AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.197

Elektrisk vattenpump

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Läste nyss på TsMotors hemmsida att dom sålde elektriska vattenpumpar. Vanliga stjäl kraft från motorn och en elektrisk skulle kunna ge 20 hp...

Vad säger ni om detta?
Jag tycker det låter otroligt med upp till 20 hp.
in
438
inkognito
E34 535-92
båg och inget annat

/Stefan K
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
20hk låter lite överskattat, skulle mer tro på runt 5hk

---
Min E30: Länk

/Chrille
in
438
inkognito
E34 535-92
inte ens 5 hk skulle jag tippa. klart dem skriver 20 hk på hemsidan för att folk ska köpa.

/Stefan K
Viktigt att tänka på när man kommer in på detta är att man kan INTE köra med en vattenpump som pumpar i en konstant hastighet om motorn skall vara ens möjlig att köra på gatan.
Skall man ha en fungerande pump så blir den rätt dyr, en par tusen och uppåt och då känns det som om man kan göra en hel del annat för att tjäna högst någon enstaka hästkraft, som det handlar om.

Jag skulle råda till att när man gjort allt annat som överhuvud taget går att göra med motorn så kan man börja titta på denna typ av pryttel.
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Här är en liknanade diskussion om elektriska kylfläktar Länk
Men kylfläkten är en helt annan femma. Enklare att styra och mer att tjäna både vad gäller elförbrukning, utrymme och effekt per ingrepp.
Elfläkt är ett bra modd i mina ögon.
PETER.O
Varför skulle det vara någon nackdel med en vattenpump
som pumpar med konstant hastighet? Polarn hade det
på sin bil, det var ej några problem.

Peter
Det går inte att få den att hålla en lämplig konstant temperatur på motorn.
Vanligaste problemet är att pumpen inte pumpar tillräckligt för att kyla motorn vid hög belastning. Resultatet blir kokningar och till slut skador på motorn.

Rätt temperatur på motorn är ju inte helt oviktigt när det gäller att plocka effekt. Får varken vara för kall eller för varm.
Det går inte att få den att hålla en lämplig konstant temperatur på motorn.
Vanligaste problemet är att pumpen inte pumpar tillräckligt för att kyla motorn vid hög belastning. Resultatet blir kokningar och till slut skador på motorn.

Rätt temperatur på motorn är ju inte helt oviktigt när det gäller att plocka effekt. Får varken vara för kall eller för varm.
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Borde inte termostaten reglera tempraturen ändå?

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Om pumpen pumpar för lite så spelar det ingen roll hur mycket termostaten öppnar.
Sedan finns ju nackdelar med ifall pumpen pumpar för mycket också. Att den drar en jäkla massa ström är ett scenario. Att vattnet inte hinner kylas ner är ett annat.

PETER.O
Jag menar givetvis att man skall använda en pump
med tillräcklig kapacitet.

Peter
Jag skulle, med facit i hand, aldrig riskera att drabbas av problemen som detta kan medföra på en fin motor.
Har själv kört med konstantgående pump på min Camaro -71. Funkade kalas på strippen men till och från stan blev det en plåga.
Svarva en mindre remskiva till veven istället om det känns som att vattenpumpen tar för många hk ur motorn. Förutsatt att den inte blir för liten då naturligtvis. Dra ner på elförbrukningen också så går generatorn lättare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.