AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.180

Hjälp min färddator funkar ej

Pe
26
Per-Arne
525ix touring -93
har problem med min färddator den funkar inte alls och alla säkringar är hela, nån som vet vad detta beror på, har försökt att lysa på displayen med ficklampa för att se om det syns nåt men jag kan inte se nåt, undrar om det kan vara själva färddatorn som är sönder, kan den slå ut båda färdatorerna då?
Tacksam för svar

Pelle
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Får du inga varningar alls i checkkontrollen (den under hastighetsmätaren) om du rycker ur en lampa eller kör med dragen handbroms? Vad händer om du trycker på checkkontrollknappen (deh högra)?

Har du kollat säkringarna?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Pe
26
Per-Arne
525ix touring -93
den lilla färddator funkar som den ska, jag har kollat alla säkringar och kan inte hitta några som är trasiga, var precis ute och försökte trycka på checkkontrollknappen och inget händer (du menar den som man kan kolla alla siffror och det på? den som sitter under tempmätaren?)

Pelle
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ok, då är det checkkontrollen som inte funkar, inte färddatorn.
Hur länge har du haft felet? Har du fler som kan hänga ihop med detta?

Får du några pling om du fejkar fel (drar ut en lampa etc)?

Erik

___
Pe
26
Per-Arne
525ix touring -93
jag får besked att det e lite spolarvätska i

Pelle
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Så vad är det som inte fungerar?

För att reda ut begreppen: Färdatorn sitter vid stereon, Checkkontrollen sitter under instrumenteringen.

Sedan finns det flera varianter av färddator: Lilla och stora. Dessutom har vissa bilar en analog klocka istället för färddator.

Erik

___
Pe
26
Per-Arne
525ix touring -93
det är färddatorn som inte funkar, jag har stora färddatorn, och den ska ju visa på både checkkontrollen och på displayen vid stereon

Pelle
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Den visar bara i instrumentet om du väljer medelande genom att trycka in blinkersspaken.
Lars
mape
Min tvärslocknade för 2 dagar sedan. Bytte alla lampor (3st) och nu funkar den fint igen.

Kolla om dina lampor är hela..

6 cylindrar 12 ventiler och en jävla masso go!
Eller när något är fel samt om du har memo aktiverad på OBC.n, då kommer klockan upp i disp.
För mer info om stora färddatorn se min sidan nedan.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Pe
26
Per-Arne
525ix touring -93
med tanke på att jag har dubbla färddatorer kan det väl knappast vara lamperna (kollade som sagt med ficklampan mot displayen ändå och ingenting syns),och checkkontrollen funkar, (piper ibland om nivåregleraren och att det är slut på spolarvätska).Eller slutar den och fungera även på checkkontrollen om lamperna ryker på färdatoren?

Pelle
Pe
26
Per-Arne
525ix touring -93
glömde säga att det lyser som det ska på knapparna men inte nåt i displyen

Pelle
Pe
26
Per-Arne
525ix touring -93
glömde säga att det lyser som det ska på knapparna men inte nåt i displyen

Pelle
Dubbla färddatorer?????
Att det lyser på knapparna och inte i displayen KAN bero på att två av dina tre lampor i datorn är sönder.
Två är till displayen och en är till knapparna.

Pe
26
Per-Arne
525ix touring -93
Varför funkar inte färdatorn på checkkontrollen om det bara är lamperna som gått till färddatorn då?

Pelle
Per-Arne:
Nu måste vi reda ut detta en gång för alla...
Detta är färddatorn OBC ---> Länk
Och detta är CeckControlen CC ---> Länk (Fältet där det står A-Temp +1,5)
Vad är det som inte funkar på din?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Är det alltså siffrorna på displayen till färddatorn Länk som inte fungerar?

Vad händer om du trycker blinkerspaken innåt, får du upp någon text i checkkontrollen Länk då? För varje tryck på blinkersspaken ska det komma upp ny information.

Det är inte meningen att information från färddatorn ska visas i checkkontrollen då man trycker på färddatorns knappar, den informationen visas bara i färddatorns fönster.

Erik

___
Pe
26
Per-Arne
525ix touring -93
checkkontrollen funkar som den ska,men informationen från färddatorn ska väl ochså kunna visas där? har då för mig att det gjorde det. fältet du snackar om Micke är information från färddatorn eller?varjefall har jag tatt ut färddatorn nu och ska prova med en annan som jag vet fungerar

Pelle
Pe
26
Per-Arne
525ix touring -93
Povade byta ut färddatorn men det hjälper inte. är det nån som vet om det sitter en säkring under sätet till färddatorn? isådanafall vilken är det? eller finns det nåt relä som är kopplat till färddatorn?

Pelle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.