|
|
|
|---|---|
|
Har hört att man kan trima en E30 rätt så bra genom att ta bort kylaren som drivs av kamaxeln(oxå driver motorn) och sätta dit en kylare som kopplas direkt till batteriet. Då driver kamaxeln motor med hela sin effekt som ger bilen betydligt mer hästar? Kan detta stämma? | |
|
du menar koppla ur den vanliga fläkten och lägga dit elfläkt. tror inte besparingen är så stor så man mörker det på bilens prestanda. /Stefan K |
|
| Nu är du nog ute å cyklar=) | |
|
Det går säkert... men då får du väll ut ca: 0,00001 Hk mer än innan :-) |
|
|
Nog cyklas det mycket det kan man lugnt säga.. det kan nog ge lite på en gammal bil som inte har lamell fläkt.. men ja skulle inte tro de e bärkbart.. Glöm inte en dag på strippen den 29 maj i piteå... |
|
|
Det är inte kylaren utan den remdrivna visko-kylfläkten som kan demonteras och ersättas med en elektrisk kylfläkt. Det brukar ge från 1-3 hk på en normal bil och är helt okej att utföra, trots att den inte tros ta någon effekt så stjäl den ändå lite och då speciellt på höga varvtal, där toppeffekten ligger. För att optimera alla möjliga effektförluster så brukar man montera elkylfläkt, sen har den en positiv sak till och det är att den kyler bara när kylning behovs eftersom man monterar den via en termostat. ///Magnus |
|
| Så sant. Gör säkerligen mer med en elfläkt i stället för standard än öppet filter utan avskärmning eller andra "trimprylar". Helt säkert. | |
| Hehehehe ok jag var helt borta, men saken e jag kan inte mycket om bilar (vill lära mig ;) ) hehe, men tack för svaren | |
|
Långt inlägg: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Mja om man nu ska bygga en motor och enbart tänka på den massa som remmar och skit roterar, så kan man ju ta bort oljepumpen och sätta dit en torrsump, ingen drivning till oljepumpen. Sedan så tar man bort vattenpumpen som på högre varv snurrar rätt kraftigt, sätt dit en elektrisk pump som har samma flöde hela tiden. Bort med fläckten och dit med en termostatstyrd elfläck, då har man rationaliserat bort rätt mycket. Följden man får är rätt så många slangar och kablar man ska dra, sedan så måste man nog dit med en större generator så att inte batteriet blir tomt, vattenpumpen dör och bilen kokar, torrsumpspumpen ger upp och inget oljetryck. Men i och försig så kan man koppla oljetrycket till tändningen. Bla blaa blaaa det finns mycket man kan göra |
|
|
Fast om man kör allt eldrivet, så går ju istället generatorn tyngre. Kanske ändå kan tjäna lite på de? Lite... Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
ställ upp laddtrycket=enkel trimning helgonet |
|
| Håller med fullständigt:) Höj laddtrycket, detta jagande efter 2-3 hästar hit å dit gör nog ingen skillnad!? Höjt laddtryck, det märks dock ganska rejält;) | |
|
Tja, det finns tydligen delade åskiter om denna relativt solklara relation. En fläkt som sitter på remskiva slukar effekt när det inte behövs. Särskilt vid varvtal som oftast innebör att man rör sig framåt, och därmed kylningen sköts av fartvinden. (dvs fläkt = helt onödig) Sen är det så att (om man antar fast fläkt, ej visko) så ökar effektförlusten som fläkten ger upphov till exponentiellt (ung. faktor 2, dvs kvadratiskt) eftersom friktionen för fläkten beror av luftmotståndet. Tex. om fläkten först roterar med 100 rpm, och sedan ökas rotationshastigheten till 200 rpm så ökar energiåtgången med 4 ggr. Detta kompenseras dock något av att fartvinden även bidrar till att rotera fläkten. Att använda termostatstyrd elfläkt är ett enkelt sätt att spara någar hk på i synnerhet höga varv, som istället kommer ner i backen istället. Funkar bra både i teori och praktik. (min bil bla.) |
|
| kanske skulle korrekturläst lite, stavar som en kråka... | |
| hmmm intressant! | |
|
Jag har hört att många som har mindre vridstarka motorer på låga varv märker mest av att byta till en elfläkt från en rem-driven. Bilen blir lättare att starta från stillastående i stadskörning osv.. Det här är en modifikation som jag själv ska prova, helt klart. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.