|
|
|
|---|---|
|
Jag har alltid hört att det var C Bangle som skapade Z3 Coupen men läser man Mick Walkers "BMW Z series the complete story" så var det en grupp på 5 ingenjörer i BMW's R&D team som tog fram modellen i källaren till utvecklingscentrat i Munchen utanför arbetstid. Han skriver "Of course, all this was still very much a secret; certainly senior BMW management knew nothing of the exercise, As one of the team was later to recall: "It was like building a car in days gone by". There was little or no use of modern information technology, which meant no full-size computerized sketches, no detailed drafting drawings, just a small team of like-minded individuals hand-crafting a new car in their own spare time, and almost totally outside BMW's normal highly controlled development process. Only when the wood and clay full-size mock-up was actually completed did the friends find the confidence to show their creation to BMW's product chief, Dr Wolfgang Reitzle" Jag måste säga att det här gänget lyckades förbaskat bra. /bln | |
|
Det där med källaren..... Jag hade för mig att det var Z3M som det var några som byggde om på sin fritid i en källare bara för skoj skull.... tyckte det kunde vara kul att trycka i M-motorn i den lille stackarn... (bra idé förresten!) men jag vet inte säkert... Happiness isn't around the corner... Happiness IS the corner. |
|
|
Stämmer, det var ett gäng glada ingenjörer som kokade ihop Coupé-modellen.. kul initiativ får man väl säga såhär i efterhand :) /eFx |
|
|
vad jag har hört är att mockupen stod i hörnet i det allmänna garaget vid anläggningen i München och flyttades av någon anledning så att den stod väl synlig och Reitzle fick syn på den när han skulle hem från jobbet och blev exalterad, dagen efter skickades första skisser till Bangle som godkände den för presentation för styrelsen (som godkänner alla modeller). Ingenjörerna fick endast en vecka på sig (mot brukligt flera månader) att förberedda presentationen för styrelsen och efter ett stormigt möte godkändes det att man bygger prototypen på villkor att så många av z3 element som möjligt ska utnyttjas. Det fick bli M technik som stod för projektet. För visst var det så att M Coupen kom före Z Coupen? Och visst vore det kul att få veta namn på dessa 5 eminenta individer som skapade den mest älskade/hatade modellen i BMWs historia? Nån som kan gräva up det? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.