|
|
|
|---|---|
Ronny Simonsen |
En kompis av meg har vært plaget med olje i kjølevesken og kjøleveske i oljen. Han fikk byttet topp-pakningen, men det har ikke fungert. Nå er det samme på nytt! Gikk så lei av problemene og bestillte en ny komplett overhalt topp fra OS Bildeler i Stavanger. Så til spørsmålet; Hvordan i alle verden skal vi klare å lufte kjølesystemet? Sist gang brukte vi 4timer for å få sirkulasjonen igang og varme i varmeapparatet. Det er vist er kjempeproblem med å få luftet disse motorene! Noen kjempe-tips? -- mvh Ronny Simonsen Narvik - Norway BMW 525i 24v 1990mod. |
|
jag har luftat min e30 (M20) flera gånger, aldrig några problem! trots att alla säger att man skall ställa bilen i lutning och hålla på i evigheter :) så här gör jag... 1. skruva av luftningsskruven på termostathuset 2. fyll genom expansionskärlet tills det börjar rinna vatten ur luftningshålet...fortsätt hälla så att det rinner vatten genom lufthålet i några minuter så att man får bort lite luft! kläm gärna på slangarna mellan kylaren och blocket under tiden också! 3. starta motorn och låt den gå, håll koll på tempmätaren och fortsätt att fylla vatten i expansionskärlet! när termostaten öppnar och cirkulationen kommer igång så varva motorn litegrann så att vattnet pumpas runt fortare och luften kommer ut! kolla sen att tempen lägger sig i mitten och inte rör sig! när den inte rör sig så fortsätt att hälla på vatten i expansionskärlet samtidigt som du skruvar på skruven på termostathuset, detta för att det inte skall komma in luft i systemet! dom första dygnen efter luftningen så kommer troligen expansionskärlet att nästintill tömmas på vatten, detta är normalt då det är luftfickor som försvinner ur systemet! håll koll på nivån och fyll efter behov! såhär har jag gjort varje gång och det funkar klockrent varenda gång och tar inte mer än högst 30 minuter! MVH Johan K |
|
|
glömde en sak, vissa säger att man skall ha värmereglagen ställda på värme så att ventilerna till värmepaketet öppnar, detta har jag heller aldrig brytt mig om :) MVH Johan K |
|
|
Lufta via termostatets skruv, det hjälpte för mig. Bmwfreaken: Det är skillnad på e34 och e30 eftersom alla har problem med e34.. Eller så av en ren slump så gör alla med e34 fel :) Men det tror jag inte. |
|
|
Öppna termostathus-skruven, sen fyller du på vatten tills det blir fullt, starta motorn och låt den gå lite varm, sätt munnen över påfyllningshålet och blås allt vad du orkar, fyll på med mer vatten när det skjunker och blås mer tills det rinner ur termostathuset. Dra åt den skruven och öppna luftskruven på kylaren, fortsätt blåsa till vatten kommer ur den, dra åt och kör en sväng. Kolla nivån, men du ska ha fått i allt vatten då. Kom ihåg att ha värme på fullt och håll koll på temp-mätaren och att det kommer varmluft när tempen börjar gå upp. |
|
|
Kan säga att jag fick hålla på i tre timmar för att lufta min 520 -89... Kläm lite på slangarna till kylet också.. En kan ju lämpligen sitta i bilen och hålla koll på tempen medans den andre fyller på... Det är lite pill att lufta de där motorerna |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.