AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.093

Vad är det som pyser under handskfacket

jimper
Jag har en 525 tds -93. Idag hämtade jag hem den från en reperation och hörde ett pysande (vinande) ljud som kom från en sak som sitter under handskfacket. jag kröp ner på golvet för att se var det kom ifrån och fick se en sak som jag nu undrar vad det är. den pyser bara när motorn är igång.
Någon som vet och kan ge svar på hur jag får den att sluta eftersom jag misstänker att den borde vara tyst och stängd.

Lag fick samma problem idag, vad är det för mojäng och vad händer om jag pluggar slangen??

Mvh Ola
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Det är en elektrisk temperatursensor för värmeanläggningen, en på vä sida och en på hö sida. Fungerar som referens för temperaturen i kupén, nr 3 enligt Länk.

Själva referenstemperaturen sugs in i sensorn med hjälp av vacuum från insuget, därav pysandet när motorn är igång. Av ngn anledning har jag märkt att pysandet tilltar med åren, går dock att plugga med vanlig skruv, har gjort det på min E34 och märker inte att värmeanläggningen fungerar sämre för det.

/Z-motor.
Tjenare!

Tackar sä jättemycket för snabbt svar, ska plugga den nu på direkten, vänstersida fungerar ju fortfarande så det ska nog inte vara så jättefarligt...

Mvh Ola
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Eftersom det sugs in luft, kan det inte tänkas komma in smuts som gradvis proppar igen röret och att det därför börjar pysa när luftflödet hindras? Rengöring, blåsa rent kanske kan hjälpa?

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Läsvärt:
Länk
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.