AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
796

Nu har jag fixat spacer!

Nu har jag ordnat spacerplattor till min M ROADSTER så nu ska mina 19" EVO MM på bilen så fort solen visar sig.

Vet inte riktigt hur tjocka jag ska ha dem bara, har fått för mig att ha 35mm på varje sida bak. Har ET 44 på 19"

Kan detta medföra några problem?

"GLAD"

19" :-)

VD med R&D

"M ROADSTER"
Du får belastar lagren mera, men om du inte vrålpiskar bilen på bana varje helg så får du nog inga problem. Glöm bara inte att stoppa dit längre hjulbltar. Vi vill INTE läsa om en M Roadster i diket på grund av tappade hjul.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Nej då, det är lugnt!
Ska åka till däckfirma och ordna 8cm långa bultar ;)

Kommer se riktigt fläskigt ut , förhoppningsvis!

19" :-)

VD med R&D

"M ROADSTER"
BoZton Grodan
Tjenna Fredrik

Om du inte ökar spårvidden så tror jag inte heller att det kommer att påverka dina lager nämnvärt.

Om man däremot förändrar spårvidden kommer din bil bete sig avsevärt annerlunda och särskilt i kombination med annan typ av däck mm.

Mvh
David
är inte det spacers av den typen med egna bultar?

Boston: det är ju det han gör: han har 44ET mot original 42 och så sätter han på 35mm spacers på varje sida. där är spårvidden ökad med 66mm. Problemen när man ökar spårvidden bara på en axel är att påfrestningarna på lager ökar markant. Det är oxå svårt att få in rätt 4-hjuls inställning. När det gäller Z3 så är nog grundkonstruktionen sådan att den tillåter en viss avvikelse i och med att till och med olika original hjul/fälg kombinationer har olika spårvidd. Dessutom kolla bara på vinter/sommar hjul jämförelsen. Där är ju skillnad på spårvidd och även skillnad på förhållandet mellan fram och bakaxel.
Yatooil: rent teoretiskt borde du klara dig hyfsat...men 35mm är ju MYCKET! tänk oxå på att dina 19" hjul är mycket tyngre än original, med fel fyrhjulsinställning ökar du ytterligare på påfrestningen på lagren och bussningar.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

BoZton Grodan
Z3c 4 ever

Oki jag noterade inte "ET förändringen"

Spacers på 30mm är mkt.
Jag har själv styling 32-fälgen i 18" på min & spacers på 19 eller 22mm, minns inte riktigt men tror inte att det påverkat min spårvidd mkt då styling 32 bygger väldigt lite utåt och mkt innåt.

Ska faktiskt ta & mäta upp det när det är dax att plock ut han ut vinterdvalan.

// David
Ir
197
Ironman
V70
kollar på M3 V8 eller M5 V10
4 ever, klokt inlägg det där med vikten på hjulen. Det är viktigt att förstå att inte bara bilens totalvikt ökar, utan mer att gyroeffekten ökar markant med mer svängmassa längre ut från hjulaxeln, vilket även det sliter mer på lager och styrsystem.

/ Mattias
jo det blir nog bra har 50 mm på min rc e30
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.