|
|
|
|---|---|
|
ska byta fläktrem på min 325 e36a. ser j*vligt trångt ut. ska byta ac rem åxå. hur lossar man spännrullarna.? visst är de fjäderbelastade alltså behöver man inte justera dom eller? | |
|
Det är fruktansvärt trångt, man får ta bort luftröret från fronten. jag böt nyligen ac-rem och brytrullar och svor ve och förbannelse över att jag inte fick dit vattenpump/generatorremen igen. Jag gjorde det enkelt för mig när jag skulle ta bort den gamla ac-remen; jag klippte av den med plåtsax. Spännrullarna behöver du inte lossa, sätt en ringnyckel på skruven för den nedre brytrullen på generatorremkretsen och dra medsols på skruvskallen så släpper du på belastningen för generatorremen, den är fjädrande och behöver inte justeras. Ac-remen byter man enklast underifrån. Jag gjorde dock ett stort misstag som resulterade i att vibrationsdämparen i ac-remkretsen gick sönder; jag bröt med en skruvmejsel på vib.dämparens övre fäste för att kunna få dit remen, det skulle jag inte ha gjort, det är väldigt tunnt med material där. Jag misstänker att det finns ett specialverktyg för detta moment. Det blev väldigt tyst efter byte av brytrullar, rekomenderas om det väser lite. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.