|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en irriterande vibration vid just 95-100 sen när jag kommer upp till 110 så försvinner det lika fort som det kom. Upptäckte att felet kom liksom smygande å blev värre, det uppstod efter en inspektion2 service. Frågade bmw verk, om dom upptäckt något vid servicen men icke. Har provat med både s&v däck & samma resultat. Har bilen avställd på vintern så det är väl bara att börja våren med att köra in den till bmw igen. lite tråkigt med tanke på att jag la ut 10 pix på servicen just innan jag ställde av bilen. Någon som har haft samma problem? Larry | |
D-diddy |
kanske har fått obalans i kardanaxeln? du säger iofs att det är i framvagnen, men kanske?? David "The unattainable is invariably attractive" |
|
Ska inte svära på att det är i f-vagnen men det känns i ratten ganska mkt å i stolen, så kanske det är som du säger. tack för svaret. Larry |
|
|
hade liknande problem med den 525 jag hade. men det var ett belastningsfel i däcken, hade antagligen fått tag i några måndagsexemplar till däck, åk till en däckverkstad och be dom kolla balans och att dom kör ett belastningsprov. |
|
|
Vad är "belastningsfel"? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Uppkommer vibrationerna just kring 90-100 km/h är det med största sannolikhet obalans i ett eller flera hjul. Glapp någonstans i fram eller bakvagnen kan dessutom låta vibrationerna fortplanta sig. En liten obalans kan alltså i kombination med t.ex. en glapp länkarmslagring eller spindelled ge rejäla vibrationer... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
OK tack för alla svar, återkommer när felet är hittat & fixat. Larry |
|
|
hade liknande fel, gjorde en hjul inställning sen försvann vibrationerna. |
|
| hade liknande problem.. men den var lite vinglig och skakade rätt rejält när man bromsade runt 100 km/h, bytte casterstagsbussningarna så försvann det och vart som en bil i väghållning igen =) | |
|
JEG HAVDE SAMME PROBLEM PÅ MIN 528 IA TOURING 00 DÆCKENE VER SNESLITNE PGE DÅRLIG HJULINSTILNING. FIK NYE DÆCK PÅ +3 GANGE HJULINSTILNING HOS DÆCKIA. HJALP INTE? HJULINSTILNING HOS EUROMASTER SOM BMW REKOMDEREDE DERFOR AT JEG HAR NIVEUREGULERING(LUFTFJEDERING). FØRSTE GANG PERFEKT. HUSK AT ALTID AT HAVE 4 ENS HJUL PÅ. PROBLEMER/VIBRATIONER KAN KOMME VED AT BYTTE BAG OG FREM. DETTE KAN IKKE REKOMDERES VED BREDE DÆCK. HUSK AT AFBALANCERE HVERT ÅR. LARSG LARSG |
|
|
jag har haft samma fel som du beskriver McLarry. Slängde på nya vinterdäck idag med original plåtfälgar och har inte ett uns vibbar kvar inte i nån hastighet. hade tidigare på 22/50-16 regummerade dyngdäck på alufälgar o hela bilen skaka så mycke så man trodde njurarna skulle gå sönder från 90-120 . Balansera däcken till o börja med. /Stefan K |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag har även för mig att det har gått ut ngt servicemeddelande om att om bakluckan är felaktigt injusterad kan man också få vibrationer i vissa hastigheter på Touringmodeller. Eller är missminner jag mig! Hasso? Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
| samma här vibrationer i 90-120 satte på sommar däcken+balanserade dom. vibrationer borta!!! | |
|
---> BorN_DeaD.. var sitter casterstagsbussningarna? har du nån bild kanske? MVH/Johan |
|
|
Vill oxå veta vilket detta staget är... Har ju samma problem... med mina vinterdäck och sommardäck... men om jag slänger på kompisens vinterdäck... då försvann problemet... var inne och gjorde en hjulinställning igår, och har bytt kompletta styrleder in/ut på båda sidor... desutom balansstaget eller vad det kallas.. mellan benet och krängningshämaren... Får väl testa balansera idag då... börjar plocka på lite pengar... Mvh Robert |
|
|
Jag ger mima pengar på Casterstagets bussning precis samma som jag hade förut.. byte bussningen + staget (lika bra tyckte jag) och nu har jag 750i bussnig och Huva vilken respons =D mimma säger jag bara!!! Gå in på mekonomens hemsida säkrätt på bakre länkarm där i reservdelar och kilcka info så får du en bild på dem Casterstaghet är nr 5 resp 6! Så känner du igen dom sen under bilen! MVH Johan __ Länk /JB |
|
|
Ja har typ gjort allt... nya spindelleder nya ballansstag hjulinställning balanserat hjulen.... Nu är det så att jag vet att mina dämpare i fram är dåliga... men inte kan väl dom göra så det vibrerar... ska byta ut casterstagen... men konstigt att de inte hittade de på bes... bad ju honom kolla extra noga för att jag hade vibrationer... Det konstiga är ju det att när jag åkte på kompisens hjul så var det inget... och mina sommardäck är inga skit däck... fulda extremo 235/40 -17 visst lite senslitna från förre ägaren men så mycket kan det ju inte göra... Vibrerar ju så hela fronten på bilen skakar... ibland... och ibland nästan inget... MVH Robert |
|
|
Om du blir av med vibrationerna med andra hjul, är det dina hjul som är den direkta orsaken till vibrationerna. Dåliga stötdämpare förstärker problemet, eller rättare sagt bra stötdämpare kan maskera obalans och/eller orundhet i hjulen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo men nu är hjulen balanserade... och konstigt att jag skulle ha samma problem med både sommar och vinter... kompisens däck var smalare och högre profil på... har kollat lite på framvagnen... det övre länkarmen... som går bakifrån och fram... de stora bussningarna där är ganska torra och ror sig ganska mycket trots bara liten kraft... hur mycket ska de röra sig och var kan man köpa sådana... finns inte med i mekonomens register?? |
|
|
Porginal: Motornord tar 330 kr styck för dom! Men kolla på BMW det är inte alltid det skiljer så fasansfultl mkt pengar! Och det ska vara väldigt stumma de bussningarna! oCh så ska de absolut se homogena och fräscha ut! Annars är de troiligen inte schyssta! MVH Johan! __ Länk /JB |
|
| ok... så det går inte att byta hela staget?? utan bara bussningen?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.