AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.316

B10 BiTurbo

Sida 1 av 3
Jonas M3
hej

funderar på att köpa en B10 BiTurbo Länk
och undrar isåfall vad man bör passa sig för på de modellerna. tacksam för tips.

Länk
Tjena!

Vad ska man tänka på! Jo se till att ha ett riktigt fint konto med pengar till service =) Finns några kända saker som finns nämnda i länken nedan. De flesta delarna i motorn är väldigt dyra t.ex. topplockspackning 4700 kr, osv...

Se till att den är servad ordentligt!

Läs gärna Buyers Guide på Länk Det står en del matnyttigt där!

Men annars kan jag bara säga att bilen är fantastisk! Har kört en del roliga bilar men att sitta i denna best är bland det bästa jag varit med om faktiskt.

Bilen går bra att entusiastförsäkra vilket är rätt trevligt för plånboken, 1800 kr helåret i helförsäkring.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Kom just på en sak, kolla att dämparna är ok, och att bromsskivorna är ok, Dämparna är dyra och 4500 kr skivan fram är inte heller någon rolig utgift att åka på en gång.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Jonas M3
Hej Ola

Stort tack för dit informativa svar...

har haft bmw så läng jag kan minnas, 740 m5:or 3,6 o 3,8:or, m3 osv osv men aldrig nån alpina, så alla svar och erfarenheter är tacksamma när det väl gäller just BiTurbomodellen.den lär vara ett djur till att gå....

vet du eller någon annan nåt om just den bilen som jag länkade?

Länk
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Jonas M3.

Som nybliven Bi Turbo ägare kan jag bara hålla med Ola.T , väldigt "trevlig" bil !!

Men låt dig inte förblindas av den "trvliga körupplevelsen" utan granska objektet(helst så många som möjligt) och dess dokumentation och historik med förstorningsglas !

Lycka till

Hälsningar
Ando Gunnarsson

Jonas M3
tack för det...

ja, jag har ju märkt at prisbilden och skick på bilarna skiftar enormt. har ingen brådska denna gången att handla bil men vill ändå ha det relativt klart snart. verkligen svårt att värdera om hrvida bilen har rulat de milen som de har. en 12-14000 mil på en 91-92 ser man rätt ofta men hur ofta stämemr det...även om det fins full servicebok så finns det säkert nåt de kan fuska med.

finns det nåtstensäkert sät att kolla just miltalen förutom den koll som bmw gör när de faxar ner och får uppgifterna i faxen tillbaks. i detta fallen på den bil jag kollade på så hade bmw ej några uppgifter als med servicarna och reparationerna hade gjorts på verkstad som ej var bmw auktoriserad....

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Jonas:
Den röda Biturbon har bra utrustning men är du ute efter en orginalbil så är det nog fel häst att satsa på. Men ska du hålla på att stylar och trimma så är det rätt häst...
Biturbos som är helt orginal finns det inte allt för många av...
Ang. miltalen som dessa bilar har så finns det nog inget 100% säkert sätt att verifiera miltalet. Min har gått 14.500 men jag kan inte garantera det eftersom jag inte haft bilen sedan ny ;)
men man ska gå mer på skicket (ombyggt eller orginal) än på miltalet. Värdet på orginalbilar kommer alltid i slutändan vara högre eftersom allt eftersom bilarna sjunker i värde så har fler råd att köpa och ser inte samma "kulturella" värde i bilarna.
Lycka till!

M V H
Stephan

Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Har läst på forumet att just den bilen har sliten växellåda och att ägaren fått prisförslag på utbyteslåda..56000 kr.

Vet av erfarenhet att varken Getrag, BMW eller Alpina tillhandahåller reservdelar till Alpinaväxellådorna utan enbart åtar sig att renovera dessa för dyra pengar.

I övrigt är det väl det vanliga, bakaxel, dämpare, bromsar, kolla ifall bilen varit smälld mm skicka in den för test hos en auktoriserad BMW mek, de brukar ta runt tusenlappen för en koll och då är det en erfaren BMW mek som går igenom bilen. Väl investerade pengar med tanke på hur dyrt det är med Alpinadelar.

