|
|
|
|---|---|
| Hade lite bråttom för att hinna med flyget efter en kö samt en felkörning på väg till flygplatsen i Zürich från Bern hållet. Färdades i en hyrbil som stod på mig samt körde själv. Nu en månad senare börjar fortkörningsböterna att droppa in i brevlådan från Avis. Verkar som att ett antal kameror var aktiva under min resa upp mot Zürich utan att jag såg en enda blixt :( Avis debiterar mig "bara" för en sk. upplysningsavgift (25 Cf)pga. att de enligt lag är skyldiga att uppge hyrestagaren, men två kopior på hastighets böter a 120 Cf (ca 720:-) är hittills bifogade. Inbetalningskorten uppmanar mig på tyska att betala inom 30 dagar. Vad gäller ? Är jag tvungen att betala eller kan lagens långa inte nå mig här i Sverige ? Schweiz är ju än så länge inte med i EU. | |
|
det där lät ju skitjobbigt! Lycka till! /Anders |
|
|
De kan ju inte kräva att du skall förstå tyska. Bara att avvakta och se vad som händer, ifall de kommer och gnäller (på engelska eller svenska) så är det bara att se oförstående ut och säga att du fått breven men inte förstått vad de var. /Christofer |
|
|
Det är tillräckligt svårt att driva in skulder inom EU, länder som inte ens är med torde inte ha någon större chans... Mvh Elvis |
|
| Personligen skulle jag avvakta och se vad som händer. Har dock ingen kunskap i det juridiska i det här fallet så se det inte som någon uppmaning från min sida... | |
|
Ajajajaa, trist. Hoppas bara att det inte kommer att gå till så att Avis i slutändan debiterar ditt Visa på motsvarande bötesbelopp som du är skyldig farbror blå i Schweiz. Detta under scenariot att du vägrar att självmant reglera böterna. /D |
|
| Varför skulle Avis göra detta? De är väl ingen polismyndighet eller inkassoföretag? Nej, jag tror som mågna andra här, att om du inte betalar så kommer inte mycket att hända. (men bara tror som sagt) | |
| Nej Avis är inget inkassoföretag men dom kommer utan tvekan att lämna ärendet till ett sådant..och det kommer att bli svårt att hyra en bil igen om skulden ligger kvar | |
|
En först åtgärd kan ju vara att spärra ditt kreditkort, så kan de i alla fall inte Avis debitera dig något den vägen. Jag tror iofs inte att de skulle göra det, det är inte deras skyldighet att betala böterna. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Erik: det beror väl på Schweiz kan ju ha så att bilägaren är skyldig att betala oavsett vem som kört .. | |
|
gto80: Det är möjligt, jag spekulerar. Om det är det bilägarens ansvar så TROR jag att Avis hade upplyst PJ om att de kommer att kräva pengarna av honom om han inte betalar, men det är ren spekulation. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
gto80, du skriver att Avis utan tvekan kommer att lämna ärendet till ett inkassoföretag, men varför skulle de det? Kravet ligger väl inte på dem, så de har väl ingen möjlighet att lämna det vidare? Dessutom så skriver PJ att Avis endast har skyldighet att lämna upplysningar om vem som hyrt bilen. |
|
| Jo om det skulle vara så att det är bilägaren som är betalningsansvarig ..så lär nog inte Avis ge upp i första taget | |
|
Avis kan inte bara dra "skulden" från ditt visa kort. Dom måste meddela först. Det är för dyrt och omständigt att försöka få någon som bor utomlands att betala. Men jag kan tänka mig att skulden ligger kvar på dig i minst 12mån och nästa gång du skulle bli stannad av polisen där nere så kommer den obetalda boten upp tillsammans med ditt namn. Observera att detta är inget jag vet, utan bara en spekulation då jag läste om något sådant nångång! Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Jag har fått p-böter i Wien, Cannes och London. Inte ett SKIT händer! Det är bara att ignorera! Bollen är som sagt hos bengen i Schweiz. Inte heller kan hyrbilsföretaget lämna ut personuppgifter till polisen. Det måste ju strida mot nån lag... |
|
| Böterna var på min egna svenskregistrerade bil bör sägas. | |
|
Tack för era synpunkter i frågan. Jag avaktar och ser vad som händer. Vad gäller att Avis retroaktivt kan debitera mig, så gjorde de just så när det gäller den adm. avgiften på 25Cf den 6/2-04. Den bara dök upp på min månadsfaktura från MC som kom i går. Det samma gäller brevet från Avis som också kom i går. Klart att man skall stå för vad man gjort. Men det käns lite "så där" att sätta in pengar på ett utländskt konto för att en kamera i någon buske i sydeuropa har registrerat 12km/h i fortkörning (fick 6km/h i rabatt;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.