AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
858

klonkandet i framvagnen på e34

se
9
sebbeart
530d Xdrive
hej...
Jag undrar....va fan är det som klonkar i framvagnen på min 525:a???jag har precis besiktigat den u.a. fast det var nåt som hördes innan besiktningen fast mindre näer jag hade 17" s-däck.Nu ..med 15" är det katastrofalt.... när man bromsar försiktigt så vibrerar det också och så såg jag också att fram hjulet rör på sig i sidled näe man krypkör och bromsar i typ 5 km/h...
vet du vad det kan vara????

sebbeart
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Troligtvis lagringarna i "casterstagen"!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

se
9
sebbeart
530d Xdrive
...och vilken är det...där ar ju några....

sebbeart
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Den av länkarmslagringarna som sitter längst bak. Den länkarmen som ligger snett bakåt sett i bilens färdriktning är fäst i karossen med en ganska stor gummilagring, den är det!

Jeppe

Nja, som det var på min och som jag hört av BMW mekaniker så brukar det vara leden på casterstaget (bakre länkarmen) som är slut när det klonkar.

____
Reach the door with a breath and a scream.
JoKar
Jag har varit med om samma sak och håller med ovanstående.

Du kan testa detta genom att hissa upp bilen, så att hjulet på den sidan det "klonkar" hänger fritt. Ta tag i hjulet och ryck fram o tillbaka, samtidigt som du ber någon med ficklampa kolla leder och bussningar på insidan.

Hela bakre länkarmen kostar c:a 1400 på BMW och nästan hälften på MECA och Mekonomen.

Jonas
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
JoKar: Att få fram ett glapp i spindelleden på casterstaget på det viset du beskriver är i det närmsta omöjligt...

Jeppe

JoKar
ok, min led var fruktansvärt sliten så det glappade duktigt, men det är värt ett försök, jag hittade mitt glapp så.

Jonas
Vanligt problem... har haft så på alla tre mina E34:ror

Vem behöver stress-fläkt när man kör BMW V8????
se
9
sebbeart
530d Xdrive
tja guys ....bara undrar om vi pratar samma grej....det är framvagnen som klonkar....

sebbeart
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jodå, alla pratar om framvagnen. Som Jesperado säger, så finns det en Casterstagsbussning som brukar ge med sig. Symptomen på att denna är sliten är just att det vibrerar när man bromsar i höga hastigheter (förutsatt att bromsarna är OK.) Denna bussning är väldigt viktig för väghållningen. Men, för att kontrollera den med bilen på lyft. Ta en kofot eller dylikt och bänd/tryck åt olika håll på den sidan som är mot karossen. Det ska vara ett litet spel där, men det ska inte glappa/klonka när du känner på den. Och, när du byter så sätt in en kraftigare bussning än std. Det förbättrar väghållningen. Ser att du har en 525i, sätt då t.ex. in en bussning från en 535i eller 540i. De passar.
se
9
sebbeart
530d Xdrive
ok...det ända jag är förbannad på att vi rykte bilen som satan och inget kom fram på besiktningen....men ja g tar upp bilen imorgon och kollar detta....för att förmodligen går annat åt h...vete om man inte fixar det....
jag tackar alla för inägg...eventuellt skriver jag mer om det sen..
ha det bra sebbeart

sebbeart
ba
9
barnvagnsräser
540 IA Touring 95
Tror att jag har något liknande på min bil, eller?

Symtom: vid inbromsning til nästan 0kmh och sen släpper bromsen så klonkar det till, låter som det är fram på förarsidan.
Även vid körning på skrovligt smågropigt ynderlag så känns det som om något är löst i framvagnen.

Barnvagnsräser...
Yep, det är mycket möjligt. Prova att söka på forumet om casterstag, pendelstag så har du att läsa hur mycket som helst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.