AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.344

Har någon hört talas om lyftar rengöring?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag fick idag höra att det finns medel som man kan tillsätta i oljan som tvättar rent hydrauliska ventillyftare... detta skulle vara bra för motorer som börjat ticka för att man slarvat med oljebyten och lyftarna därför blivit ingentäpta...

finns ett sådant medel? funkar det?

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre!
japp det finns, omega har sånt, kör först med "907 MOTOR SKÖLJMEDEL" sedan kör du med "909 MOTOROLJE-FÖRSTÄRKARE" för att all olja inte ska hitta ut genom ventiltätningar osv efter rengöringen Länk

"Även en 316 kan man ha skoj med vintertid"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns även andra tillverkare av motsvarande produkter. (t ex Wynn)

Dock anser jag att man i det längsta skall undvika olika eftermarknadstillsatser, eftersom man aldrig vet riktigt hur oljans egenskaper påverkas i övrigt.

Börja med att byta till en högkvalitativ olja med bra rengörande egenskaper, det brukar tvätta rent lyftarna efter ett litet tag.
Om inte det hjälper kan man överväga speciella rengöringsmedel.

Bäst är givetvis att förebygga sådana problem genom att alltid använda bra olja och göra tillräckligt täta oljebyten...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jo jag vet att man ska använda bra oljor... själv kör jag med Valvoline i bilen... även om jag inte varvar den så hårt....

men jag har märkt att bilens motorljud förändrades ngt..... ventilspelet blev mkt tystare.... men det e inte helt tyst.... funderar på att hälla i lite omega...

jag har inte riktigt förstått hur man ska göra?

Hur långt ska man köra med 907 innan man häller i 909?

vad exakt gör 909? vad händer om man inte häller i det?

907 häller du i driftsvarm motor, sen kör du den bara på förhöjd tomgång i 10 min, sen byter du oljan.
ormen
min förra 318 med M40 tickade "normalt", alltså ej hörbart om man stängde huven. Jag körde Omegas rengöring + tillsats, hände inte ett piss, varken sämre el. bättre... så, där håller jag med Johan, en bra olja är nyckel till hållbarhet. Men testa du, det kanske gör nån nytta.
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Länk

MVH Göran dieselmeken Lindgren
mugge: om du inte häller i 909 kommer bilen att dra olja som aldrig förr, den förstärker oljefilmen så att det tätar åt litegrann osv...

"Även en 316 kan man ha skoj med vintertid"
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
oki! Tack för hjälpen!

jörgen_81
Hörde av en bmw mekaniker att medlet som rengörde lyftarna ska man bara hälla i o sen köra utna o byta oljan

J_81
Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Kolla länken här: Länk
no offence jörgen men den meken måste ha varit full då han sa det! ;)
"tvättmedlet" tvättar bort alla oljeytor och beläggningar=TOKHÖG friktion=STOR risk för haverier om man kör på den längre än 15 minuter

_
Missa INTE BMW CS Norrträff den 5 juni Länk
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
finns något som heter "Bilstein motordialys" jag har inte provat det själv, men läst lite om det. Det hela går ut på att skölja ur motorn med en tunnflytande olja som pumpas runt i motorn under tryck och som är kopplad till ett filter som tar partiklar mindre än det normala, därefter urblåsning med luft. Till slut fyller du på ny olja. Ska visst kosta runt tusenlappen.

Konceptet är likartat det man gör på sjukhusen med patienter vars njurar lagt av....

Jag ska i vart fall köra detta när det är dax för oljebyte i höst då man på detta vis inte bara löser upp skiten och sedan låter den vara kvar i motorn.

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Jag provade Omegas motorrengöring i syrrans volvo v70 och efter det så gick motorn tystare.
jörgen_81
Wynns har en vätaska kolla länken fungerar bra har kört d i min
8a
Länk

J_81
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
När jag startade den här tråden så tickade min motor väldigt lite... man kunde höra ventilerna om man stod vid huven men inte annars.... jag hällde i Wynns Valve Treatment eller vad det hette.. nu smattrar det så mkt från ventilerna att det nästan är pinsamt att köra bilen....

Så häll inget sådant skit i era motorer....

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Som sagt var: beakta vad Johan B skriver, använd endast högkvalitativ olja, serva regelbundet och undvik s.k mirakelkurer. BMW själva avråder i TIS (Technical Information System) från dylika experiment med allehanda tillsatser.

mvh

MW-Guru
go
39
gooze1
325i -92
Eller:

907 MOTOR SKÖLJMEDEL

Tystar ”tickande” lyftare, sänker oljeförbrukning

Rengör motorn (ventillyftare, kolvringar etc) invändigt fr slam, glykol, koks. Bättre smörjning och längre livslängd på ny olja.

Bensin-, Dieselmotorer, Kompressorer etc
Blandning 1:15 (3005 ml till 4,5 liter)

Rengör motorer invändigt, ...på bara 10 minuter !!
go
39
gooze1
325i -92
om man vågar.. =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.