Ett stort plus är den omfattande motorrenoveringen som gjorts, å andra sidan skall såväl motor som växellåda verkligen behöva renoveras på dessa mil?

Slutligen, prata med ägaren, förmodligen får du mycket matnyttig info av denne samt ett intryck av hur bilen vårdats under dennes ägo.

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Ang den röda BiTurbon , var det inte den som var utannonserad här på power för ett tag sedan , då hade den en grotesk motorhuv samt frontspoiler obs inte alpina utan någe annat kraffs.....

E-12 Billy B-10
Länk
Jonas M3
hej, jo, huven och fronten skall vara tillbakabytad enl ägaren så nu är det orginal igen.

Du har inte funderat på en E34 B10 4,0 eller 4,6 istället? Något nyare bilar (94-95) men i stort sett samma prestanda och jag antar att en V8 blir billigare i längden än en Bi-turbo (nästan som att serva en 540i). Min egen har gått hela 22 000 mil men känns fräschare än någon annan "BMW" jag ägt (ej till salu)...

PeHå
Jonas M3
PeHå: nja, det e nog inte just det jag hade tänkt mig. har kört sugmotor så länge nu så jag vill ha en turbo. men b8 ligger närmast till hands faktiskt. nya m5:an är oxå nere i rimliga pengarnu i tyskland...nåja vi frå se vad dt blir av det hela

Jonas M3: Tur det..... för den såg förskräckligt ut med det kraffset på.....

E-12 Billy B-10
Länk
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Jonas: Jag såg en B8 coupe på mobile för 17900 eur, kanske något för dig? Har inte annat än gott att säga om Alpina B8, dessutom verkar detta ex också ha fått någon form av motorrenovering, står inte om det är en ny motor eller motorrenovering det handlar om.

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Jonas M3
alpina B8: har fåt scannade reparationskvitto och det är en motorrenovering som är gjord...

skall kolla på mobile efter deb b8:an...

Jonas M3
alpina B8: ok, du menade b8:ans motorrenovering. jag blandade ihop det med b10:an som oxå e motorrenoverad

Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
A.G: Så det blev en B10a till slut? Nöjd? Och hur känns saknaden efter B7an?:)

jimpa
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Hallå Jimpa .

Jo det blev en Bi Turbo i alla fall ! var i Tyskland och testade 2 st B7 Turbo Coupeer , men det kändes som att vara tillbaka till M6:an som jag hade i 6 år , även om det var lite annorlunda karaktär på körupplevelsen !!
Så jag bestämde mig för en BiTurbo och hittade en fin 92:a (nr 417) med 2 ägare och komplett historik.
Skillnaden mellan B7.an och BiTurbon är att Den "gamle" känns mycket "råare" ! En märklig skillnad är att B7:ans maxvrid uppnås vid 2400 varv medans Bi Turbons uppnås först vid 4000 !
I min B7:a hade jag 330 Hk /512 Nm och jag är säker på att den var rappare upp till 200 , men över det så tar nog luftmotståndet ut sin rätt !!

Har sett att det finns en B7:a som verkar fin till salu i Tyskland (svart med guld stripes och full historik) med 540 Hk !!!
Säljaren skriver att den är SEHR,SEHR SCHNELL !!!
och jag ser ingen anledning att tvivla på den uppgiften !

Hälsningar
Ando

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har du någon länk till B7:an? Letar B7, men jag hittar inte några alls!

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jag är också intresserad, inte för att jag har pengarna utan bara för att drömma.
Det finns en dyr en på mobile.de
Länk
Den skulle inte sitta fel.
Funkar inte länken, kolla på 635:or så är den sist. Alpinablå med beige skinn, mums.

Fredrik
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Fast jag är ute efter en Alpina B7 Turbo E28. En sån här: Länk

///Jesper

BMWCS #5494
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.