AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.279

Kan man chippa alla bilar?

Kan man chippa alla bilar??vet att man chippar turbo-bilar men går det även med sugmotorer??ökr det hk?? Tack på förhand!! oskar
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Alla bilar med elektronisk styrbox går att chippa. Det går att göra effektvinster även på sugmotorer, men inte alls i samma utsträckning som på överladdade motorer. Ett par procents ökning är rimligt på en sugmotor, även om det i vissa fall kan bli mer...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

det går till sug också,dock inte alla
ok....ni vet inte vad ett chip kostar till en m20b25 motor???//////////oskar
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
jimbooo:
Var det inte precis vad Jesperado skrev?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Andersson_CSI: Då våra inlägg postades inom en minut efter varandra kan man förmoda att han svarade innan han sett mitt svar...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Tänkte bara tillägga att det inte går att chipa "alla" bilar trots att dom har elektronisk insprutning.
Ex.vis en 528 E28 från 80-talet har L-jetronic men går inte att chiptrimma, dock kan man montera en potentiometer på termokontakten för att lura styrboxen att öka bränslemängden, Tändningen är via vanlig fördelare och kan inte påverkas av trimchip på en sådan vagn.

Bara ett tillägg till Jesperados inlägg.

För övrigt så har inte trimchip speciellt stor inverkan på en sugmotor rent effektmässigt, den kan flytta om vridkurvan genom bl.a ändrad tändkurva och därmed känns bilen starkare genom att den får ett bättre gensvar på gasen, speciellt på lägre varvtal, men effekten är inge högre, ibland t.o.m lägre.

///Magnus
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Går de o chippa en volvo 740 GLE (mycket viktigt GLE):???
Min vinterbil nämligen..vore kul o stressa upp den lite:)
Den är ju så jääävla slö nu..automat också...ussh

///M3
M3_LOVER: Det lär ju krävas mer än ett chip för att väcka den björnen... :-)

//Magnus
Det finns vissa sugmotorer som borde vara gynnsamma att chippa. Volvo 2.4 (140 hk) borde gå att chippa till 170 hk då det enda som skiljer den starkare 170-hästarsvarianten av 2.4 med 140-hästaren endast är mjukvaran.

Samma förhållande gäller för E46 316 (1.9l, 101hk) och 318 (1.9l, 118hk). Den svagare 316 är inget annat än en, med hjälp av mjukvara, strypt 318.
M3_Lover: Vinterbilar skall vara slöa. Det blir så mycket roligare till våren då.

(Min vinterbil har dock 176 hästar mer än sommarbilen...)
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Hahaha...ja de lär nog behövas mer men...
176 hk MER!!! " alltså är hans sommarbil skit" citat från min kära flickvän som läste brevid mig.....haha...ne..nu va jag inte snäll...

Skämt åt sido...vad kan man mer göra då??
Byta bil till en 740tic vore väl de enklaste..och chippa den..då blir de ÖS i kojjan..så jag kan dra jämt med M3:an sen:)

///M3
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Skillanden mellan Volvos 2.4 140hk vs 170hk ska tydligen bara vara hur mycket den öppnar gasspjället enligt vissa, hur mycket sanning det är i det vet jag inte, men det skulle inte vara första gången Volvo (eller ska man säga Ford nu?!) gör enkelt för sig när det gäller att strypa bilar!

M3Lover!!
Det kan gå att "chippa" den, beroende på vilket sprut och box det sitter på den, men jag anser att det är bortkastade pengar på en sådan bil!
Finns andra saker som skulle göra bilen piggare, typ en K- eller H-kamaxel och en manuell låda!
Eller varför inte stoppa i en 535motor i den? =)

__
www.e21.se/forum
andesson_csi, men oj förlåt, om du e snäll å kollar tidpunkten på bådas inlägg så kanske du ser att vi svarade samtidigt
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Braxen:
haha..ja en 535 motor vore ju fint..eller flytta över motorn frå M3:an nån dag eller 5..hehe..ja..manuell låda ja...nä..lika bra att ge fan o trimma den skrothögen...än så länge så går allting bra i allafall..börjar man trimma och leva fan med den så lär de inte gå så bra länge till...

///M3
M3_Lover: Min sommarbil är inte skit. :-( Däremot är året-runt-bilen en överdängare.
PETER.O
Braxen. Det stämmer. Men varför skall man göra det
svårt för sig när man skall strypa en motor?

Peter
Er
22
ErikH
528i -87
ger det någon effekt att sätta dit en potentiometer på termokontakten?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.