hjulupphängningen eller fronten... det är ju farligt med oväntade hinder, man vet ju aldrig hur en förare reagerar, alla är vi ju individer... vad gäller skåpen så klättrar jag upp bakom solskyddet och räcker finger. de kan mycket väl vara olycksnerdragande men även olyckshöjande pga den anledning HUNTED menar. men är man väl bekant med en sträcka så vet man var kameran sitter, tittar man noga så ser man det när man åker förbi, och det är sällan om än aldrig de flyttar den. iallafall på väg 112 i skåne.

*Har jag inte råd med en BMW åker jag hellre buss än att köra volvo*
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Stavros> Anledningen till att folk saktar ner UNDER hastighetsbegränsningen är VV's nya system med tillgodohastighet. Varje bilägare tilldelas ett konto, där startsumman är noll. Varje gång du passerar en kamera hållandes lägre än skyltad hastighet, får du differensen registrerad på ditt konto. 81 km/h på 90-väg ger således 9 poäng på kontot. När du sedan råkar köra för fort, dras kontosaldot av från den uppmätta hastigheten.

Nää, nu snackar jag skit. Men vissa verkar köra som om systemet fanns :)

Sex på alla fyra, roligast så!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Hangaround: Haha, smart system. Dagar då man känner för att köra lugnt kan man köra under hastigheten. Å när man har bråttom en annan dag så har man det tillgodo på "hastighetskontot". Fiffigt och finurligt!
fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
och VV kommer vara jätte glada till det systemet! nu kan ju även deras anställda köra för fort ibland! Citerar entek deras slogan " I vägen för din skull"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.