AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.077

Klimator problem.

Visa användare
48
buggi
325TDS Touring -96
Har ett problm med styrdatorn..
Den slår av och på sig lite titt som tätt..
5000:- för en ny kollade jag upp..
Antagligen är det något motstånd eller liknande som är slut. En som kan dessa saker kan säkerligen fixa detta..

Har försökt letat på nätet och köpa från tyskland eller liknande så man får bra pris på en ny. Men min tyska är inte den bästa och det är en djungel!!

Någon som har ett bra tips eller vet en sida?!
st
351
stoffe69
328ci -00
www.bildelsbasen.se
dw
119
dwedin
318i Touring -00
De symptom du beskriver låter som ett av de vanligast felen som kan inträffa på klimakontroll enheten.
På klimastyrenheten har du en ganska stor scart liknande oftast blå kontakt som sitter lödad direkt på själva kretskortet, denna brukar börja glappa och då bryts strömmen till o från lite osporadiskt till klimaenheten.

Ibland kan det gå att löda om kontakten på kretskortet(görs på egen risk).
Annars är alternativet att inhandla en ny klima enhet på BMW, kostar ca. 2500 + montering. Alternativt så kan du "damsuga" bildelsbasen som ovan skribent skrev.

Lycka till!
Visa användare
48
buggi
325TDS Touring -96
Ja, man kan som sagt slå på den lite smällar så börjar den fungera igen.. :D

Dina uppgifter om priset 2500:- vad är det baserat på?
Fick prisförslag på 4999:- med installation och påfyllning..
Men installationen är dock inte så svår att utföra...

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Enheten kostar ca 2500:- som utbytesenhet.

Har haft samma problem själv och det funkade att bara löda om den blå kondensatorn (liten blå fyrkantig pryl brevid kontakten) som nämns ovan.

Arbetet med att byta enhet går på 2 minuter. Man sticker in en ganska flat mejsel vid sidan om panelen och bänder ut den lite försiktigt.

Finns en del om detta på forumet.

Lycka till!
Visa användare
48
buggi
325TDS Touring -96
Bara att ta kontakt med min lilla elektriker så han får prova det till och börja med... :D
Gl
16
Glenn K
520d Touring -10
Om den glappar har du inget att förlora.....för er som söker på forumet ger jag föjande tips....igen!

fixade detta enkelt genom att löda om kondensatorerna på kortet, det tog 2 minuter....

Det var mycket enkelt, skandal att man måst köpa nytt för ett så enkelt fel.

------------------

-Tryck ut klima enheten & koppala bort sladdarna (ta ur färdatorn, stick in handen och pressa ut klimaenheten bakifrån)

-Ta isär enheten (6 skruv)

- Plocka ur kortet (man får bänna i sidorna lite)

På mitt kort satt det 3 kondensatorer (ser ut som små burkar på två ben), skrapa bort fuktskyddet på dessa 6 lödningar, och löda om dem med nytt lödtenn, sen är det bara att smacka ihop igen....Klart!

Fixade detta på min 328 -96, fungerar perfekt sen dess,
löste sig tack vare ett tips här på forumet (tack)

//Glenn
Wr
34
Wrekk
330iM -01
Att det skulle vara glapp i din "scart" kontakt till kliman är föga troligt. Däremot är det nog troligare att du har samma problem som jag haft på BÅDA mina E36:or. Jag bytte ut Tantalkondensatorn på kretskortet. satte dit en elektrolyt istället. Fungerar som om den vore ny! :)

Tantalen är plaserad framför den stora blå-"scart" kontakten.
Ochär en blå liten rektangulär kondensator. som skall vara
på 47microFarad och minst 35V. Jag satte dit en med 50V.

kostnaden var väl en 7-10kr för kondensatorn. :)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
wrekk, kollade du om kondensatorn verkligen pajat?

(ok 10:- är inte många pengar men det vore ändå intressant att veta)

Hört om flera (inklusive mig själv) som bara lött om den gamla kondingen med gott resultat.

Ska i dagarna löda om en kompis klimaenhet, återkommer med resultatet.
Wr
34
Wrekk
330iM -01
Testade om det var frågan om en kallödning först. Men det är inte så troligt, tanke på att den fungerat under så långtid innan.
och hela kretskortet täckt med rö-lack.

Kondingen är troligtvis där för att ge kliman en konstant spänning, och livslängden på tantylkondingar är inte så där
jätte länge eller visade sig.. pratade med ELFA.se.

Nu skall det juh medges här oxå att jag inte är någon gud på,
elektronik. Jobbade en tid på EMW och gick löd och microstriputbildningar. Så jag vet hur man sköter den biten :)
Visa användare
94
Sindre Østhagen
E39 520i -96
Jeg blir bare mer og mer imponert og gledelig overrasket over dette forumets evne til å gi svar!

Nå gjorde jeg et enkelt søk på et problem jeg har på bilen, og vips så var svaret der, rett ut på skjermen. Tok meg ca 30 sekunder å finne.

Nå skal jeg hjem og se hva som kan gjøres...

Takk for hjelp til dere som har delt av deres erfaringer og kunnskaper!

MVH SindreØ
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Sindre, roligt att höra, hoppas du lyckas laga den!

Reparerade faktiskt en e36 klimaenhet nu i eftermiddags åt en kille som jag kom i kontakt med via forumet!
Ma
11
Malf
328i Coupe -98 (E36)
Lödde om min igår efter beskrivningen här på forumet (köpte ingen ny kondensator utan lödde om den gamla)... fungerar perfekt än så länge (knappt 24 timmar sedan iofs..) ;O)
Am
78
Amirooo
BMW -97 328i
Hade samma problem med min 328.....lödde om kontakterna och det fungerade perfekt i 6 månader. Tog även bilder om det är ngn som vill ha.

Men sen efter 6 månader strulade den igen och försökte samma runda igen men det gick inte så bra. Köpte en ny från bmw 1790 kr för enheten fick jag den och det tog mig ca 2 minuter att byta. BMW ville ha 3000 jämt för installation......
Pe
37
Pege
BMW 325iAT -04
Kan meddela att jag efter problem med min acc kontaktade BjörnB som jag hittade här på forumet och han fixade min klimatorpanel förra veckan och nu går den perfekt! Skickade den på posten och fick den tillbaka en vecka senare! kostade en bråkdel av vad BMW skulle ha! :-) Rekommenderas! Tack Björn!!
Visa användare
94
Sindre Østhagen
E39 520i -96
Nappa ut kontrollenheten, lodda over alle mulige feil-loddinger og gjorde rent rundt sensorer og vifte. Smokka enheten inn igjen og så var den fiksa!

Flotte greier! Tusen takk til dette forumet og de som bidrar med tips!!

Håper alle nå kan få en god klima-sommer ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.