AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
764

Köp av en 330Ci, behöver tips!

bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Skall gå och kolla på den 330Ci hos en bilhandlare, har sökt på forumet men hittar spridda blandade meningar. Undrar vad det äör jag skall kolla extra noga på som kan kosta mig om ordentligt om det skulle gå sönder? Bromsar, länkarmar, spindelleder, hur märker jag av att de inte funkar som de ska? Ojämn tomgång, vad beror det oftast på?

uppskattar all tips!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Länkarmar, bussningar, se till att standardfel typ länkarmar och termostat/kylfläkt är bytta på garantin.

Att det finns en gedigen historia och dokumentation förstås utan krockar och liknande. I övrigt finns få fel som är både dyra och vanliga, men det är viktigt att försöka bilda sig en uppfattning om hur bilen är körd och skött. Även kvalitetsbilar far illa av misshandel.

Tokiga länkarmar yttrar sig i klonkande ljud och slingrig gång.

Akta dig för att hamna i 330-träsket. Svenska fartgränser är en av modellens få nackdelar...

Lycka till!

My Bimmer is my mistress
I princip alla dyra fel som kan uppstå på en 330 täcks av garanti/goodwill. Du har 2 års nybils garanti vilket täcker allt.
Om bilen är äldre än så täcks typ länkarmar osv av goodwill.
Köper du svensksålt av aukt återförsäljare så brukar de inte vara något problem när fel uppstår såvida de inte är en riktig långmilare.
Sen täcker din försäkring normalt motorn upp till 10 000 mil.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Har du någon länk till objektet?

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Bilen är en -01 och då är garantin ute, men är det verkligen säkert att länkarmar har goodwill, att dom byter ut dom kostnadsfritt??
to
268
tooon
325ix -07
När jag frågade BMW i Solna så var det 8000 mil och 5 år som var maxgräns för att få länkarmarna utbytta på e46 (d v s delvis förlängd garanti).
MEN då fick du endast materialet - jobbet fick man pröjsa för själv.
Jag har inte känt av något glapp i mina länkarmar på 323an än så länge, kan ju alltid hoppas att det händer inom ovanstående gränser ;)

/ Peter

Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Köpte min 323ci-00 i jan. Det visade sig att det var fel på termostaten. Kostade 1800 att laga hos märkesverkstad så det är inte himla värden. Det jag verderar högt är helhetsintryck av både bil o tidigare ägare.

Johannes - Borås
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Kan taklucka strula till? Händer det att dom släpper in fukts o smuts?

När det gäller importerade bilar, vad har de för språk i färddatorn, stereon, navigatorn m.m.? är det nånting man kan byta språk på?
jag fick iaf INTE arbetet betalt på länkarmarna. Även fast jag stod på mig och ringde till huvudkontoret och tjatade.
Bilen hade gått 6300 när de upptäcktes vara slitna. Då var också k-stagen glappa. De fick jag betala själv. 900 kr var dock inte så dyrt.
Jag tror att folk är lite överdrivet misstänksamma mot de nyare e46orna. De har ju inte hunnit gå så långt än och verkar det varit reko svenska privatpersoner som ägt bilen så är det lugnt anser jag.
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
bmw_patricia:
Jag är tveksam till att takluckan kan ställa till något problem. Jag har dubbel taklucka på min touring, och den har inte vålla mig några problem med läckage eller kärvande mekanism eller nåt.

Språket i färddatorn är säkerligen tyska på en tyskimport, men skall gå att ställa till engelska. Dock tror jag att det behövs ett verkstadsbesök i stil med Länk

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.